Fuchsia met drievoudige bloem

• Jan Smit

Hallo,

Tijdens het verzorgen van onze standaard rose-rode fuchsia's kwam ik een drievoudige bloem tegen.

Normaal zitten er aan een stengel meerdere steeltjes, met daaraan een knop(latere vrucht) gevolgd door de bloem.

Bij een zitten er echter aan het einde van het steeltje drie vergroeide knoppen met elk een volledige bloem met meeldraden en stamper.

De drie bloemen worden door een kransbloem deel (buitenste deel van de bloem) omhuld.

Had graag een foto bijgesloten (plaatje zegt meer dan duizend woorden), maar alleen opgave van een URL is mogelijk.

Is deze speling van de natuur door te kweken door b.v. de zaadknop(pen) volledig te laten rijpen?

Of is het beter een top-stek van deze stengel te nemen en daarmee verder te gaan?

Of komen deze foutjes wel vaker en is het eigenlijk niets byzonders?

Groeten,

Jan

• Henk M.

Hallo Jan,

Als je zoiets nooit eerder bent tegengekomen is het best heel bijzonder om te zien. In alle jaren dat ik met fuchsia's in de weer ben heb ik ook meermalen een fuchsia gehad met zoiets vreemds, een soort van vergroeiing a.h.w. Je zou het kunnen vergelijken met een Siamese tweeling. Heel apart om te zien natuurlijk maar eigenlijk is het zoals jij al eerder opmerkte gewoon een foutje van Moeder Natuur. Probeer eens de zaadbes te laten rijpen en zie wat er van komt!

Je weet maar nooit wat eruit voortkomt.

Gr. Henk M.

• Jan Smit

Hallo Henk,

Ik zal Moeder Natuur een handje helpen bij de bestuiving tussen de drie bloemen aan dezelfde steel.

Bestuiving door insecten zal de komende week ook wel gebeuren met het goede weer in vooruitzicht.

Maar zien wat er van komt.

Het is dus ook mogelijk om fuchsia's te kweken uit zaadbessen?

Gr. Jan

• Jeffreyn

Hoi,

Het is zeker mogelelijk om fuchsia te kweken uit zaad. De meeste zijn niet indentiek aan de moederplant. met name de kleur kan iets afwijken en volgens mijn ook de bloem. Ik zou zeggen probeer het en pot zoveel mogelijk opgekomen zaailingen op.

Groetjes,

Jeffrey