Klimfuchsia 's winters buiten?

• Sandra

Hallo, ik ben deze zomer in de ban van de fuchsia geraakt en heb nu twee planten die overdadig bloeien. Daar ben ik zeer trots op omdat ik een beginner ben op dit gebied.

Een ervan is de klim-fuchsia ‘Lady Boothby’, deze heeft een roze-rood dakje en een paarse bel. Groeit hard: 10 cm. per dag. Ik heb hem in de grond gezet met speciale fuchsiagrond en bemest 1x per twee weken. Hij staat zeer beschut tegen het huis aan.

Mijn vraag is nu: kan ik deze klim-fuchsia buiten laten overwinteren, met de voet voorzien van een dik pak mulch of zoiets? Of moet de plant echt naar binnen als het kouder wordt? Dat zou jammer zijn want dan moet ik de ranken afknippen, anders krijg ik de plant niet uit het klimrek vandaan. Wie weet raad?

Met vriendelijke groet, Sandra

• gj57

http://www.geldersefuchsia.info/AM-J20-2._Fuchsia-info_Magazine.htm

Hier staat het antwoord eigenlijk in. winterhard, advies is wel om wat te beschermen.

Met groet

GJ

• Sandra

Hallo GJ,

Bedankt voor je snelle antwoord! Helaas kon ik de site die je noemde niet rechtstreeks aanklikken, ik heb hem toen zorgvuldig overgetypt maar kreeg helaas een foutmelding. Ik ben toen rechtstreeks naar de website van Gelderse Fuchsia gegaan, maar kon de door jou genoemde link niet terugvinden. Jammer.

Al begrijp ik uit je antwoord dat de door mij genoemde klimmer winterhard is en alleen wat beschermd moet worden, toch had ik er graag meer over gelezen.

Kan je het de door jou genoemde site-onderdeel kopiëren en hier plakken? Na een ENTER verschijnt er dan een streepje onder, zodat ik dit alleen maar hoef aan te klikken om bij de bewuste informatie te komen. Zou je dat voor me kunnen doen?

Alvast bedankt en groetjes, Sandra

• Sandra

Sorry GJ, ik heb via de mail de site waar jij op doelde toch kunnen bereiken. Geweldig! De Lady Boothby die ik heb is dus een snelle groeier, maar dat had ik al gemerkt. Nogmaals bedankt! Sandra

• SM

Hallo Sandra,

`s Winters sterven alle bovengrondse delen van de meeste winterharde fuchsia's af.

Het volgende voorjaar lopen ze weer uit vanuit de wortels.

SM.

• Sandra

Bedankt SM, wel goed om te weten. Anders was ik wellicht in paniek geraakt, deze winter. Hellup, waar is mijn mooie Lady Boothby? Maar die vrees hoef ik dus niet te hebben. :)

In mei was ik in de Koninklijke Serres te Brussel en zag daar een onvoorstelbare mooie fuchsia-gang die van boven tot onder was bekleed met klimfuchsia's. Ik had nog nooit zoiets gezien en daar is ook mijn liefde voor fuchsia's ontstaan. Smoorverliefd, kan je wel zeggen…

Heel bijzonder was de klimfuchsia die ik zag met een (roze)rode hoed en een gele bel. Jazeker: GEEL. Zo bijzonder, nog nooit ergens gezien. Deze te kunnen bezitten is sindsdien mijn grote wens. Wie o wie weet hoe dit heet en waar die te koop is?

Groetjes van Sandra

• GJ57

Sorry Sandra, ik was aan het genieten van een avondje achter in de tuin dus vandaar geen antwoord. Ik zie ook dat het later is opgelost. Zal er aan denken om een keer op de spatiebalk te drukken als het weer voorkomt. Veel plezier verder met de leuke hobby. Bij mijn planten neemt de bloei nu wat af, moet eens even weer wat mesten en ze klaar maken voor de vakantieperiode.

• henk

Hallo Sandra,

Allereerst het volgende: Klimfuchsia's bestaan niet! De cultivar “Lady Boothby” wekt wel de schijn op dat ze klimt maar dit is geenszins het geval. Het is idd een snelle groeier maar als ze niet wordt opgebonden tegen een rek of een pergola gaan de stengels horizontaal en uiteindelijk naar beneden groeien. Het lijkt mij dus ook onwaarschijnlijk dat de “klimfuchsia's” die jij gezien hebt wel fuchsia's waren ook v.w.b. de kleurstelling. Er zijn wel species ( wilde soorten) met geel maar een cultivar die echt duidelijk geel is met roze of rood en ook nog zoals jij dan noemt ‘klimt’ zijn er nog niet. Maar opgebonden lijkt de “Lady Boothby” net een klimplant en het is een leuke. Bij een erg strenge winter met stevige vorstperiodes kun je de plant echter beter binnen halen en opnieuw oppotten in goede potgrond dan ben je er echt zeker van dat ze na de winter weer opkomt. de bovengrondse delen ben je echter sowieso kwijt, ook bij een zachte winter. Bij een zachte winter zou je de plant buiten kunnen laten en goed afdekken met turfmolm en wat takken maar je weet nooit wat voor winter je krijgt dus dat is altijd een gok. Wil je de plant echt hoog laten worden moet je een mest gebruiken met een hoog N (stikstof) gehalte b.v. n-p-k 28-14-14, je weet niet wat je ziet hoe hoog je haar dan kunt laten groeien. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ander zie ik het wel op het forum.

Gr. Henk

• Sandra

Hallo Henk,

Dank voor je bericht. Er staat veel informatie in waar ik wat aan heb, zoals de turfmolm en takken bij zachte winters. En het weerbericht zal ik goed in de gaten houden: zodra het te koud wordt graaf ik de plant uit om opgepot binnen te zetten. Maar: wat is TE koud? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De ‘Lady Boothby’ leid ik via een klimrek van Hornbach naar boven, dit rek is net zo breed als mijn hand en het kost bijna niks. Ideaal door de 10 cm. hoge sporten, de plant is er makkelijk om-en-om doorheen te leiden. En hoe ik erbij kom dat er klimfuchsia's bestaan? Dat kwam door een bezoek aan de Koninklijke Serres te Brussel in mei. De eerste keer dat ik fuchsia's niet op een plaatje zag, maar in levende lijve, en hoe (!). Lange gangen vol klimmende fuchsia's, wel 3 meter hoog, die in bogen naar elkaar toegroeiden in alle soorten en maten en kleuren. Overweldigend mooi. Daar zag ik dus ook de ‘klim’fuchsia met de rode hoed en de gele bel. Liefde op het eerste gezicht! Hoewel dat ook voor de andere fuchsia's gold die ik daar zag.

Wat die mest betreft met dat hoge stikstofgehalte, daar ga ik maar gauw naar op zoek want nu kan het nog: bemesten. Want volgens mij moet je in augustus ophouden met mest geven bij welke plant dan ook. Of gelden er voor fuchsia's andere regels? Vraagt deze absolute beginner in fuchsia-land…

Onlangs heb ik van een vriendin met veel paarden een zak paardenmest gekregen. Volgens haar heel goed voor planten. Zal best, maar die aan mijn twee fuchsia's geven? Hoewel een paard een edel dier is, durf ik me daar niet aan te wagen.;)

Nog een vraagje: als een bloem uitgebloeid en lelijk is geworden, ‘pluk’ ik hem. Of kan ik beter de bloem van het takje afknippen? Verder zie ik her en der iets van ovale, bijna donkerrode bessen verschijnen in de hangplant. Wat zijn dat, zaaddozen of iets anders?

Sprak de absolute leek, met groetjes, Sandra

• henk

Moi Sandra,

Mooi dat je wat hebt aan de info. Wat bemesting betreft, je kunt in augustus nog gerust mesten en zelfs nog wel in september. Wel geleidelijk mest gebruiken met een hoger K(kalium) gehalte daar de plant daardoor beter afgehard (verhout) de winterberging ingaat. Paardemest werd vroeger vaak gegeven, er waren veel paarden en dan dus ook veel mest. Beter is het om bij een fuchsiakweker een goede fuchsiamest te kopen. Er is ook in de tuincentra prima fuchsiamest te koop. De rode bessen zijn de zaaddozen va de fuchsia. Pluk of knip ze maar af want ze vragen veel energie van de plant en dit gaat ten koste van de bloei. De steeltjes vallen vanzelf af. Betreffende de winterharde fuchsia moet je maar even googelen naar winterh. fuchs. Klik maar eens aan op /voorwoord Ned. H3 Winterh. Fuchsia's/, daar lees je er heel veel over. Zoek dan ook gelijk maar eens naar “klimfuchsia's” . Wist je trouwens dat van fuchsiabessen JAM gemaakt kan worden. Succes!

Gr. Henk