Fuchsia 'Veenlust', :S

  • Ron

    Beste Mensen,

    Twee weken geleden heb ik een vrij grote plant gekocht van Fuchsia ‘Veenlust’. De kweker zei mij dat het een halfhanger / hanger zou worden en dat hij daarom ook in een hangpot zit. Maar zo ik het nu bekijk is het meer een struik / halfhanger. De onderste takken van de plant staan ongeveer horizontaal maar de nieuwere takken staan omhoog. Bovendien zijn de takken stevig en dik en zien er niet erg “hangerig” uit. Heeft de kweker zich vergist in de groeiwijze of komt het hangen nog als de bloemen eraan zitten? Iets wat ik niet zie gebeuren door de stevigheid van de takken. Ik heb in diverse boeken gezocht naar een beschrijving van deze plant maar omdat het nog een vrij jonge plant is, hij is in 1995 geregistreerd, is er weinig te vinden in de boeken. Ook op het internet staat er niet veel over geschreven. Mijn vraag aan jullie: Wie kent deze plant en heeft er ervaring mee? Alle informatie is welkom dus niet alleen over de groeiwijze.

    Wie kan me een antwoord geven? Alvast bedankt voor het meedenken(tu).

    Met vriendelijke groeten,

    Ron.

  • sigrid

    Hallo Ron,

    Veenlust heeft een horizontale groeiwijze waardoor je de plant beter in een hangpot kan kweken. De takken zullen wat doorbuigen met de bloei vanwege de dubbele bloemen. Voor standplaats is er geen voorkeur, maar de beste plaats voor de bloemkleur is helder licht.

    Maar denk eraan dat de standplaats afhankelijk is van de omstandigheden in de tuin.

    sigrid.

  • Jan

    Hallo Ron,

    Ik kweek al 5 jaar met Veenlust en mijn ervaring is dat het een plant is die wat moeizaam vertakt, daarom doe ik hem in het begin flink toppen en laat hem later door groeien waardoor lange takken onstaan welke bij de bloei vanzelf gaan hangen op deze manier is het heel goed mogelijk om een mooie hanger te kweken.je kunt hem ook wat helpen bij het gaan hangen door middel van een ring die je op de plant legt waardoor je de takken dwingt naar beneden te groeien.Bij een wat stijve halfhanger kun je er al rekening mee houden door de stekken al schuin in de hangpot te plaatsen.Ook door bemesting is een en ander te beïnvloeden.Overwinteren gaat wat moeizaam daarom neem ik altijd voor de zekerheid stekken wat overigens prima gaat.probeer maar eens wat uit,veel plezier met deze soort met die prachtige kleur stelling.

    Mvgr Jan.

  • Goof

    De veenlust is een halfhanger, ik heb hem in 1994 gekocht bij kwekerij Jansink in valtermond.

    Jansink is ook de verhedelaar van de veenlust,de veenlust is in 1994 afgekeurd en in 1995 alsnog goedgekeurd.

    het is een gemakkelijke plant die je goed kunt stekken ,overwinteren gaat ook goed als je hem niet te kort terug knipt.

    Goof

  • jacco

    Hey Ron,

    Ik heb nu voor het 2de jaar de veenlust en zo gesnoeid dat er een stammetje van gemaakt kon worden en is nu 50 cm hoog maar ik moet eerlijk zeggen dat de stek van vorig jaar getopt is op 20 cm er mooier uitziet dan het stammetje dus die gaat dit jaar de kliko in.

    Ben trouwens 2de paasdag bij de nachtwaker geweest in Belgie en heb weer verschillende nieuwe fuchsia's gekocht.

    gr.Jacco

  • Goof

    Van de veenlust is het zeer moeilijk om een stam te kweken, bij mij is het al meerdere keren mislukt dus doe ik het niet meer.

    Als struik is het een mooie plant die uitbundig bloeit ,hij staat te boek als half hanger maar kan teminste bij mij goed voor een hanger doorgaan.

    Goof

  • Ron

    Beste mensen,

    Het is toch nog redelijk goed gekomen met ‘Veenlust’. De plant is inderdaad gaan doorhangen zoals jullie voorstelde. Verder heb ik er niet veel meer aan gedaan om het tot hangen te “dwingen”. Hierbij een foto als bewijs van het resultaat:

    http://i105.photobucket.com/albums/m213/Brouesse/Fuchsia%20Fotos%202010/Veenlust.jpg

    Groeten en bedankt voor jullie reacties(tu).

    M.vr.gr. Ron.

  • Frits Jansink

    Hallo, ik ben de kweker van Veenlust ,We hebben de kwekerij al meerdere jaren niet meer dit i.v.m. onze gezondheid ,De Veenlust heb ik nog steeds en de Joop v. Brakel ook een zaailing va mij! Alleen de laatst genoemde is een vrij moeilijke Fuchsia Ik heb altijd nog een mooie zaailing bij mijn zwager staan ,weet niet of ik die ooit laat keuren of uitbreng ,ben geen lid meer van de fuchsiavereniging dus kan hem als ik wil gewoon uitbrengen ,niet meer met de dreiging dat ik uit de vereniging wordt gegooid !.Als er nog mensen zijn die mij/ons van eerder kennen ,neem gerust via deze site kontakt op.

  • Goof

    De veenlust is een halfanger,het is een mooie stevige plant die als hij de ruimte krijgt een mooie hangende plant kan worden die veel bloemen geeft.hij is ook gemakkelijk te stekken .Ik heb de veenlust in 1994 gekocht bij Frits Jansink in valtermont ,de veenlust was toen afgekeurt {ik weet nog steeds niet waarom] maar in 1995 is hij alsnog goedgekeurt en uitgegeven door Frits Jansink die ook de veredelaar is.

    kijk ook eens op de cdrom van de nkvf.

    Goof

  • van der Spuij

    veenlust is een hh wild vertakkend voor in de schaduw