Weet iemand welke struik scherpe stekels heeft, een dicht bladerdek behoud en minstens 2 meter hoog kan worden?

Ik dacht al een sleedoorn maar ik vrees dat hij in de winter zijn bladeren verliest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je ook al vervelende kinderen in je tuin? ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, spijtig genoeg. En prikkeldraad is strafbaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan lijkt zo'n plant me een uitstekend alternatief, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje :)

Het beste antwoord

Een vuurdoorn, die kan als klimmer tegen een wand, maar ook op zichzelf en is goed te snoeien. Maar pas op voor de enorme stekels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius) behoort evenals de gewone braam (Rubus fruticosus) en de framboos (Rubus idaeus) tot het geslacht Rubus. De soort komt van nature voor in Korea, Japan en China. Tot het geslacht Rubus behoren meer dan zeshonderd soorten.

Omstreeks 1876 werd in Frankrijk voor het eerst een tot dan toe onbekende, op een braam lijkende struik ingevoerd uit het oosten van Azië, die de naam Japanse wijnbes kreeg.

De plant is een makkelijk groeiende struik waarvan de stengels tot 3 m lang kunnen worden. De bladeren zijn aan de bovenzijde lichtgroen en aan de onderzijde grijs. Aan de stengels en de bladstelen zitten naast zeer veel roodbruine klierhaartjes ook stekels, die bij aanraking in de huid achter kunnen blijven. De twijgen zijn lichtgroen, maar verkleuren later rood.

Elk jaar worden nieuwe stengels uit wortelopslag gevormd. Alleen de tweejarige stengels dragen vrucht, waarna deze afsterven. De Japanse wijnbes bestaat uit vele vruchtjes en is een verzamelsteenvrucht. In tegenstelling tot de braam laat de Japanse wijnbes evenals de framboos makkelijk los van de bloembodem.

Toegevoegd na 3 minuten:
De hulst (Ilex aquifolium) is een plant uit de hulstfamilie (Aquifoliaceae) die van nature voorkomt in het westen en zuiden van Europa, het noordwesten van Afrika en het zuidwesten van Azië. Het is de enige groenblijvende loofboom die van nature voorkomt in de Benelux.

De hulst komt met name voor in beuken- en eikenbossen: de boom verdraagt een zure grond. De langzaam groeiende boom kan tot 10 m hoog worden en wordt gemiddeld 100 jaar oud. De leerachtige bladeren van de hulst zijn getand en voorzien van stekels. De hulst is een tweehuizige plant; de mannelijke en de vrouwelijke bloem komen op verschillende planten voor. De bloeitijd loopt van mei tot in juni.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van de Zuurbes - Berberis julianae?
De Berberis julianae heeft een donkergroen blad en een geel kleurige bloem. Deze heester bloeit in mei en april en wordt ongeveer 200 cm hoog.

De Berberis julianae heeft droog-vochthoudend voedselrijk grond nodig. De beste plek voor deze heester is: licht schaduw.