WALZ Klarinet,

• Ron

Beste mensen,

Een paar weken geleden heb ik een paar stekken gekocht van ‘WALZ Klarinet’. Omdat de stekken nog vrij klein waren heb ik ze binnen op een slaapkamer gehouden en verder opgekweekt. Het zijn nu mooie plantje geworden en ik wil ze samen in een pot planten om een mooie hanger te kweken. Tot hier geen probleem maar omdat ik niet wist wat de juiste standplaats is voor deze soort ben ik op het internet gaan zoeken. Allereerst naar de site van dhr. Waldenmaier, de kweker van deze plant, die zegt dat de plant best in de zon mag. Maar als je naar andere sites gaat van bijv kwekerijen dan zie je dat er bijna overal staat dat de plant in de schaduw moet.

Wie heeft er ervaring met ‘WALZ Klarinet’ wat betreft zijn standplaats?? En heeft deze plant nog andere voorkeuren? Graag jullie ervaringen aub.

M.vr.gr. Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Ik denk dat je het beste kan uitgaan van de mening van Henk Waldenmaier, hij is tenslotte de auteur van deze cultivar.

Zelf heb ik deze fuchsia niet meer, wel gehad en bij mij deed Walz klarinet het goed in de zon en die stond er toch wel tot een groot deel van de dag op. Maar zoals Waldenmaierals schrijft, ‘'mag in de zon’'! Maar of deze cultivar ook geschikt is om in hete zomers aan de zon blootgesteld te worden is maar de vraag. Lees op de fuchsia cd-rom dat er een lichte iets beschaduwde plek wordt aanbevolen en jij kreeg weer een ander advies. Zo blijf je mooi bezig natuurlijk met al die verschillende adviezen. Wat dat betreft moet er meer eenheid komen in de cultuurbeschrijving van sommige cultivars. En al helemaal de verschillende beschrijvingen op de plantlabels. We hadden het er onlangs nog over met wel of geen (half)hanger enz. Eigenlijk moet je zelf a.h.w. uitdokteren waar de eigenschappen van deze fuchsia het beste tot hun recht komen. Soms kom je tot verbluffende resultaten door het net even een beetje anders te doen dan wordt voorgeschreven. Dat maakt het ook heel boeiend trouwens! Maar ik denk dat je nog wel info krijgt van mensen op het forum. Succes ermee i.i.g.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk M,

Je hebt gelijk wat betreft de labels bij de Fuchsia's. Dat kan soms zo verwarrend zijn. Ik ben dan ook door eerst veel fouten te maken heel wat wijzer geworden wat de verzorging van de Fuchsia's betreft. Ik heb dan ook nog het nadeel dat er hier in de buurt (Zeeuws-Vlaanderen bij de Belgische grens) eigenlijk niets of niemand is waar ik met mijn vragen terecht kan. Dan moet je het zelf wel uitzoeken. Maar goed, ik ga maar op mijn gevoel af wat betreft ‘WALZ Klarinet’. De meeste planten die dhr. Waldenmaier heeft ontwikkeld zijn planten die goed tegen de zon kunnen en zelfs nodig hebben. Deze plant komt op een plaatsje in de ochtendzon.

Ik heb voor de zekerheid nieuwe stekken genomen en die ga ik op een schaduwrijke plaats laten groeien als ze eenmaal wat groter zijn en dan maar zien wat het beste is. Weer wat geleerd.

Bedankt voor je reactie!!!

M.vr.gr. Ron.