Hoe kom ik van nachtzweten af?

Ik heb de laatste paar dagen verschrikkelijk veel last van nachtzweten (ik ben trouwens een man) Ik word een paar keer per nacht wakker en heb het best warm, ik ga dan even rechtop zitten en na een paar seconde heb ik het niet warm meer en probeer ik verder te slapen. Dat gaat wel nogal moeilijk omdat me hele bed helemaal doorweekt is, me matras is zelfs helemaal nat. Het lijkt alsof ik in me bed heb geplast maar het is gewoon zweet. Weet iemand wat misschien de rede is waarom ik zoveel zweet tijdens mijn slaap want ik zweet echt veel meer dan overdag tijdens me slaap maar 's nachts is het minder warm in me kamer dan overdag. Weet iemand waarom ik zoveel zweet tijdens mijn nachtrust en hoe ik dit kan tegengaan? Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je schrijft bij reacties dat je 15 jaar bent,dit betekend dus dat je midden in de pubertijd zit en helaas hoort nachtelijk zweten daar ook regelmatig bij.( niet iedereen heeft daar last van)
Als je er zoveel last van hebt zoals je beschrijft raad ik je aan om naar de huisarts te gaan,deze zal jou hoogstwaarschijnlijk tijdelijk een onschuldig middel voorschrijven waardoor het een stuk minder wordt.
Is beter voor je nachtrust die je juist in deze periode hard nodig hebt.
Sterkte!

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat het nu tijdens deze warme dagen is begonnen is waarschijnlijk een toevallige samenloop van omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! :)

Andere antwoorden (3)

Heb je geprobeerd om met een ventilator of iets dergelijks aan te slapen? Het kan namelijk zijn dat het in de kamer waar je slaapt gewoon erg heet is. Misschien zorgt de verkoeling dat je minder zweet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat zo was dan zou hij het ook nog steeds heel warm hebben als hij wakker was maar dit is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik laat me raam op een kiertje dat doe ik altijd als ik slaap en mijn airco gaat regelmatig aan en uit, gewoon wanneer de lucht niet zuiver genoeg is want ik heb ook astma
Allereerst, drink ruim voldoende water om het verlies op te vangen,

Zorg voor een goede ventilatie, zet een raam open en eventueel een ventilator of airco zachtjes aan schuin over het lichaam gericht op de opening van de dekens.

Keer uw matras regelmatig

Neem een warme douche voor het slapen om de porien vrij te maken.

Vermijd synthetishe stoffen deze admen relatief slecht en hebben een lagvocht opname.

Draag een katoenen hemd aangezien katoen goed ademt en vocht absorbeerd en de open struktuur van de vezels helpt verdampen.

Ook een katoenen enkel gelaagd laken kan genoeg zijn voor deze temperaturen anders kan een lege over trek wat warmer zijn.

Doe een 250-350 gram/m2 molton om het matras, van katoen uiteraard.

Controleer of het kussen nog wel in goede staat is. Veel warmte verdwijnt via het hoofd en het brein is erg actief tijdens de R.E.M. periode.

Draag geen sokken veel warmte verlaat on lichaam via de voeten.

Slaap met armen boven de dekens.

Deodorant sluit porien wat af dus wees spaarzaam warmte moet ergens heen.

Aangezien dit het lichaam betreft en signalen en effecten complex kunnen zijn raad ik u aan om bij aanhouden van het nachtzweten, of als u dit voorgaande al geprobeerd heeft, natuurlijk bij uw arts op consult te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat VS beschrijft is een typisch geval van nachtzweten. Hoe goed bedoeld ook, dit heeft niets tot weinig te maken met ventilatie in je slaapkamer, katoenen hemden dragen en het raam openzetten. Dit help alleen bij mensen die het 's nachts warm hebben en dan behoorlijk zweten. Nachtzweten is echter niet van die orde. Met een beetje pech is echt alles doorweekt en zijn je lakens kleddernat, ook als je normaal gesproken helemaal niet zo veel zweet en je het niet eens bijzonder warm hebt. Al sliep je bij wijze van spreken in een vrieskist, dan nog gebeurt het... Het komt voort uit hormonale schommelingen, danwel gebruik van bepaalde medicijnen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82577-nachtzweten-waardoor-ontstaat-het-nachtelijk-transpireren.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar mijn verwijzing naar een huisarts. De zaken die ik aangaf zijn echter niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend. Goede ventilatie en de juiste matterialen kunnen helpen vocht af te voeren en bevorderen de verdamping. Pak jezelf in in synthetische stoffen en iedereen zal sneller klam worden. Zeker een goede kwaliteid molton en het matras keren worden vaak vergeten. Zodra beddengoed een vocht limiet heeft bereikd is het hek van de dam en lijkt het alsof iemand een emmer in het bed heeft leeggegooid. Bij mij kwam het destijds door het gebruik van Ritalin (dex-amfetamine) en naast het aanpassen van doseringen kreeg ik deze tips. Hoop dat mijn advies nader toelicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@DamienT: zeker heb je gelijk dat je ook een verwijzing naar de huisarts hebt toegevoegd in het antwoord. Daar ben ik het ook volledig mee eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips, ik ga het proberen maar als de problemen nog steeds aanhouden dan denk ik toch even een bezoekje te brengen aan de huisarts.
veel tips zijn hierboven al gegeven. Nog een kleine: als je slecht slaapt, bijvoorbeeld door een nachtmerrie, kun je ook gaan zweten. Is er iets wat je psyche in de knoop brengt, probeer dat dan ook op te lossen.