Groeiproblemen

• Rico

Hallo

Ik heb mijn fuchsia,s in een onverwarmde kas staan en tijdens de vorstperiode in een schuur.

De groei komt echt heel langzaam op gang,vaak onderaan de fuchsia,s en aan het oude hout gebeurd weinig,messchien is het oude hout uitgedroogd?

Ook zie ik bij een aantal fuchsia,s dat de groeiknoppen vervormen en zwarte puntjes,messchien last van Wantsen?

Kan iemand mij dit vertellen??

Gr Rico

• Henk M

Rico,

Waarschijnlijk zit er in het oude hout waar geen groei te zien is geen leven meer.

Om er achter te komen moet je met de nagel over de stam krabben. Je begint bovenaan en als je groen onder de bast zit is het in orde. Is het bruinachtig dan is het dood en ga je een stukje lager weer krabben tot je op een plek komt waar je groen zit. Dat is gezond hout en daar zou je groei kunnen verwachten. Alles wat dood is snoei je weg tot op het gezonde hout.

Wat de oorzaak is van vervormde knoppen en de zwarte puntjes is niet geheel duidelijk maar snoei ze gewoon weg. Een gezonde plant zet wel weer nieuwe knoppen. Bespuit anders even met een insecticide uit voorzorg.

Gr. Henk M.

• GJ57

Koud geweest in de schuur? waarschijnlijk wel, mijn fuchsias hebben hetzelfde probleem.