Verzopen,

• Ron

Beste mensen,

Nadat het de laatste dagen bij ons heel veel heeft geregent ben ik bang dat mijn ‘Pink Marshmallow’ verzopen is.

Hij hangt aan een haak onder de dakgoot met daarboven een hele grote druivenstruik. Omdat ik dacht dat hij op deze plek niet in de volle regen hing heb ik hem laten hangen. Maar vanmorgen was het helemaal mis. :( De gaten in de onderkant van de pot zijn dichtgeslibt en de pot stond vol water. Alle bladeren hangen glansloos en slap naar beneden (het lijkt wel verlepte sla) en bijna alle knoppen zijn eraf gevallen. Echt jammer want hij begon net mooi te worden.

Kan ik hem nu nog redden??? Als ik hem nu helemaal afknip en nieuwe potgrond geef. Zou dit kunnen?

Wie heeft hier ervaring mee? Of misschien een andere tip om mijn plant te redden?

Graag jullie ervaringen in deze.::o

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

M.vr.gr. Ron.

• astrid

dat is jammer ik heb dat vorig jaar ook meegemaakt je kunt proberen om de plant uit de pot in droge aarde te zetten moet je wel hebben of op kranten maar het lukt vaker niet dan wel en vooral met pink marsmallow ik heb ook al eens alle aarde eraf gespoeld in drogere aarde en gesnoeit .Slappe stekjes halen in water wel weer op in de regel balen maar we gaan gewoon met frisse moet door groetjes Astrid

• astrid

Beste Ron ik was op een andere pagina van dit forum daar kwam ik een mooie foto tegen volgens mij van uw Pink marsmallo hoe is het daar nu mee ? ook de Rohees new Millennium is een mooie grote plant mijn planten worden nooit zo groot omdat ze bij mij aan de schutting hangen in een 17 tot 23 cm pot of ze overleven de winter niet en begin ik weer met een stek . Vandaag heb ik stekken gemaakt van Peppermintstick die hing slap en bleef slap te veel water ? moet wel hij was niet droog dit is niet de eerst keer vast een moeilijk soort .Ook met Feepie Marinka Monnekesbolt moet ik oppassen met water en natuurlijk de Pink marsmallo groetjes Astrid

• Ron

Hoi Astrid,

Ja dat jaar had ik een hele mooie plant van ‘Pink Marshmallow’. Ik had toen najaarsstekken genomen en die deden het erg goed in de winter (wonder boven wonder):D. Ik kon toen al vroeg in het voorjaar met grotere planten beginnen. De ‘Rohees New Millennium’ is ook van voorjaarstekken, maar het zijn er een stuk of tien in een pot. Dan hoef je niet zo vaak te toppen om een volle plant te krijgen en op deze manier worden de takken langer. Ik heb mijn ‘Pink Marshmallow’ nu kort terug gesnoeid maar hij ziet er maar droevig uit. Ik ben bang dat ik hem kwijt ben:(. Heb er nog wel wat stekken van genomen maar die waren niet zo goed van kwaliteit dus of die de winter doorkomen is maar de vraag. Hopelijk wel anders ben ik deze mooie plant voor volgend jaar kwijt. En dat niet eens door te veel water te geven maar door de regen. Ik ben namelijk heel voorzichtig met water geven omdat ik in het verleden veel planten verzopen heb. Dat heb ik echt moeten leren. Nu benevel ik een plant als hij slap hangt van de warmte, vroeger gaf ik een flinke scheut water, vaak met wortelrot als gevolg. Zo blijf je leren zeg ik maar.

Groeten en bedankt voor je reactie.

Ron.

• Henk M.

Eigenlijk moet je de fuchsia's die moeilijk tegen de huidige warmte kunnen en dit a.h.w. ook duidelijk laten zien door slapjes te worden, op een plek in de schaduw zetten en en alleen de omgeving/standplaats nat maken. Op deze manier laat je de omgevingstemperatuur wat zakken en je ziet de fuchsia dan zienderogen opknappen. Extra water geven zoals vaak gebeurt met deze warmte is vaak funest daar de potgrond a.h.w. kan worden gekookt door de snel oplopende temperatuur en dan vooral in de zwarte potten. Maar je moet natuurlijk wel de mogelijkheden hebben om ze een schaduwrijke plek te kunnen geven.

Gr. Henk M.

• Coen

Verzopen planten of potten die vol water staan hoeft niet als je zorgt voor een goede afwatering. Ik gebruik al jaren stukjes piepschuim die ik onder in de pot leg in plaats van steeds moeilijker te krijgen potscherven. Van een 2 cm piepschuim plaat breek ik stukjes die ik onder in de pot leg zodat de bodem redelijk bedekt is en daarop gaat de potgrond. Ik gebruik wel speciale fuchsia potgrond. Ik heb een bewateringssysteem en of het nu stortregend of heet is, mijn planten krijgen altijd de zelfde hoeveelheid water. Nooit verzopen planten. Zelfs na 6 weken vakantie met de nodige voorzorgen en zonder enige zorg staan de planten er perfect bij.

• Coen

We moeten morgen (zondag) in Oostburg zijn in De Stelle. Zou wel eens bij je willen kijken.

• Ron

Hallo Coen,

Je hebt wel de meest slechte dag uitgezocht om naar mijn tuintje in Oostburg te komen kijken. Alles staat nu onder het afdak of binnen tegen het slechte weer wat we de laatste dagen hebben gehad. Het is zo frustrerend:(. Alles stond er zo mooi bij en de meeste planten stonden volop in bloei. Dan krijg je s'nachts (van donderdag op vrijdag) een waanzinnige onweersbui met windstoten, hagel en slagregens. Toen ik vrijdagmorgen de gordijnen open deed kreeg ik bijna een hartaanval:X. GHAOS!!!::o Planten omver, gevallen, gebroken enz, enz. daar werd ik echt niet vrolijk van. En dan te bedenken dat het nog steeds hard regende en dat ik een uur later op mijn werk moest wezen. Nee, dat was geen morgen die ik graag over zou doen. Hopelijk komt het nog een beetje goed maar uit ervaring weet ik dat de planten zwaar lijden onder zulke omstandigheden en er maar moeilijk weer bovenop komen. Bovendien is het nu de tijd dat de Fuchsia zijn top van bloeien bereikt heeft dus vanaf nu wordt het alsmaar minder. Jammer hoor.

Bovendien ben ik zondag weg, mijn ouders zijn 50 jaar getrouwd en we hebben dan een etentje e.d. voor de familie. Je kan dan wel langs komen maar er valt bitter weinig te zien. Sorry.

Groeten en veel plezier a.s. zondag.(tu)

Ron.

• Coen

Ik wens je veel sterkte. In september gaan we weer, dan probeer ik het nog eens.

• Ron

Hallo Coen,

Is goed. Ik ga morgen (maandag) “puin” ruimen.

Misschien is het in September dan weer toonbaar.

Fijne dag gewenst.X(

Groeten Ron