Beestjes

• Ron

Beste mensen,

Ik heb in diverse planten beestjes aangetroffen die de topbladeren van de takken samenvouwen en er dan een soort coconnetje van maken. Het beestje is creme en is ongeveer 1 cm lang en erg bewegelijk. Wanneer hij in dat coconnetje zit vreet het alle jonge bladeren en knoppen op en vind je kleine zwarte korreltjes op de bladeren eronder (ontlasting). Wanneer je de bladeren weer probeert los te maken zie je het beestje snel bewegen en laat het zich vallen. Laat je het zitten dan is na verloop van tijd is het beestje waarschijnlijk verpopt en begint het takeinde weer te groeien. Maar dan heb je een paar bladparen die helemaal zijn opgevreten en geen knoppen.De hele top van die tak is beschadigd. Het duurt dan weer een week of 8 a 10 voor er weer bloei is. Gelukkig zijn niet alle takken zo beschadigd maar het is een akelig zicht zo van die afgekloven takken.

Wie weet welk beestje dit is en wat ik er tegen kan doen?

M.vr.gr. Ron.

• Henk M.

Ron,

Heb zo voor de aardigheid eens het forum doorgespit en nou las ik dat je 25 juni 2006 precies dezelfde vraag hebt gesteld betreffende datgene wat je aantreft in je fuchsia's. Je hebt destijds adviezen gekregen van enkele mensen wat er aan te doen is. Heeft de aanpak destijds niet geholpen?

Gr. Henk M.

• Henk M.

Ron,

Ik heb het forum eens doorgespit en zie dat je dezelfde vraag over die beestjes waar je fuchsia's last van hebben ook al een eerder hebt gesteld n.l. op 25 juni 2006. Je hebt destijds van enkele mensen adviezen gekregen welk beestje het betrof en wat er evt. aan te doen was qua bestrijding. Heeft die aanpak toen niet geholpen?

Gr. Henk M.

• Henk M.

Ron,

Ik heb het forum eens doorgespit en zag dat je drie jaar geleden ook al eens dezelfde vraag waar je nu mee komt op het forum hebt gesteld. Destijds heb je van enkele mensen antwoord gekregen welk beestje het betrof en ook een manier om ze evt. te bestrijden. Heeft die aanpak toendertijd niet geholpen of was het niet afdoende genoeg.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk M,

Nee helaas heeft het toen niet geholpen en heb ze nu weer. Anders had ik deze vraag niet nogmaals gesteld!!!:X

Afgelopen 2 jaren had ik ze niet en nu weer wel. Ik weet niet waar ze vandaan komen of wat het wordt wanneer de beestjes uit hun cocon gekomen zijn. Als ik dit wist zou ik weten waar ik mee te maken heb. In eerste instantie had ik het idee dat deze beestjes misschien uit vogeluitwerpselen komen. Ik woon op een plaats waar gelukkig nog veel vogels voorkomen zoals merels, duiven en nog wat andere soorten en dan kan het wel gebeuren dat er een poepje op je planten valt. Bovendien heb ik een paar struiken staan die veel bijen en andere insecten aantrekken die op hun beurt weer vogels aantrekken. Wanneer ik zo'n witte vlek op mijn bladeren zie haal ik het meteen weg, maar soms duurt het even voor ik het ontdek. Omdat het kleine rupsachtige beestjes zijn die niet kunnen vliegen denk ik dat ze op deze manier op mijn planten komen. Het lijkt me sterk dat zo'n klein beestje helemaal vanaf de grond via de pot en stengels naar de takeinden komen want het kan alleen maar wat kronkelen en volgens mij niet kruipen of vliegen.

Het zou ook door iets anders gelegd kunnen zijn als eitjes die uitkomen in deze vorm en zich dan verpoppen tot volwassen insect. Maar hoe ziet het volwassen beestje er dan uit???

Misschien weet iemand anders wat het is.

Bedankt voor het meedenken.(tu)

M.vr.gr. Ron.

• Ron

Hallo Henk M,

Nee helaas heeft het toen niet geholpen en heb ze nu weer.

Anders had ik deze vraag niet nogmaals gesteld!!! :X

• Ron

Hallo Henk M,

Nee helaas heeft het toen niet geholpen en heb ze nu weer. Anders had ik deze vraag niet nogmaals gesteld!!! :X

Misschien weet iemand anders wat het is.

Bedankt voor het meedenken!!

M.vr.gr. Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Ik zie dat er 3 reacties geplaatst zijn van mij, beetje vreemd. Bij de eerste 2 kreeg ik een vreemde melding en moest meerdere keren de code intoetsen. Bij de derde plaatsing ging het wel goed, beetje lullig eigenlijk maar goed.

Nu doet zich het feit voor dat ik bij mij in de tuin hetzelfde verschijnsel heb, niet bij de fucgsia's maar in een Acer Palmatum var. Shishi Kashira. Blaadjes die oprollen en uiteindelijk verdrogen en soms zie ik een heel klein rupsachtig iets en wat fijn spinrag. Maar of het rupsje de boosdoener is, is niet geheel duidelijk. Wat het precies is is me niet bekend. Vorig jaar behandeld mel Admire meerdere keren, bleef terugkomen. Dit jaar weer zelfde ellende met het blad en behandeld met Calypso van Bayer. Geen effect, het blad blijft krullen en verdrogen dus er is iets waardoor het wordt veroorzaakt. Frappant is dat deze Acersoort de enige is met dit vreemde verschijnsel. Bij de fuchsia''s heb ik het echter nog nooit waargenomen.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk M,

Bij mij zitten ze alleen in mijn Fuchsia's en nergens anders. Dat vond ik ook al zo vreemd.:S Het lijkt ook wel of het beestje een voorkeur heeft voor sommige planten met jonge sappige bladtoppen. Op de ene plant zijn er wel 10 toppen beschadigd en op de plant die er naast staat nix.

Ik ben ook al naar een tuincentrum hier in de buurt geweest om advies te vragen maar helaas deze mensen, hoe vriendelijk ook, konden mij niet helpen en wisten niet wat het was. Ik heb het hele boekje van een bekend Duits merk doorgespit maar daar kwam ik het niet tegen. Ook op de CD die de meneer had stond niets wat er op leek. Of ik zo'n beestje mee wilde nemen? En een tak met de schade die veroorzaakt wordt.

Nou, dat ga ik dinsdag a.s. doen en dan zou die meneer er een boek op naslaan. Wie weet misschien weet ik dan eindelijk wat ik op mijn planten heb. Als ik het weet zet ik het hier op het forum. Dan zijn we eindelijk van deze vraag af.:o

Groeten Ron.

• Sigrid

Hallo Ron,

Probeer het eens op de site bij www.obgn.nl

Misschien kunnen zij je verder helpen.

Sigrid.