(rode)spint mijt,

• Ron

Beste mensen,

Ik las in een Engels Fuchsia boek dat wanneer je planten geinfecteerd zijn met “red spider mites”, wat ik vertaal als rode spint mijt, je de planten bij het naar de winterberging brengen goed moet behandelen hiertegen anders komt het het volgend jaar nog erger terug.

Ik ben bang dat dit bij mij is gebeurd dit jaar terwijl ik om de 3 à 4 weken gespoten heb met insecticide tegen deze beestjes. Maar goed nu is het kwaad toch al geschied dus het heeft geen nut om daar nog verder op in te gaan.

Wat ik nu graag wil weten is wat ik nu moet doen om mijn planten die ik dit weekend van plan ben in de winterberging te zetten schoon van deze invasie te krijgen want dat stond niet in dat boek beschreven??

Moet ik alle grond verwijderen en vervangen? Moet ik de planten afspoelen? Ze nogmaals behandelen met insecticide? Moet ik dat de hele winter blijven doen? Ik weet het niet en ik wil echt voorkomen dat ik het volgend jaar weer heb zitten.

Het heeft veel plezier bedorven, dat kan ik jullie wel vertellen. Het was even zo erg dat ik al mijn planten in de groene container wilde gooien. Maar dat heb ik toch maar niet gedaan, dat kon ik toch niet.

Vandaar dat ik alle tips kan gebruiken.

Graag jullie reacties en adviezen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

M.vr.gr. Ron.

• Sigrid

Hallo Ron,

Je kan proberen je planten na het snoeien uit te schudden, en volledig onderdompelen in een insecticide.

Ik zou wel een andere soort insecticide gebruiken of van een ander merk vanwege de resistentie opbouw van de spintmijt.

Volgend jaar zorgen voor een vochtige omgeving van de planten, bv 1 of 2 keer per dag nevelen om de planten, omdat de spint van een warme en droge lucht houd.

Succes, Sigrid.

• Cuppens

Hallo Ron ,

Spintachtige , kun je alleen maar bestrijden met een acereside , geen insecticide dat heeft daar geen werking op . Tegen spint kun je bijvoorbeeld ‘ Masai ’ gebruiken . Normaal één maal spuiten in mei-juni , als het warm is , is voldoende . Zorg ook dat je geen haardplanten in de buurt hebt , bijvoorbeeld paprika of peperplanten . Daar zitten ze op zonder dat je er iets van merkt .

Als je ze nu al naar binnen haalt zou ik zeker al het blad verwijderen , ook wat op de grond ligt .

Groeten

• Ron

Hallo,

Dat is nou juist het gekke van alles. Ik heb heel dit seizoen wel 5 of 6 keer met Masai gespoten en ook nog met andere insecticide omdat ik ook veel witte vlieg heb. Maar toch is het bij de helft van mijn planten uitgebroken. Ik ga ze nu heel kort snoeien en de grond verwijderen en dan onderdompelen in een oplossing van Masai. Dan weer her-planten in nieuwe potgrond.

Maar wat doe ik nu met de planten die ik eind juli begin augustus gesnoeid heb. Deze waren toen zo aangetast dat er maar 1 ding opzat en dat was snoeien. Nu staan ze er weer fris bij en lijken ze op planten die zijn uitgelopen na de winterberging. Sommige krijgen weer nieuwe knoppen of zijn weer gaan bloeien. Moet ik die nu nog korter snoeien of zou ik die zo ze nu zijn kunnen verpotten en onderdompelen? Ik zal ze wel apart zetten van de kale planten, dan kunnen ze elkaar niet besmetten.

Bedankt voor jullie reacties.

M.vr.gr. Ron.

• Luna

spint wat een nare mijt is dat.

vorig jaar heb ik ook zo'n aanval gehad, vanaf juli, augustus alle planten kaal. de aantasing was zo groot dat bijna de hele collectie eronder zat.

ik heb toen de zwaarste planten gesnoeid en die liepen uit zoals nu bij jou, daar heb ik maar het voordeel van genomen dat ze de kas ingingen en ik in maart dit jaar zeer veel stekmateriaal had. wel heb ik alle planten met masai bespoten voor ze de kas in gingen en rond feb/maart weer alles bespoten. dit jaar heb ik weer een super fuchsia jaar gehad. wel had ik een paar 3 of 4 planten met spint maar 1x psuiten was genoeg. en toeen heb ik alleen die hoek bespoten.

ik ben overigens wel een rigoureuze snoeier en snoei ze rustig erg kort. en bij mij gaan de fuchsia's van een 19cm pot terug in een 14 cm pot de kas in.

en ik hergebruik het goed gedeelte van de potgrond. ivm de kosten.

• Ron

Hoi Zuskonijn,

Heb je vorig jaar toen je ook spint mijten had ook de grond hergebruikt of heb je deze “besmette” grond weggegooid? Ik ben voor de zekerheid van plan om alle grond maar weg te doen en te vervangen met nieuwe. Want ik heb geen zin in nog een jaar elende door deze beestjes. Ik neem het zekere voor het onzekere zeg maar.

M.vr.gr. :D Ron.

• Luna

hoi ron

ik heb de grond gewoon hergebruikt, dat wil zeggen het losse rulle.

als de grond te doorworteld was gooi ik het weg. mijn ervaring is dat de mijt op de plant cq plantresten leeft.

en niet in de grond. in de kas stond ook komkommer, en die zat eronder! bijde hoeken in de kas waren

begroeid met web ik heb de komkommer wegegooid en de kas met water uitgespoten meer niet.

groet

• Ron

Hallo Zuskonijn,

Dank je voor je reactie. Toch durf ik het niet aan en ga alle grond wegdoen. Ik heb geen kas, maar mijn planten staan in de zomer onder een “afdak” van een druivenplant. Ik heb tussen het huis en de pergola een soort rek met allemaal latjes gemaakt en daar groeit de druif over. Zo hebben mijn planten een mooie plaats in het licht en toch geen last van de volle zon. Ik heb gemerkt dat de bladeren van de druif ook lelijk geworden zijn. Kan het zijn dat de spint mijt ook in de druif zit??

Mijn planten gaan in de winter in een donkere schuur met een klein raampje in de deur. Vandaar ook mijn vraag over de opnieuw uitgelopen planten die ik eerder gesnoeid had. Wanneer ik die in de schuur zet gaan die nieuwe uitlopers hele lange internoiden vormen en kan ik er volgend voorjaar niks mee. En de plant heeft veel extra kracht gebruikt om de winter door te komen. Ze nu allemaal stekken kan ik ook niet, daar heb ik de plaats niet voor.

Ik zal ze allemaal moeten behandelen en verpotten en dan maar hopen dat het volgend jaar goed gaat.

M.vr.gr. Ron.

• Wim

Beste Ron.

Je planten als er geen grond en blad meer aanzit afspuiten met koud leidingwater en dat een paar maal herhalen. Levende spint heeft een hekel aan koud water. Mocht je in het voorjaar weer last hebeen van levende spint hetzelfde procede herhalen desnoods om de week.

Sterkte toegewenst met dit lastige beest Wim.