Hallo allemaal,
Als jarenlang tuinliefhebber ben ik pas vorig jaar zomer voor het eerst gecharmeerd geraakt van de fuchsia. Ik ben begonnen met stekken en verbaasde me erover hoe gemakkelijk dit ging. Aan het eind van het seizoen had ik rond de 30 vol bloeiende nieuwe plantjes die ik apetrots aan iedereen liet zien. Maar toen kwam de strenge winter en die gooide roet in het eten. Vanaf de eerste nachtvorst ben ik met de fuchsia's aan het zeulen geweest. In eerste instantie zette ik ze in de schuur, maar toen de vorst te streng werd verhuisde ik ze naar zolder. Ondanks het geleur is er afgelopen voorjaar slechts één van de 30 plantjes uit gaan lopen…
Hoe groot de teleurstelling ook was, dit jaar ben ik vol goede moed opnieuw begonnen met het verzamelen van stekjes. Met als resultaat dat ik momenteel rond de 50 bloeiende fuchsia's heb. Nu snappen jullie wel dat ik niet dezelfde kant op wil gaan als vorige winter, en dus ben ik op zoek naar goede tips voor overwintering van de jonge plantjes. Ik heb ondertussen verschillende fuchsiaboeken gelezen, websites bezocht en forumberichten gelezen. Wat me alleen frustreert zijn de vele wegen die naar Rome leiden! Het overwinteren zou in de schuur moeten kunnen, op zolder, ingegraven in de grond, en ook in de kruipruimte lees ik hier in een van de vorige berichten. Maar in welke hoedanigheid zet ik ze daar dan neer? Moet ik ze helemaal strippen? En betekent dat dan ook dat ik de stam af moet knippen? Kan ik ze ook gewoon in potjes laten staan? En is het dan normaal dat ze toch al hun blad verliezen (dit gebeurde namelijk afgelopen winter op zolder)? Mag ik ze water geven? En mogen ze wel licht krijgen, of stop ik ze tussen turf in een plastic zak? Kortom, op welke manier maak ik volgens jullie ervaring de grootste kans dat de plantjes de winter heelhuids doorkomen?
Vriendelijke groeten,
Wilbert