Hallo Henk,
Dank voor je bericht. Er staat veel informatie in waar ik wat aan heb, zoals de turfmolm en takken bij zachte winters. En het weerbericht zal ik goed in de gaten houden: zodra het te koud wordt graaf ik de plant uit om opgepot binnen te zetten. Maar: wat is TE koud? Daar ben ik wel benieuwd naar.
De ‘Lady Boothby’ leid ik via een klimrek van Hornbach naar boven, dit rek is net zo breed als mijn hand en het kost bijna niks. Ideaal door de 10 cm. hoge sporten, de plant is er makkelijk om-en-om doorheen te leiden. En hoe ik erbij kom dat er klimfuchsia's bestaan? Dat kwam door een bezoek aan de Koninklijke Serres te Brussel in mei. De eerste keer dat ik fuchsia's niet op een plaatje zag, maar in levende lijve, en hoe (!). Lange gangen vol klimmende fuchsia's, wel 3 meter hoog, die in bogen naar elkaar toegroeiden in alle soorten en maten en kleuren. Overweldigend mooi. Daar zag ik dus ook de ‘klim’fuchsia met de rode hoed en de gele bel. Liefde op het eerste gezicht! Hoewel dat ook voor de andere fuchsia's gold die ik daar zag.
Wat die mest betreft met dat hoge stikstofgehalte, daar ga ik maar gauw naar op zoek want nu kan het nog: bemesten. Want volgens mij moet je in augustus ophouden met mest geven bij welke plant dan ook. Of gelden er voor fuchsia's andere regels? Vraagt deze absolute beginner in fuchsia-land…
Onlangs heb ik van een vriendin met veel paarden een zak paardenmest gekregen. Volgens haar heel goed voor planten. Zal best, maar die aan mijn twee fuchsia's geven? Hoewel een paard een edel dier is, durf ik me daar niet aan te wagen.
Nog een vraagje: als een bloem uitgebloeid en lelijk is geworden, ‘pluk’ ik hem. Of kan ik beter de bloem van het takje afknippen? Verder zie ik her en der iets van ovale, bijna donkerrode bessen verschijnen in de hangplant. Wat zijn dat, zaaddozen of iets anders?
Sprak de absolute leek, met groetjes, Sandra