bloemen weghalen

• koistra

bij het opnieuw uitlopen van de fuchsia's komen ook knoppen met bloemen uit kan ik die laten zitten of moet ik die verwijderen voor het betere groei.

gr Michel

• Henk M

Michel,

Vaak zie je dat als de fuchsia's weer aan de groei komen dat er in een (te) vroeg stadium ook knoppen worden gevormd en bloemen uitkomen. Niet bij elke fuchsia zie je dat maar het komt regelmatig voor. Besef wel dat het ten koste gaat van de groei natuurlijk. Daarom de knoppen en evt. bloemen weghalen zodat de plant gaat groeien, tenminste als je grote volle planten wilt. Ook is het natuurlijk belangrijk om geregeld te nijpen (toppen) om mooie bossige planten te krijgen. Gemiddeld zal het 6 tot 9 weken duren dat je na de laatste keer nijpen bloemen ziet verschijnen.

Gr. Henk M.

• koistra

hoi,

nijpen jullie de eerste keer altijd bij 3 bladparen of… verschilt dit per fuchsia. tot welke periode nijpen jullie de fuchsia?

gr Michel

• Henk M

Hallo,

Bij opgaande fuchsia's wordt er meestal na 2 bladparen genepen en bij de hangende en halfhangende soorten na 3 bladparen. Het ligt eraan wanneer je bloemen wilt hebben in je fuchsia. Is belangrijk als je b.v.bloeiende planten levert voor een show of iets dergelijks dat je weet hoeveel weken voor die show je moet stoppen met nijpen. Ligt per cultivar verschillend maar zal gemiddeld 6 tot 8 weken zijn.

Gr. Henk M.

• Ron

Hoi Henk,

6 tot 8 weken is wat aan de korte kant hoor. Voor de enkele soorten moet je 7 á 9 weken rekenen en voor de dubbele soorten 9 á 12 weken.

Ik heb diverse Engelse Fuchsiaboeken en daar staat bij elke beschreven cultivar de tijd tot de bloei die het kost na de laatste topbeurt. In die boeken worden bovenstaande tijden aangehouden. Dat doe ik sinds enkele jaren ook en meestal klopt het precies. Zeker wanneer je planten voor tentoonstellingen levert is dit belangrijk maar voor je eigen plezier zegt het niet zoveel.

Ik zelf probeer de laatste keer te toppen rond eind mei, dan heb je eind juli, begin augustus bloemen tot de eerste nachtvorst.

Succes ermee!!

M.vr.gr. Ron.