Niet bloeiende zaailing,

• Ron

Beste mensen,

Ik heb in 2007 voor de lol een paar Fuchsiabessen opengemaakt en de zaadjes hieruit gezaaid. In het voorjaar van 2008 had ik hieruit een paar mooie plantjes en hebben er zelfs een paar gebloeid in dat zelfde jaar. Niets spectaculairs hoor maar gewoon leuk om het eens gedaan te hebben. Tussen deze plantjes zat één uitschieter. Dit werd een hele grote plant met mooie frisse groene bladeren en rode takken, die heel goed vertakte en een grote plant geworden is. MAAR…. Hij heeft in 2008 niet gebloeid. Nu had ik in 2008 een enorme rode spint invasie in mijn planten en ik heb bijna al mijn planten vroegtijdig (begin augustus 2008) teruggesnoeid om te redden wat er nog te redden viel. Zo ook die grote zaailing. Toen ik hem snoeide was er nog niets van knopvorming te zien. Hij is de winterberging ingegaan en er dit voorjaar weer uitgekomen met al redelijk wat stekken eraan. Ik heb die stekken opgekweekt, geplant en heb inmiddels een 2de grote plant die goed groeit en vertakt. Maar weer geen teken van knopvorming. Niet op de stekken en ook niet op de orginele zaailing.

Heeft iemand van julie dit ook al eens meegemaakt? Ik bedoel dat je een Fuchsia zaailing had gekweekt die niet bloeide? Ik weet dat er enorm verschil tussen diverse planten is, sommige bloeien zeer uitbundig en andere ingetogen. Maar helemaal niet dat vindt ik vreemd. Het is nog wat vroeg is om te concluderen dat die plant nooit zal bloeien want misschien doet hij dit pas in het najaar of het is een winterbloeier. (Wat ik niet verwacht want de bes kwam van ‘Celia Smedley’). Toch wil ik het jullie even vragen. Dus graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt!!!

M.vr.gr. Ron.

• jos cuppens

Geachte Ron ,

Het is geen uitzondering dat een zaailing het eerste jaar niet bloeit , zelf veredel ik al verschillende jaren en ieder jaar bloeien een aantal zaailingen niet .

Ik geef ze nog het volgende jaar een kans , maar als ze dan niet bloeien , worden ze opgeruimt . Het is niet leuk maar er zit niets anders op .

Van de 300 zaailingen van het jaar 2007 hebben we een eerste selectie gemaakt , daarvan bleven er een 40 over , maar van die 300 hebben er een 30 niet gebloeit , nu hebben er een drie tal van deze 30 enkele bloemen , de rest nog niet .

Dat je zaailingen van ‘ Celia Smedley ’ is uitzonderlijk , ze is namelijk steriel .

Vriendelijke groeten , Jos

• Ron

Hallo Jos,

Dank je voor je reactie. Ik ben nog maar net begonnen met het zaaien van Fuchsiazaad en het was voor mij gewoon om het eens gedaan te hebben. Ik heb er de ruimte niet voor en het lijkt me erg arbeidsintensief maar wel erg leuk.

Ik weet zeker dat het zaad van ‘Celia Smedley’ is. Ik heb nl. alleen van deze plant zaad gebruikt met de idee dat het zo'n harde groeier en sterke plant is. Ik dacht dat het dan ook een sterk nageslacht zou opleveren. En als ik naar de plant kijk kan ik de moeder er ook wel wat inzien. Ook een erg harde groeier, groot wortelgestel en de zaailing vertakt zelfs nog meer dan de moeder. Soms doet de natuur rare dingen, dat blijkt wel. Hopelijk gaat de plant nog bloeien anders gaat deze inderdaad weg. Om een plant te houden die niet bloeit dat schiet niet op. Duimen maar.

Groeten Ron.