'Golden Marinka' besproeien??

• Ron

Beste mensen,

Dit jaar heb ik eindelijk een aantal stekken van de Fuchsia ‘Golden Marinka’ kunnen bemachtigen en deze zijn inmiddels al tot redelijke plantjes uitgegroeid.

Een dag of tien geleden heb ik ze samen in een grote hangpot geplant en het ziet er erg kleurrijk uit en als het zo doorgaat wordt het een plaatje om naar te kijken. Ik probeer ze dan ook zo goed mogelijk te verzorgen. Omdat ik deze soort nog niet eerder heb gehad heb ik de boeken er op na geslagen. Zo las ik ergens dat je de bontbladerige soorten beter niet kan besproeien met water en zeker niet met bladbemesting omdat de bladeren veel minder sterk zijn dan van de normale soorten. Is dit waar??

Ergens vind ik het een vreemd verhaal want dan zou de plant ook niet in de regen kunnen. Ik heb een plant van Fuchsia ‘Tom West’ en een bonte variatie van ‘Corallina’ en deze besproei ik gewoon. Ik geef deze zelfs bladbemesting. Kan ik ‘Golden Marinka’ ook besproeien en bladbemesting geven?? Heeft iemand van jullie ervaring met deze mooie plant?? Heeft ze nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden??

Ik zou het namelijk erg vinden dat de plant die er nu zo mooi bijstaat door mijn toedoen kapot zou gaan.

Graag jullie ervaringen hierover.

Alvast bedankt voor het meedenken.

M.vr.gr. Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Komt mij onwaarschijnlijk voor dat het nadelig zou zijn voor een bontbladige soort. Ik heb nog nooit bemerkt dat bontbladige cultivars daar niet tegen kunnen. Maar om de proef op de som te nemen zou je een paar van je Golden Marinka's wel bladbemesting kunnen geven en de anderen niet. Op die manier zou je er uiteindelijk achter moeten komen. Maar dat besproeien met alleen water ook al verkeerd zou zijn is onzin. Uit je verhaal te lezen vind je dat zelf ook neem ik aan.

Soms lees je in de “vakliteratuur” wel eens dingen waar je je vraagtekens bij kunt zetten vind ik. Daarom is zelf wat experimenteren vaak beter, weet je direct waar je aan toe bent. Ben benieuwd naar je manier van aanpak, we vernemen het nog wel van je denk ik. Succes ermee in ieder geval.

Met vr, gr. Henk

• Ron

Hallo Henk M,

Op zich is het een goed idee om de ene plant wel en de ander niet te besproeien en te bemesten via bladbemesting. Maar ik heb alle stekken in één grote hangpot gezet om het een vol geheel te laten worden. (Ik had maar 5 stekjes en om daar een grote hangpot mee te vullen valt nog niet mee). Dus dat is eigenlijk geen optie. En ja, dat bespreoien met water slecht zou zijn klinkt mij wel heel vreemd in de oren maar je weet maar nooit, het zou zomaar kunnen.

Wat je schrijft over de zogenaamde “vakliteratuur” daar moet ik je 100% gelijk in geven. Ik heb naast mijn Fuchsiaplanten verzameling ook nog een Fuchsiaboeken verzameling (zo kan ik in de winter ook met Fuchsia's bezig zijn) Het zijn bij elkaar ongeveer 50 boeken. Geschreven in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. Ik heb in die boeken wel 5 verschillende verzorgingstip gelezen. Zo staat in ‘t ene boek dat ’Golden Marinka' wel veel licht nodig heeft maar dat direct zonlicht niet goed is. In een ander staat juist het tegenovergestelde. Zo ook met het besproeien en bladbemesten, twee verschillende adviezen. Ik weet niet welke waar is omdat ik deze plant nog nooit gehad heb. Vandaar dat ik de Fuchsialiefhebbers op dit forum om raad en advies gevraagd heb. Jullie spreken meestal uit ervaring en uit de practijk. Hopelijk krijg ik van iemand nog de “gouden tip” en heb ik deze zomer een prachtige plant. Zoniet wordt het expirimenteren. In ieder geval bedankt voor je reactie.

M.vr.gr. Ron.