Hallo Sebbel,
Bij mij staan de winterharde stekken op een ietwat beschutte plaats in de tuin. Ik bedoel hiermee dat ze niet de hele dag in de volle zon staan (alleen ‘Genii’ die staat in de zon om zo het gele blad mooi van kleur te houden). De andere hebben een plaatsje in de ochtend- of avondzon. Of ze staan onder een grote struik of boom zodat er wat schaduw op valt. Ze staan hier nu een paar jaar en het gaat nog steeds goed. Ik moet wel zeggen dat ze dit jaar heel ver zijn afgestorven. Ze komen echt uit de grond, vorige jaren liepen ze uit op de takken van het vorige jaar maar die zijn door de strengere winter dit jaar helemaal weggevallen.
Ik hou mijn planten over in een schuur waar een klein elektrisch blaaskacheltje staat voor het geval het kouder wordt dan 5 graden. Ze hebben een beetje licht van het raam naast de deur. Op de grond en tegen de muren liggen platen van piepschuim voor de isolatie. Als ze in november naar binnen komen sproei ik ze om de week een beetje om het uitdrogen te voorkomen. Echt watergeven doe ik pas in maart als er weer leven in begint te komen. Dan laat ik de schuurdeur overdag openstaan zodat er frisse lucht naar binnen kan.
Andere (moeilijkere over te houden) planten, zoals div. WALZ soorten staan in een slaapkamer in een oud boekenrek voor het raam. Deze planten snoei ik maar een heel klein beetje en hou ze zoveel mogelijk aan de groei. Zo ook de stekken die ik in het najaar genomen heb, die staan ook in die slaapkamer. Ik moet zeggen dat het tot nu toe altijd goed gegaan is. Verliezen doe je er altijd wel een paar, dat is volgens mij onvermijdelijk. Leuk is dit niet dus ik zorg altijd dat ik van de planten die ik echt wil hebben een paar stekken heb die ik de winter door help in een kweekkastje op die slaapkamer.
Ik kan begrijpen dat je de stekken die je in de kwekerij gekocht hebt graag wil houden. Ik was vorige week ook bij een grote kwekerij en werd er zo hebberig van, wilde ze allemaal wel meenemen. Op den duur had ik 30 stekken en 4 grote hangers mee.
Maar goed, hopelijk gaat het allemaal goed dit jaar en heb je dankzij onze tips de komende jaren ook nog een paar prachtige Fuchsia's in de tuin staan.
Succes ermee!!!
M.vr.gr. Ron.