hoi,
mijn fuchsia heri mochara laat zijn knoppen vallen, weet iemand of dit normaal is voor deze fuchsia?
hij staat er mooi voor, de knoppen gaan bijna open en dan vallen ze af.
groetjes ingrid
Hoi Ingrid,
Kan het zijn dat de plant op de tocht staat?? Ik heb nl. hetzelfde gehad met een van mijn planten en toen ik deze verplaatste was het over.
Ik ken de plant zelf niet maar op de web-site van Roesse fuchsia's staat een foto van deze plant. Misschien dat je via deze site in contact kan komen met de veredelaar van deze plant, dhr. H. Buiting. Hij zou je als geen ander moeten kunnen vertellen hoe je de plant het best kan behandelen en wat de eventuele moeilijkheden van deze plant zijn. Hopelijk heb je hier iets aan.
Groeten Ron.
Hoi Ingrid,
Ik heb eens naar de stamboom van HeRi Mochara zijn, het zijn:
'Leon Pauwels' x ‘Quasar’.
Leon Pauwels zijn ouders zijn ‘Bicentenial’ x ‘Allure’.
Van Quasar kon ik het vinden.
Van Allure zijn het (`Iced Champagne' x zaail.v. `Southgate') x`Bon Bon'
Ik heb dit opgezocht omdat je soms, door naar de ouders te kijken, sommige overeenkomsten in de problemen ziet.
Quasar en Bicentenial heb ik zelf, maar die hebben niet het probleem zoals je beschrijft. Allure ken ik niet, dus het zou kunnen dat het een “kinderziekte” van deze cultivar is. Misschien weet iemand anders dit.
Groeten Ron.
hoi,
naar mijn idee staat deze fuchsia niet op de tocht.
hij staat op een tafel met 14 andere fuchsia's en daar zouden dan toch ook de knoppen vanaf moeten vallen en dat is zeker niet het geval.
mijn andere fuchsia's staan er prachtig voor.
ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de veredelaar via de roesse site en ben benieuwd wat voor bericht ik terug krijg.
hopelijk is er wat aan te doen, want het is een prachtige fuchsia, alleen kan ik er op deze manier niet echt van genieten.
groetjes ingrid
Hallo Ingrid,
Al mijn fuchsia's staan “op de tocht”, ze staan namelijk buiten en daar wil het zo nu en dan wel eens waaien. Als een fuchsia niet tegen een beetje wind kan en zodoende z'n knoppen laat vallen is het de naam fuchsia niet waardig vind ik. En idd zoals je zegt zouden je andere fuchsia's hetzelfde probleem moeten hebben. Denk dat jouw fuchsia een ander probleem heeft, misschien te natte potgrond en zodoende dichtgeslagen grond waarin de wortels kunnen afsterven. Misschien dat je de potkluit eens nader moet bekijken en zien of dat het geval is. De ene fuchsia kan n.l. beter tegen natte voeten dan de ander. Maar het tegenovergestelde kan ook mogelijk zijn dat juist deze fuchsia meer water nodig heeft dan anderen. Meestal kan een onderzoek van de potkluit een oplossing bieden. Of een andere standplaats zoeken i.v.m. zon/schaduw. Gewoon iets uitproberen en zien wat het oplevert is vaak het beste.
Gr. Henk M.
hoi,
haha, ja als je het zo bekijkt dan die van mij natuurlijk ook.
maar ik heb niet het idee dat het van de wind komt.
mijn fuchsia's zijn af en toe inderdaad een beetje aan de droge kant, ik heb ze tegen een muur aan staan en deze fuchsia staat dus helemaal achteraan tegen de muur.
wel geef ik ze elke dag water, maar ik ga het toch maar even nakijken.
groetjes ingrid
Hallo Henk M,
Natuurlijk waait het in de tuin, in de mijne ook. Wat ik bedoel is als de plant bijv op de hoek van een schutting staat of net om de hoek van een schuurtje of iets dergelijks. Je krijgt dan een andere wind dan die normaal door de tuin waait. En ik weet uit ervaring dat sommige planten hier niet goed tegen kunnen vandaar dat ik hier aan dacht.
Groeten Ron.
Hallo Ron,
Bij mij staan er fuchsia's in de luwte, op de wind, hoeken van muren en schuttingen, hangend onder pergola's en ook in de volle grond. Heb echter nooit gemerkt dat er fuchsia's waren die slecht reageerden op hun standplaats en dan bedoel ik specifiek een winderige plek. Ik hou er wel altijd rekening mee dat potgrond van fuchsia's die op de wind staan eerder droog is en dus wat vaker water geef. Maar misschien is het wel mogelijk dat bepaalde cultivars vreemd gedrag vertonen als ze op de wind staan. Ligt misschien ook aan het feit in welk deel van Nederland je woont. Ik neem aan dat in de kustgebieden de wind een andere rol speelt dan b.v. bij ons in Drenthe. Bij welke soorten heb je de ervaring dat ze er niet tegen kunnen?
Gr. Henk M.
Hallo Henk M,
Ik woon in Zeeuwsch-Vlaanderen, niet ver van de Noordzeekust dus hier waait het altijd.
Ik merkte bij mijn ‘Prosperity’ dat hij aan de ene kant, de kant waar de wind vanachter de schuur komt, zijn blad liet vallen en dat de knoppen ook vaak afvielen voor ze open waren. Ik heb hem toen een meter verzet zodat hij helemaal achter het schuurtje staat en nu doet hij het prima. Ook mijn ‘Genii’ deed het op de vorige plaats niet goed en door hem te verzetten heb ik nu een mooie struik.
Deze planten staan in de volle grond en de grond is overal hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen dat de planten het op de nieuwe plaats beter doen en ook het licht is hetzelfde. Maar ook mijn halve basket die op de hoek van het huis hing, met ‘Vincent van Gogh’ erin doet het nu op een andere plek veel beter.
Vandaar dat ik de “tocht” de schuld geef.
Groeten Ron.
Hallo Ron,
Als ik datgene wat je schrijft lees, zal het inderdaad met zo'n vreemde wind te maken kunnen hebben. Vooral als eens andere plek een veel betere optie blijkt te zijn. Genii heb ik in een pot en ook als struik en helemaal probleemloos. Vincent van Gogh heb ik ooit gehad ook zonder problemen. Dan zal bij jou dan toch de altijd waaiende Noordzeewind ermee te maken hebben dat sommige fuchsia's uitval vertonen als ze “op de tocht staan” Ik heb hier nooit eerder iets over gehoord of gelezen vandaar mijn reactie erop. Wel dat de toch enigszins zilte zeewind van invloed kan zijn op de groei van planten.
Je hebt fuchsia's in de volle grond staan en naar ik aannneem in kleigrond. Staan ze bij jou in pure kleigrond of meng je potgrond door de klei in het plantgat? Ben zelf van de zandgronden en meng wel altijd potgrond door het plantgat.Vandaar mijn vraag.
Gr. Henk M.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?