wie weet welke fuchsia ik had

• Henk Hoefakker

Hier klopt natuurlijk niets van.

Je zegt het zelf al, een raszuivere hond moet twee raszuivere ouders hebben.

Maar een nieuwe fuchsia is per definitie een bewuste kruising van twee verschillende ouders. Anders krijg je geen nieuwigheid. Dus een bastaard. Alleen botanische fuchsia's zijn raszuiver, en zelfs dat nog niet eens altijd. Want er zijn ook natuurlijke kruisingen die onder de botanische soorten worden gerekend.

Dus 99,9% van alle vormen fuchsia's zijn bastaarden.

• Henk M.

Henk Hoefakker,

Ik zal nog een keer uitleggen wat ik bedoel. Een fuchsia die niet is goedgekeurd door de Vaste Keuringscommissie wordt niet officieel geregistreerd en is dus niet erkend als nieuwe soort. En of nou de beide ouderplanten wel geregistreerd staan maakt niet uit, hun nakomeling is niet goedgekeurd dus niet erkend als nieuwe cultivar. Heeft dus a.h.w. geen stamboom gekregen van de commissie en is dan geen “rasfuchsia”

En een nieuwe fuchsia is trouwens echt niet altijd per definitie een bewuste kruising van twee verschillende ouders!

• Sigrid

Hallo,

Even voor de duidelijkheid, alleen de cultivars die bij de AFS aangemeld worden zijn officieel (naam) geregistreerd.

Wat op de keuring van de NKvF komt wordt alleen genomineerd of niet genomineerd, en niet zoals er steeds gezegt word goedgekeurd of afgekeurd ( zie keuringsregelement BCK )deze planten worden op verzoek van de veredelaar aangemeld voor officiele naamsregistratie bij de AFS in Amerika.

En ik ben erg benieuwd welke cultivars er in de “raszuivere” collectie zitten, want er worden ook niet genomineerde cultivars van de zelfde veredelaars aangemeld als van de genomineerde cultivars en naar de kwekerij gebracht. Dit laatste is een vrije keus van de veredelaar en de kweker, en de keuringscommissie heeft daar geen invloed op.

Wat de registratie van de NKvF betreft, dit is NIET OFFICIEEL, maar alleen een beschrijving van cultivars die in Nederland in omloop zijn, wat door een zeer kleine groep liefhebbers gedaan wordt die een onderdeel zijn van de UTC.

Sigrid.

Sigrid.

• Coen

Kijk, Sigrid dat is het antwoord waar ik op heb gewacht. En wat de tuincentra betreft zal ik daar ook geen over het algemeen voorgetrokken planten kopen die naamloos zijn. Maar de echte kenner zal daar ook planten vinden die door de NKvF beschreven zijn en/of bij da AFS zijn ingeschreven. Noem bijvoorbeeld WALZ Jubelteen van Waldenmaier. Indertijd nog in Aalsmeer gekeurd en bij de AFS ingeschreven. Krommenie van Krom. Niet gekeurd en wel bij de AFS ingeschreven. Een zeer dankbare plant voor de kwekers. Een rijke bloeier die heel erg makkelijk stekt. Die vind je ook bij de tuincentra en beide ook bij de fuchsiakwekerijen.