wie weet welke fuchsia ik had

• Henk M.

Hallo,

Ik denk toch echt niet dat een gerenommerde kwekerij als Spek (nu Van der Velde) nieuwelingen in het assortiment heeft die niet door de Vaste keuringscommissie zijn beoordeeld en goedgekeurd zijn. Er zullen best wel fuchsia's in omloop zijn die niet zijn goedgekeurd maar die hebben dan ook geen registratie en zijn dus gewoon bastaards! En denk maar niet dat de bekende kwekers hun naam daarmee te grabbel willen gooien.

Henk M.

• astrid

Beste Henk ik heb een jaar nadat ik Alfie besteld had bij spek in de kas van spek geweest daar hing Alfie als grote plant toen heb ik Gertjan een medewerker er bij gehaald en hem gevraagt hoe het komt dat de bloem niet lijkt op de afbeelding en beschrijving in het boek 1000 fucksia's te kijk ik heb het boek er ook bij gehaald . Hij kon het niet verklaren daarom mijn oproep wie weet welke soort ik wel had . Een van de twee klopt niet of het boek of spek zijn moederplant .groetjes Astrid

• sigrid

Hallo,

Zo kort door de bocht moet je er ook niet over denken, want er zijn ook een paar veredelaars die om persoonlijke redenen niet naar de keuring gaan maar er wel een zeer streng kliko beleid erop nahouden.

Maar er zij er een paar die gewoon nergens naar kijken en een stuk of wat “nieuwigheden” tegelijk naar een kweker brengen.

En het is aan de kweker de keus wat hij of zij met dat aanbod doet.

Sigrid.

• Ron

Hoi Astrid,

Soms kan de standplaats van een plant ook de kleur beinvloeden. Jij zegt dat de plant ‘Alfie’ er bij de kwekerij anders van kleur was maar hing deze plant niet in een kas?? En bij jou thuis? Hangt hij daar ook in een kas of buiten? Dit kan de kleur enorm doen veranderen. Soms is het verschil tussen zon en schaduw al voldoende om een hele andere kleur bloem te krijgen. Als voorbeeld; ik heb 2 planten van ‘WALZ Jubelteen’, de ene plant is een kroonboom die in de zon staat en de andere een struik die alleen ochtendzon krijgt. De kroonboom heeft bijna geen roze/oranje in haar kroonbladeren en de struik heeft donker roze/oranje kroonbladeren. Allebei de planten zijn afkomstig van dezelfde moederplant maar als je ze naast elkaar zet lijken het 2 verschillende bloemen. Natuurlijk kan je aan het blad zien dat het dezelfde planten zijn maar ik bedoel maar. Staar je niet helemaal blind op kleuren van foto's of van planten die anders opgroeien dan bij jou thuis.

Hopelijk vind je de door jou zo gezochte plant nog.:)

Succes ermee!!!(tu)

M.vr.gr. Ron.

• astrid

Beste Jeffreyn ik heb nu vele foto's bekeken en de foto die u stuurde lijkt het meest

Ik denk dat ik hem in het voorjaar ga bestellen heeft u hem misschien..groetjes Astrid

• Henk M.

Sigrid,

Dus zijn het allemaal bastaards wat dergelijk lieden in omloop brengen. Vandaar dus ook de verwarring die ontstaat m.b.t. namen en uiterlijkheden van sommige fuchsia's. Iedereen kan beginnen met fuchsia's te kruisen en zich veredelaar noemen en namen voor de zaailingen bedenken en een ieder is daar nog eens vrij in ook. Om het over het “klikobeleid” maar niet te hebben. Maar door zo'n werkwijze heb je nog geen officieel goedgekeurde geregistreerde fuchsia. Ik weet zeker dat de echte veredelaar die steeds op jacht is naar iets nieuws en zijn naam daaraan verbindt zo niet te werk gaat evanals een kweker die alleen officieel geregistreerde nieuwigheden in omloop wil brengen.

gr. Henk M.

• Jeffreyn

Hoi Astrid,

Ik zal kijken of ik hem kan stekken in het najaar. Ik zal dan wel wat gewortelde stekjes naar je opsturen. Tegen die tijd zal ik het wel zeggen. Je zal me er wel even aan moeten helpen heringeren:).

Groetjes,

Jeffrey

• Coen

Kan jij ons uitleggen wat je onder een “officieel goedgekeurde geregistreerde fuchsia” vertstaat?

Bastaard: een dier of plant met ouders van verschillende soorten of rassen.

Hybride of kruising: het resultaat van seksuele voortplanting van twee verschillende planten of dieren.

Een bastaard is dus een hybride. Alleen spreken wij in de wandelgangen altijd liever over een hybride.

• astrid

Beste Coen aan wie vraag je het groetjes Astrid

• Henk M.

Ik neem aan dat Coen deze vraag aan mij stelt betr. off. goedgek. gereg. fuchsia's.

Nieuwelingen, aangeboden ter keuring aan de Vaste Keuringscommissie en goedgekeurd, lijkt me toch wel duidelijk.

En v.w.b. bastaards, even een voorbeeld uit de hondenwereld. Indien men een nest pups heeft waarvan beide ouderdieren tot hetzelfde ras behoren en een FCI stamboom hebben maar de fokker vraagt voor de pups geen stambomen bij de Raad van Beheer aan, dan heeft men een nest hondjes zonder FCI registratie en dus zijn het bastaards.

En zo zie ik dus ook de in omloop gebrachte fuchsia's die niet goedgekeurd zijn door de Vaste Keuringscommisie.

Ik zal ook nooit een fuchsia kopen in een tuincentrum als er geen naamsticker bij zit en zit die er wel bij moet ik die cultivar ook nog herkennen als de juiste anders gaat de koop niet door. Ik wil mijn fuchsiacollectie zuiver houden. Velen zullen het hier misschien niet mee eens zijn maar dat is mijn mening hierover. Het is een beetje off-topic geworden dus hier laat ik het bij.

Gr. Henk M.