'Swingtime' in de zon,

• Ron

Beste mensen,

Vorig jaar heb ik een paar stekken van Fuchsia ‘Swingtime’ gekregen en die opgekweekt. Omdat ik de stekken nogal laat gekregen had, heb ik de plant niet in bloei laten komen maar steeds na 2 bladparen getopt en hem de winter ook door laten groeien.

In Maart van dit jaar heb ik de plant teruggesnoeid en is hij weer uitgelopen. Nu heb ik een hele grote plant van meer dan 1 meter in doorsnede. Maar het probleem is dat hij niet in de zon kan hangen. Zodra de plant een half uurtje in de zon hangt gaat alles slap hangen, terwijl ik altijd dacht dat ‘Swingtime’ juist heel goed in de zon kan staan of hangen. Zo staat hij ook in de boeken beschreven en ik heb wel eerder een plant van ‘Swingtime’ gehad en die ging prima in de zon.

Misschien is het een andere plant die er veel op lijkt, want in de beschrijvingen in diverse boeken staat dat de buis en kelk rood zijn en bij mijn plant is dat eerder roze. Is er een Fuchsia die qua groei, bloei en blad gelijk aan ‘Swingtime’ is maar dan met roze bloemen en die niet zo goed tegen de zon kan??

Alvast bedankt voor het meedenken.

M.vr.gr. Ron.

• Sigrid

Het zou misschien El Camino kunnen zijn.

Sigrid.

• jan

Hallo Ron,

Ik denk dat het Hulla Girll is dat is bijna de zelfde plant alleen het rood van Swingtime is hier rose precies zoals je beschrijft.Dat de blaadjes slap gaan hangen is een normaal verschijnsel bij hoge temperature dus fel in de zon,dit doet de plant om minder vocht te verliezen.Overigens planten die op halfhydro worden gehouden en hierdoor altijd over voldoende water beschikken laten dit minder zien Jan.

• Goof

Swngtime is een plant voor de volle zon,dus ik denk ook dat je niet de goede naam bij je plant hebt staan.

goof.

• Ron

Hallo Goof,

Vandaar ook mijn vraag. Ik vond het zo vreemd dat de plant de zon niet goed verdraagde. Ik heb al eerder een ‘Swingtime’ gehad en die kon in de volle zon. Ik heb inmiddels bij de persoon waar ik de stekken van heb geinformeerd en hij zegt dat het toch echt de ‘Swingtime’ is. Bij hem zijn de bloemenkelk en buis wel rood. Mijn bloemkelk en buis roze. Nou moet ik er wel bij vermelden dat mijn plant nog niet echt in de zon heeft gestaan ook niet tijdens de groei van de takken. Hij stond op een plekje waar alleen de ochtendzon komt en na 10.30 is er wel licht maar geen direct zonlicht meer. Omdat hij nu helemaal vol met knoppen zit wilde ik hem op de meer zichtbare plek in de tuin zetten zodat ik er van kan genieten. Maar dat gaat dus niet. Nu een half uur gaat hij helemaal slap hangen. Ik ben bang dat de plant eerst nog aan het meerdere zonlicht moet wennen en dan pas mooi op kleur gaat komen. Is dat mogelijk?? Ik probeer hem nu elke dag wat langer in de zon te zetten zodat hij kan wennen. Hopelijk gaat dit goed.(tu)

Bedankt voor het meedenken.

M.vr.gr. Ron.