Hallo Jacco,
Met de naam bellenplant kan ik nog leven. Men geeft vaker een Nederlandse naam aan een plant omdat de Latijnse namen vaak onuitspreekbaar zijn. Zoals bijv; Geranium voor Pelargonium (en dat gaat nog) Om het nog moeilijker te maken bijv; Zigzagplant voor de ‘Pedilanthus tittymaloides’, Blaasjeskruid voor ‘Utricularia sandersonii’ en Siergember voor ‘Hedychium’ enz. Men neemt dan een bepaald kenmerk van de plant en dat wordt dan in de volksmond de naam van die plant. Maar bij de Fuchsia is dit eigenlijk niet nodig, dat kan je goed uitspreken Omdat de bloemen op bellen lijken kreeg de plant de naam bellenplant in de volksmond. Wat ik bedoel is het verbasteren van een naam, dat zijn twee verschillende dingen.
Volgens mij heeft leeftijd er niets mee te maken. Zelf ben ik één jaar ouder als jij maar mijn kinderen die nog puberen zeggen ook gewoon Fuchsia. Als je echt een liefhebber van de Fuchsia bent dan noem je de plant gewoon bij zijn goede naam. Uit respect voor het plezier en het mooie wat de plant ons ieder jaar weer geeft. Hij vraagt zo weinig terug dat we hem op zijn minst zijn goede naam kunnen geven. Dat is mijn mening.
Hoe dan ook bedankt voor je reactie, er zal altijd wel verschil van mening over zoiets als dit blijven.
M.vr.gr. Ron.