Stamfuchsia

• Jeffreyn

Hoi,

Ik ben enkele stamfuchsia aan het kweken. Maar waneer halen jullie de bladparen onder de kroon weg?

Groetjes,

Jeffrey

• Sigrid

Hallo,

Je kan de bladeren op de stam gewoon laten zitten ze vallen er vanzelf wel af, maar wel de zijtakjes weghalen.

Sigrid.

• Jeffreyn

Hoi,

Die zijtakjes haal ik altijd weg.

Groetjes,

Jeffrey

• Ron

Hallo Jeffrey,

Je moet niet alle zijtakjes weghalen hoor!!! Je moet met de zijtakjes uit de bovenste 3, 4 á 5 bladoksels de kroon vormen. Het ligt een beetje aan welke soort je opkweekt. Wanneer de internoïden (afstand tussen de bladparen) kort is heb je minder takken nodig om een volle kroon te krijgen dan wanneer je een soort hebt met lange internoïden.

En de bladeren kan je gewoon laten zitten die vallen er van de winter wel af. Zolang de bladeren aan de stam zitten “trekken” ze als het ware de sapstroom/voeding naar boven en krijg je een veel stevigere stam dan wanneer je de bladeren wegneemt.

Succes ermee!!!(tu)

M.vr.gr. Ron.

• Jeffreyn

Hoi,

Ik heb 5 stamfuchsia. Welgeteld de Pink Marsmalow, Rocket fire, Royal Mosaic, Annabel en een bkleine bloem blauw (weet de naam niet)

Groetjes,

Jeffrey

• Hetty

Hallo.

heb in de vakantie een stek gekocht van een stam Fuchsia.nu is tijdens de reis naar huis de top afgebroken.Hij maaakt nu nwe zijtakjes en heeft 2 lange zijtakken in het midden van het stammetje.Hij is ongeveer 40 cm hoog .Moet ik hem in november terug snoeien,of laten doorgroeien.Het is de Day Star.

• Jeffreyn

Hoi,

Ik zou op de plek waar de top afgebroken is een nieuwe kroon laten vormen. De eerste 3 a 5 bladparen op de stam laat je uitlopen. Met die uitlopers ga je een kroon vormen. Hij zal dan wel niet hoog worden.

Groetjes,

Jeffrey

• Ron

Hallo Hetty,

Je zou 1 van de nieuwe zijscheuten omhoog, langs een stokje kunnen laten groeien en de andere zo dicht mogelijk tegen de scheut afknippen. Als je probeert om de nieuwe scheut zo recht mogelijk langs het stokje, en zo verticaal mogelijk boven de oorspronkelijke scheut, te laten groeien kan je misschien een nieuwe stam kweken. Je hebt dan wel een stam met een zwakkere plek. Maar na een paar jaar is het dan zo vergroeid dat je er niets meer van ziet.

Je zou ook van die 2 nieuwe scheuten nieuwe stekken kunnen maken en deze via een stokje laten groeien. Dan heb je 2 kroonbomen in wording.

Succes ermee!!!(tu)

M.vr.gr. Ron.