wespen vernielen bloemen?

• sebbel

Hallo,

Er is mij de laatste paar dagen iets raars opgevallen. Ik heb twee fuchsia's(helaas naamloos) waarvan de meeldraden en e.d. worden vernield. Ik heb dus lege bloemen, een vreemd gezicht. De meeldraden weg weggeknaagt of zo en die vind ik op de grond. Ik verdenk wespen er van dat ze dit doen. Wespen schijnen ook hun nut te hebben maar dit begrijp ik niet. Wel typisch is dat ze het tot nu toe alleen bij één soort fuchsia doen, terwijl ze andere met rust laten.

Heeft iemand ook deze ervaring en zo ja, waarom doen deze …. dat? :X :S

• Henk M.

Hallo Sebbel,

Hier bij mij hetzelfde verschijnsel betr. wespen. Op het terras zie ik dat de wespen in de bloemen van de Waternymph kruipen meerdere keren per dag en vind ik stampers en meeldraden op de grond. Ze kruipen ook in andere soorten maar knagen dan niks kapot. Waarom ze dit doen en het nut ervan is mij ook niet bekend. Heb het vorig jaar niet meegemaakt trouwens.

Gr. Henk

• sebbel

@Henk M,

Grappig dat jij het zelfde ervaart, nou ja grappig:-) Ik heb deze vraag ook gesteld op een ander forum en kreeg het volgende antwoord:

" Wespen zijn roofdieren, ze vangen allerlei grut zoals vliegen en rupsen en voeren die aan hun larven. In ruil daarvoor scheiden de larven de overtollige suikers af waarvan de werksters leven. In deze tijd van het jaar verlaten de koninginnen de nesten en stort de sociale structuur in elkaar. De werksters, uitgerust met kaken om prooi te vangen, worden gek van de honger en duiken op elke suikerbron af.

Zijn het inderdaad wespen die dit doen dan zou het kunnen zijn dat dit de enige manier is voor hen om bij de nektar tekomen. Maak je dus niet ongerust, over een week of wat id de drukte weer over, ze sterven hier al massaal. "

Niets aan te doen dus maar ik was gewoon benieuwd hoe dit nu zat.

Sebbel

• Henk M.

Sebbel,

Ook hier nog maar weinig “aanvallen” meer van wespen op de fuchsia's. Toch was het wel leuk om gade te slaan als ze een fuchsia binnengingen. Vooral bij Waternymph was door de witte bloembuis duidelijk te zien dat de wesp heel diep naar binnenkroop en door het gerommel daarbinnen keer op keer iets vernielde. Vandaar dat er steeds meeldraden op de grond lagen, maar het zal natuurlijk wel een doel hebben gehad. Maar het is nu dus voorbij.

Gr. Henk