Fuchsia "Royal Red".

• Ron

Beste Fuchsialiefhebbers,

Vandaag ben ik voor het eerst bij kwekerij Michiels te Lier in België geweest. Ik heb genoten als een klein kind in een speeltuin. Wat een verzameling van onze lievelingen hebben ze daar. Ik heb er met plezier bijna 400 kilometer voor gereden en 1,5 uur in de file gestaan en ga zeker nog eens terug tegen de tijd dat alles in bloei staat, Dat moet een onvergetelijke ervaring zijn.

Maar dat terzijde. Ik heb vandaag o.a. een stek van een Fuchsia gekocht die volgens het kaartje “Royal Red” heet. Volgens de catalogus van Michiels is het een dubbele halfhanger met rode buis en kelk en paarsrose kroon. Omdat ik twijfelde aan de beschrijving halfhanger, want hij groeit recht omhoog, ben ik mijn boeken er op na gaan kijken om iets meer over deze plant te weten te komen zoals stanplaats en verdere verzorging enz maar het vreemde is dat ik hem nergens tegen kom. Heeft iemand van jullie al van deze plant gehoord en er ervaring mee? Zo ja dan zou ik dit graag weten zodat ik de plant optimaal kan verzorgen.

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Vriendelijke groeten Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Fantastich dat je hebt genoten daar bij Michiels. Altijd leuk om zo'n kwekerij te bezoeken met al dat moois. Betreffende je vraag over de fuchsia “Royal Red”, ik heb daar iets over gevonden. Deze cultivar wordt genoemd op de cd-rom van de NKVF maar wel heel summier v.w.b. de beschrijving. Staat echter wel in vermeld dat de groeiwijze H(anger) is en de bloeiwijze D(ubbel).

Vreemd dat er dan in hun catalogus staat vermeld dat het een halfhanger is. Maar eigenlijk nog vreemder dat hij recht omhoog groeit! Misschien dat ze bij Michiels deze fuchsia een halfhanger noemen doordat de takken enigszins gaan doorbuigen door het gewicht van de bloemen? Ik gok maar wat ,maar als ik de fuchsia cd-rom van de NKVF mag geloven en daar hecht ik toch veel waarde aan, dan neem ik aan dat de daarin vermelde groeiwijze de juiste is. Eigenlijk vreemd dat men door onduidelijke voorlichting a.h.w. op het verkeerde been wordt gezet. Denk dat je wel meer reacties krijgt van mensen die deze soort zelf hebben en je meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie. Op die CD heb ik niet gekeken, vergeten dat ik die ook nog heb. Het is allemaal een beetje vreemd met deze plant want in de catalogus van Michiels staat de veredelaar en het jaar van “geboorte” er ook niet bij. Terwijl bij bijna al de andere cultivars dit wel vernoemd is. Het is inderdaad een mogelijkheid dat de plant nog gaat doorbuigen onder het gewicht van de bloemen. Maar dan is het in mijn ogen nog geen halfhanger maar een struik die zware bloemen heeft. Ik vind een Fuchsia een halfhanger wanneer hij zijn takken bijna horizontaal houd. Dat doet deze zeker niet, alles groeit recht omhoog, zelfs de nieuwe takjes die in de oksels groeien. De plant ziet er wel als een stevige groeier uit en hij deed mij door de vorm van de bladeren en de groeiwijze een beetje denken aan Fuchsia “Cardinal”. Ik weet niet of je deze soort kent maar die heeft enkele rode bloemen en ook van dat donker groen puntige blad. Ik zie wel wat het wordt.

Groeten Ron.