Bladval

• Brugmansia

Hallo iedereen,

ruim twee weken geleden heb ik mijn eerste fuchsia gekocht: windhapper. Ik heb ruime ervaring met kuipplanten (ihb brugmansia en oleander) en dit is mijn eerste fuchsia. Gedurende de afgelopen periode vallen er geregeld groene bladeren af van deze hanger. Ze zien er gezond uit: stevig en donkergroen, geen aantasting te zien. Er is nauwelijks wind, dus hier kan dit ook niet aan liggen. Wat is hier aan de hand? Stress misschien, omdat hij uit de kas komt? Ik geef pas water als de grond wat lichter aanvoelt (niet elke dag) met een beetje mest (kwart van de aanbevolen hoeveelheid), laat deze niet uitdrogen. Help!

Alvast bedankt!

• Ron

Hallo,

Na 2 weken zou je denken dat de plant de nachttemperatuur buiten gewent is. Maar er moet maar 1 te koude nacht tussen zitten en je hebt problemen. Mijn planten staan ook buiten en door een nacht met een temperatuur van plus 4 graden zijn ook een aantal planten vreemd gaan doen. (denk ik, want ik heb ook geen andere verklaring) Bladeren die krom trekken, bladval aan de onderkant van de takken, gele bladeren onderaan de takken en knopval.

Misschien heeft uw ‘Windhapper’ het in 1 nacht te koud gehad en laat hij nu een deel van het blad vallen.

Staat hij wel op de goede plaats? Lichte schaduw schijnt het beste te zijn.

Succes ermee!!!

M.vr.gr. Ron.

• Brugmansia

Dankjewel voor je snelle reactie. Het zou natuurlijk kunnen wat je zegt, maar de thermometer zegt dat de temperatuur niet onder de 9 graden is geweest. Hij staat beschut op een balkon en krijgt vanaf een uur of vijf de zon (niet dat we dit de afgelopen twee weken hier veel hebben gehad) en bijna elke dag licht gesproeid.

Maar uit je reactie te horen is het toch raar dat groene bladeren zomaar er vanaf vallen. Het is nog niet dramatisch hoor, hij zit nog goed in het blad, maar toch… Normaal is het niet.

Is de windhapper trouwens makkelijk in de verzorging? heb je misschien nog een paar tips?

Bedankt!

Gr. Dennis

• Goof

Het is beter iedere dag water te geven , geef ze niet te veel de kluit mag niet uitdrogen maar zeker niet te nat zijn.als je een paar dagen wacht met water geven is de kans groot dat ze teveel krijgen ,fuchsia's staan niet graag met natte voeten.

Goof.

• Brugmansia

Bedankt Goof,

is het niet zo dat te vaak water geven ook kan leiden tot te veel watergeven? ik wacht tot de pot duidelijk lichter weegt (maar laat de kluit zeker niet te ver indrogen) en geef dan ruim water.

Is de windhapper misschien een moeilijk te verzorgen fuchsia? misschien heb je nog tips voor een fuchsiabeginner?

• Jacco

Hoi brugmansia,

Ik heb 4 weken geleden ook bij van de velde een windhapper gekocht in een stekmandje ,thuis in een pot van 10 cm doorsnede gezet en samen met andere fuchsiastekken in een balkonbak met een laagje scherp zand erin gezet deze staat de hele dag in de zon en hij is nu 20 cm hoog en de eerste knoppen verschijnen.

Waarom die dan bij jou blad laat vallen weet ik ook niet.

Dit voorval heb ik wel met een party frock gehad daar heb ik de stekken vanaf geknipt en opnieuw opgekweekt daarna was het over die deden het wel goed zonder blad te verliezen.

gr. Jacco

• Ron

Hallo Jacco,

Weet je zeker dat je een ‘Windhapper’ hebt gekocht? Je schrijft dat hij nu al 20 cm. hoog is, maar ‘Windhapper’ is een echte hanger die bij mij direct naar beneden gaat i.p.v. in de hoogte.

'Windhapper' is een nakomeling van ‘La Campanella’ en die staan erom bekend dat ze een minder sterk wortel gestel kunnen hebben dan andere Fuchsia's. Maar dat wil niet zeggen dat hij extra moeilijk is. Voorzichtig zijn met watergeven en geen felle zon. Bij mij hangt de plant aan de onderste tak van een boom die in de tuin staat en krijgt eigenlijk geen direct zonlicht. Hij bloeit ieder jaar uitbundig. Het eerste jaar toen ik hem had hing hij aan de pergola in de zon en deed het daar aanzienlijk minder en ik heb hem toen uit frustratie uit het zicht gehangen omdat hij mij toen erg tegen viel. Opeens bemerkte ik na een week of 6 dat hij vele knoppen gemaakt had en er veel beter uitzag, zodoende hangt hij nu elk jaar op de plek onder de boom. Ik overwinter hem als stek omdat de moederplant het af kan laten weten in de winter vanwege de zwakke wortels. Maar ik bewaar de grote plant ook (vorstvrij) voor eventuele voorjaarsstekken, maar dat gaat het ene jaar beter dan het andere. Succes ermee

M.vr.gr. Ron.

• jacco

Hoi Ron,

Je hebt gelijk wat betreft dat het een hanger is naarmate die zwaarder wordt bij mij gaat ie meer hangen nu maar niettemin is die nu toch echt 20 cm hoog.

Zowel bij Katrien Michels en Gommer staat er echt bij dat die in de zon kan en dat heb ik bij Van de Velde ook nog gevraagd omdat ik veel plekken met zon kan opvullen.

Speciaal voor jou heb ik een foto met mijn mobieltje gemaakt met en een cm (in de vorm van een winkelhaak) die ik op mijn hyves zal zetten zometeen.

Daar staan er nog meer wel en mijn achternaam weet je als het goed is ook en daar zijn er niet veel van (haha) pagina zul je wel herkennen aan de bella rosella achtergrond.

gr.Jacco

• Ron

Hallo Jacco,

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat er in diverse catalogussen staat dat ‘Windhapper’ in de zon kan. Maar mijn ervaring is toch echt zoals hierboven beschreven. Ik zag echt een groot verschil toen de plant uit de zon naar een schaduwrijke plek verhuist was. Vandaar dat ik het melde. Ik hoop dat hij het bij jou wel goed doet in de zon. Zoniet kan je altijd mijn advies nog opvolgen toch??

Wat het hyves gebeuren betreft moet ik bekennen dat ik daar helemaal niks van weet. Zal het eens aan mijn kinderen vragen of ze papa willen helpen om op Hyves te kijken, dat wordt lachen dat weet ik nu al.

Groeten en succes ermee!!!

M.vr.gr. Ron.

• jacco

Hoi Ron,

En met de ervaringen van andere kan men leren dus ik houd het zeker in de gaten nu.

Maar nu we het er dan toch over hebben heb je ervaringen met de Yellow heart ,Roger de Cooker,Merry go round en remembering claire ?? de laatste 3 zijn van de Cooker en de eerste van de Boer , de Roger de Cooker heb ik al die andere 2 wil ik gaan aanschaffen nog.

Op hyves is ook een fuchsia ( clubje ) met 14 leden (dat is dus niet echt veel) .

gr.Jacco