hoi Henk,
een paar jaar geleden kocht ik op de plantjesmarkt een paar fuchsia's en vond de bloemen zo mooi dat ik me er langzamerhand wat meer in verdiept heb.
via marktplaats allerlei boekjes gekocht en gaan lezen. de boeken 1000 en 500 fuchsia's en de 5 losse boekjes fuchsia's te kijk zijn leuke boeken om te kijken hoe de bloem er uit ziet, wat voor groei en zon etc.
en zoals bonsai zegt boom in pot is dit voor mij toch enigzins een vergelijking. ook bloemen in pot en voor mij de kunst de plant zo mooi mogelijk te maken en zo lang mogelijk de bloei te houden. dat als er visite komt dat ze zeggen: hoe krijg jij dat toch voor elkaar ze zo mooi in bloei te krijgen.
ik gebruik zelf ook cocopeat. heb nu een soort cocopeat van praxis daar zit gelijk meststof bij in. van die gele kleine balletjes. tevens voeg ik altijd fijn grind toe aan de grond voor extra afwatering. ik behandel ze tijdens het verpotten net zo als bonsai een groot gedeelte van de wortels wegsnoeien en de boom/plant helemaal ontdoen van zijn oude grond. ik weet alleen niet of dit goed is voor fuchsia. misschien weet jij dat Henk. mijn esdoorns en prunussen behandel ik ook altijd zo. mijn jeneverbessen behandel ik anders.
ben vanmiddag net bij lokhorst in gieten geweest en heb weer een 15-tal stekjes gekocht. van een 6-tal ga ik kleine boompjes op stam proberen te maken en dan in een platte schaal plaatsen.
als ik de kleine boompjes realiseer gaan ze volgend jaar in akadama. deze grond is super in gebruik voor mijn bonsai. al mijn “bonsai”bomen staan in akadama met een andere combi.
groetjes Michel