stekken in de volle grond

• sebbel

Hallo,

Ik heb een paar weken terug wat stekken genomen en volgens mij zijn ze nu geworteld. Is het een optie om ze straks gewoon in de tuin te planten i.p.v. van continue verpotten omdat ze groeien? Volgens mij groeien ze in de tuin ook sneller? Uiteraard moeten ze voor de winter uit de tuin worden gehaald. Wie heeft tips/ervaringen?

Sebbel

• Henk M.

Sebbel,

Stekken van de fuchsia kun je in de volle grond planten maar dan wel met een goed ontwikkeld wortelstelsel. Dus eigenlijk beter eerst wachten tot het potje waar de stek in staat helemaal doorworteld is en dan poten in een plantkuiltje gevuld met wat potgrond. Maar hou wel rekening met het feit dat tot half mei de nachtvorst nog kan toeslaan dus planten na die tijd is het beste tijdstip. Zijn ze goed aangeslagen dan groeien ze ook sneller daar de wortels zich goed kunnen ontwikkelen in de volle grond.

Een bijkomend voordeel is dat de fuchsia dan ook de eigen waterhuishouding grotendeels zelf regelt.

Gr. Henk M.

• sebbel

Henk,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal je advies opvolgen en de stekken eerst goed door laten wortelen voordat ik ze in de tuin plant.

Er zitten ook een paar winterharde stekken bij (lady thumb en magellanica var. tricolor), kan ik die wel laten staan van de winter of heb ik dan kans dat ik za na de winter weer kwijt ben?

Gr. Sebbel

• Henk M.

Sebbel,

De soorten die jij noemt zijn winterharden die geschikt zijn om de winters te overleven. Ook hier geldt weer dat je niet eerder moet planten als de kluit goed doorworteld is. Als ze dan de winter ingaan hebben ze een goed ontwikkeld wortelstelsel. Belangrijk is dat je alles wat bovengronds afsterft pas weghaalt in het voorjaar en de plant enigszins moet toedekken met dood blad o.i.d. In het voorjaar zullen winterharde fuchsia's opnieuw uitlopen met scheuten vanuit de ondergrondse delen. Is de fuchsia goed gegroeid dit seizoen en oogt gezond zal het zeker goed komen met de hergroei.

Gr. Henk

• Henk Hoefakker

Stekken kunnen inderdaad gerust in de volle grond gezet worden als ze goed beworteld zijn.

Maar je zult ze er voor de winter wel weer uit moeten halen, omdat 1e jaars planten niet verhout genoeg zijn om te kunnen overwinteren. Volgend jaar kunnen ze dan een vaste plaats in de volle grond krijgen.

Dan moet je ze onderin in een kuiltje planten, wat dan in de loop van het jaar dichtloopt.

Het jaar daarop komt ie dan mooi met meerdere takken uit de grond.

Succes.

• Ron

Hallo Sebbel,

Ook de winterharde soorten zal je de eerste winter binnen moeten overwinteren en dan in het volgende voorjaar uitplanten zoals hierboven beschreven. Ik heb toen ik net met Fuchsia's begon dezelfde fout gemaakt door ze de eerste winter buiten te laten staan. Het volgend voorjaar kwam er nog maar 1 plantje terug, nl. ‘Riccartoni’, de rest allemaal dood door de kou. Zonde hoor.

Wat ik nu meestal doe als ik mijn kleine plantjes heb uitgeplant in de volle grond is een door de midden gesneden plastic limonade fles of iets soortgelijks over het plantje zetten. Op deze manier hebben ze hun eigen “kasje” als het ware. En als je wil luchten kun je de dop eraf draaien zodat het niet te vochtig wordt binnenin. Ook voor de eventuele late nachtvorst is dit ideaal. Je kan zo'n fles makkelijker inpakken met bijv. noppenfolie of een oude handdoek. Wanneer de plantje goed aan de groei zijn steek ik iets onder de flessen zodat er al wat meer lucht van buiten bij kan. Bijv. een wasknijper of een stukje hout. Dan na een dag of drie gaan ze er helemaal af. Dit helpt ook nog eens goed tegen de slakken die dol op die jonge plantjes zijn.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten en succes ermee!!!

Ron.

• sebbel

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie. Het was 1 stem tegen en 1 stem voor om ze in de tuin te laten staan in de winter. Je hebt de doorslaggevende stem gegeven:-)

Ze gaan als alles goed gaat naar binnen. Maar waar? Ik ben pas sinds vorig jaar begonnen met fuchsia's ben dus een een echte beginner. Deze winter heb ik heel een stel fuchsia's die verhout waren in de kruipruimte laten overwinteren. Dat is op een uitzondering na heel goed gegaan. De rest die aan de groei gehouden moesten worden heb ik op een slaapkamer laten overwinteren maar dat was niet echt een succes. Waarom, misschien te nat, te droge lucht of te weinig licht? Op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven. Wat zijn jouw (succesvolle) ervaringen daarmee?

Ik ben een paar weken terug naar een fuchsiakwekerij geweest en heb een aantal mooie stekken meegenomen, graag wil ik die overhouden natuurlijk. Vandaar mijn vragen. Vandaag nog een paar stekken genomen van aldaar gekochte Isis, Genii(ook winterharden) en General Monk. Dus afwachten wat dat wordt. Ach, het er mee bezig zijn is al leuk.

Groeten,

Sebbel

• Ron

Hallo Sebbel,

Bij mij staan de winterharde stekken op een ietwat beschutte plaats in de tuin. Ik bedoel hiermee dat ze niet de hele dag in de volle zon staan (alleen ‘Genii’ die staat in de zon om zo het gele blad mooi van kleur te houden). De andere hebben een plaatsje in de ochtend- of avondzon. Of ze staan onder een grote struik of boom zodat er wat schaduw op valt. Ze staan hier nu een paar jaar en het gaat nog steeds goed. Ik moet wel zeggen dat ze dit jaar heel ver zijn afgestorven. Ze komen echt uit de grond, vorige jaren liepen ze uit op de takken van het vorige jaar maar die zijn door de strengere winter dit jaar helemaal weggevallen.

Ik hou mijn planten over in een schuur waar een klein elektrisch blaaskacheltje staat voor het geval het kouder wordt dan 5 graden. Ze hebben een beetje licht van het raam naast de deur. Op de grond en tegen de muren liggen platen van piepschuim voor de isolatie. Als ze in november naar binnen komen sproei ik ze om de week een beetje om het uitdrogen te voorkomen. Echt watergeven doe ik pas in maart als er weer leven in begint te komen. Dan laat ik de schuurdeur overdag openstaan zodat er frisse lucht naar binnen kan.

Andere (moeilijkere over te houden) planten, zoals div. WALZ soorten staan in een slaapkamer in een oud boekenrek voor het raam. Deze planten snoei ik maar een heel klein beetje en hou ze zoveel mogelijk aan de groei. Zo ook de stekken die ik in het najaar genomen heb, die staan ook in die slaapkamer. Ik moet zeggen dat het tot nu toe altijd goed gegaan is. Verliezen doe je er altijd wel een paar, dat is volgens mij onvermijdelijk. Leuk is dit niet dus ik zorg altijd dat ik van de planten die ik echt wil hebben een paar stekken heb die ik de winter door help in een kweekkastje op die slaapkamer.

Ik kan begrijpen dat je de stekken die je in de kwekerij gekocht hebt graag wil houden. Ik was vorige week ook bij een grote kwekerij en werd er zo hebberig van, wilde ze allemaal wel meenemen. Op den duur had ik 30 stekken en 4 grote hangers mee.

Maar goed, hopelijk gaat het allemaal goed dit jaar en heb je dankzij onze tips de komende jaren ook nog een paar prachtige Fuchsia's in de tuin staan.

Succes ermee!!!

M.vr.gr. Ron.