Fuchsia vorstvrij bewaren, help! (deel 2)

  • Wilbert

    Hallo allemaal,

    Als jarenlang tuinliefhebber ben ik pas vorig jaar zomer voor het eerst gecharmeerd geraakt van de fuchsia. Ik ben begonnen met stekken en verbaasde me erover hoe gemakkelijk dit ging. Aan het eind van het seizoen had ik rond de 30 vol bloeiende nieuwe plantjes die ik apetrots aan iedereen liet zien. Maar toen kwam de strenge winter en die gooide roet in het eten. Vanaf de eerste nachtvorst ben ik met de fuchsia's aan het zeulen geweest. In eerste instantie zette ik ze in de schuur, maar toen de vorst te streng werd verhuisde ik ze naar zolder. Ondanks het geleur is er afgelopen voorjaar slechts één van de 30 plantjes uit gaan lopen…

    Hoe groot de teleurstelling ook was, dit jaar ben ik vol goede moed opnieuw begonnen met het verzamelen van stekjes. Met als resultaat dat ik momenteel rond de 50 bloeiende fuchsia's heb. Nu snappen jullie wel dat ik niet dezelfde kant op wil gaan als vorige winter, en dus ben ik op zoek naar goede tips voor overwintering van de jonge plantjes. Ik heb ondertussen verschillende fuchsiaboeken gelezen, websites bezocht en forumberichten gelezen. Wat me alleen frustreert zijn de vele wegen die naar Rome leiden! Het overwinteren zou in de schuur moeten kunnen, op zolder, ingegraven in de grond, en ook in de kruipruimte lees ik hier in een van de vorige berichten. Maar in welke hoedanigheid zet ik ze daar dan neer? Moet ik ze helemaal strippen? En betekent dat dan ook dat ik de stam af moet knippen? Kan ik ze ook gewoon in potjes laten staan? En is het dan normaal dat ze toch al hun blad verliezen (dit gebeurde namelijk afgelopen winter op zolder)? Mag ik ze water geven? En mogen ze wel licht krijgen, of stop ik ze tussen turf in een plastic zak? Kortom, op welke manier maak ik volgens jullie ervaring de grootste kans dat de plantjes de winter heelhuids doorkomen?

    Vriendelijke groeten,

    Wilbert

  • willy1959

    de meeste planten laat ik overwinteren in de kruipruimte.Ik snoei terug tot op het hout en haal de bladeren er voorzichtig af. Ik zet ze met pot en al onder het huis.De stammen leg ik horizontaal neer. Wel kijk ik elke maand of ze niet te droog worden,dan geef ik ze iets water niet te veel beter te droog dan te nat.Sommige soorten overleven dit niet omdat ze toch iets zonlicht moeten hebben, deze zet ik in de schuur of ik maak stekken deze nemen iets minder ruimte in

    Grotjes willy

  • ingrid_be

    hoi,

    stekjes die je dit jaar gekweekt hebt moeten eigenlijk de winter gewoon door groeien.

    ook ik heb het 1e jaar dat ik met de fuchsia's begon bijna alles weg kunnen doen omdat er heel veel dood gegaan waren.

    toen kreeg ik deze tip en inderdaad als ze op een koele slaapkamer staan en gewoon doorgroeien heb je volgend jaar nog prachtige planten.

    groetjesje ingrid

  • sebbel

    Hallo,

    Ook ik ben pas sinds vorig jaar bezig met de fuchsia's en nog aan het zoeken naar ‘de manier’ ze te laten overwinteren.

    Ik heb afgelopen weekend alle fuchsia's die ouder zijn dan 1 jaar en goed zijn verhout, gesnoeid, alle bladeren er afgehaald. Turfmolm in een plastic vuilniszak gedaan en gezorgd dat de wortels daar lekker onder liggen. Zak dicht. Van de hangers/struiken heb ik meestal 3 of 4 bij elkaar in een zak gedaan. Bij de stammen goed de wortels onder turfmolm, de zak laag dichtgeknoopt bij de wortels. Toen nog een blauwe ‘bouwvuilzak" er over heen zodat de zak helemaal over de stam heen kan. De takken hoeven niet perse onder de turfmolm. Dat heb ik afgelopen winter wel gedaan en toen werden de fuchsia’s zelf toch wel erg vochtig, Plus hoe meer turfmolm, hoe zwaarder de de zakken. Nu kunnen ze onder de kruipruimte tot het voorjaar.

    Voordelen van deze manier:

    * Je bent gelijk van alle ongedierte e.d verlost(zoals ik van de larven van de taxuskever:-( want je haalt alle grond weg en alle bladeren.

    * Weinig omkijken naar, ongeveer 1 keer in de 6 weken even nakijken of het niet te vochtig is of te droog. Meestal zie ik witte uitlopers en dan gaat het goed. Deze verwijder je dan van het voorjaar weer. Als het te vochtig is, maak ik een gaatje in de zak.

    * Bijna alle fuchsia's hebben het afgelopen winter zo overleeft bij mij. Komt volgens mij ook door de constante temperatuur in de kruipruimte.

    * Er staat niets in de weg, alles ligt lekker onder de grond.

    Nadelen:

    * In eerste instantie een hoop werk, alles moet uit de potten/bakken.

    * Oude grond moet worden afgevoerd. (sommige mensen gooien het in de tuin maar dan heb je kans dat je daarbij schadelijk beestjes in de tuin gooit)

    * Pas in het voorjaar als je de fuchsia's weer tevoorschijn haalt, kan je ze weer op gang brengen.

    * Alleen geschikt voor goed verhoutte soorten.

    De jonge stekken zou ik overwinteren in een koele slaapkamer zoals Ingrid zegt. Afgelopen winter heb ik mijn jonge planten ook op een slaapkamer geprobeerd te overwinteren maar dat was geen succes. Ik denk dat ze te donker stonden en ik ze te veel water gaf. Dit jaar ga ik ze bijlichten met een gewone burolamp of zo en ze minder water geven maar wel sproeien voor de luchtvochtigheid.

    Hopelijk heb je hier wat aan. Zoals je zelf al hebt gezegd er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, aan jou om de weg te vinden die bij je past.

    Groeten,

    Sebbel

  • Wilbert

    Dank jullie wel voor de tips!

    Omdat vorige winter al mijn planten gesneuveld zijn gaat het me nu alleen om nieuwe, jonge plantjes die ik dit jaar gestekt heb. Daarvan zijn er nog praktisch geen verhout. Met de teleurstelling van afgelopen winter in het achterhoofd heb ik dit jaar expres nog meer stekken genomen om op verschillende manieren te kunnen gaan experimenteren. Ik heb mijn 50 plantjes afgelopen weekend van alle bloemen en knoppen ontdaan (pijn in het hart!) en verdeeld in drie groepen. Per groep ga ik een andere overwinteringsplek uittesten (bijv. op de slaapkamer, op zolder, in de schuur). Ik probeer het advies op te volgen om de jonge plantjes groeiend de winter door te krijgen, maar dat lijkt me wel erg moeilijk. Vooral de verhouding hoeveelheid licht/water wordt lastig. En zou ik dan nog mogen bemesten? In elk geval wel een leuke uitdaging om ze de hele winter groen te houden!

    Nogmaals dank voor jullie reacties en wish me luck :)

    Groeten,

    Wilbert

  • GJ57

    Veel succes met de excercitie. Ik ga het komende weekend alles maar eens naar de winteberging zetten. wel jammer want de fuchsias doen het nog mooi (vorige week wel binnen gestaan natuurlijk) en de brugmansia gaat ook nog even voor de laatste ronde dit seizoen. (de foto is van eerder) De brugmansia is inmiddels zo groot dat ik nog niet weet waar er mee heen te gaan, of echt afzagen.

  • annet

    Alle bladen eraf laten gaan en alle grond er tussen uit halen/schudden. Nadat aarde nog wat droger is, nog eens uitschudden. Alle aarde er bijna tussenuit of het moet droog zijn.

    Alles in een vuilniszak mikken en losjes dichtdraaien.

    Op een plank in de schuur leggen en in het voorjaar lekker oppotten.

    GEWELDIG!!!!!!!!!! Bloeien en groeien als kool !!!!

  • GJ57

    niet even korter snoeien?