verpotten

• koistra

Hallo,

Ik houd me al jaren bezig met bonsai, maar sinds een jaar of 2 heeft het fuchsia-virus mij ook een beetje gegrepen. bij het verpotten van bonsai wordt “meestal” al het oude grond verwijderd ‘een uitzondering daar gelaten’ doen jullie dat ook met jullie fuchsia's?

ik heb een filmpje op you tube gezien en die meneer haalde alleen een dikke plak van 3 of 4 cm. van onderen eraf en verder verwijderde hij geen oude grond. slipt de grond dan niet dicht? wat bij bonsai juist vermeden moet worden?

jullie reacties zie ik tegemoet,

gr Michel

• Henk M

Michel,

Vanaf ongeveer begin 1990 ben ik met fuchsia's bezig en heb ong. 10 jaar geleden de hobby enigszins gehalveerd omdat ik destijd in bonsai geinteresseerd raakte.

Heb nu dus zowel fuchsia's alsook bonsai. Meerdere fuchsia's heb ik opgepot in akadama, jou wel bekend neem ik aan en ze doen het er goed in.

Maar nu jouw vraag. Ja ik heb ook wel eens in het vroege voorjaar een flinke plak van de wortelkluit afgesneden en dezelfde hoeveelheid nieuwe potgrond onderin de pot gedaan. Die fuchsia's deden het goed gedurende het seizoen, i.i.g. niet slechter dan de in volledig nieuwe grond opgepotte planten.

Ook gedurende een seizoen snij ik als de kluit echt te veel is dichtgegroeid met wortels er een flinke plak af. Wel altijd een laag nieuwe grond onderin de pot doen natuurlijk. Dus op zich is het geen verkeerde methode die je hebt gezien. Als de fuchsia's in goede potgrond staan zal het dichtslibben niet zo gauw gebeuren maar bij de goedkope soorten (supermarkt kwaliteit) zul je zien dat het idd snel dichtslibt. Daarom gebruik ik sinds jaren cocopeat, blijft altijd rul en lekker luchtig en heb je dat probleem niet.Maar ben jij ook van plan die methode toe te passen waar je over schreef?

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je er toe gekomen bent om naast je bonsai ook met fuchsia's te beginnen!

Gr. Henk M

• koistra

hoi Henk,

een paar jaar geleden kocht ik op de plantjesmarkt een paar fuchsia's en vond de bloemen zo mooi dat ik me er langzamerhand wat meer in verdiept heb.

via marktplaats allerlei boekjes gekocht en gaan lezen. de boeken 1000 en 500 fuchsia's en de 5 losse boekjes fuchsia's te kijk zijn leuke boeken om te kijken hoe de bloem er uit ziet, wat voor groei en zon etc.

en zoals bonsai zegt boom in pot is dit voor mij toch enigzins een vergelijking. ook bloemen in pot en voor mij de kunst de plant zo mooi mogelijk te maken en zo lang mogelijk de bloei te houden. dat als er visite komt dat ze zeggen: hoe krijg jij dat toch voor elkaar ze zo mooi in bloei te krijgen.

ik gebruik zelf ook cocopeat. heb nu een soort cocopeat van praxis daar zit gelijk meststof bij in. van die gele kleine balletjes. tevens voeg ik altijd fijn grind toe aan de grond voor extra afwatering. ik behandel ze tijdens het verpotten net zo als bonsai een groot gedeelte van de wortels wegsnoeien en de boom/plant helemaal ontdoen van zijn oude grond. ik weet alleen niet of dit goed is voor fuchsia. misschien weet jij dat Henk. mijn esdoorns en prunussen behandel ik ook altijd zo. mijn jeneverbessen behandel ik anders.

ben vanmiddag net bij lokhorst in gieten geweest en heb weer een 15-tal stekjes gekocht. van een 6-tal ga ik kleine boompjes op stam proberen te maken en dan in een platte schaal plaatsen.

als ik de kleine boompjes realiseer gaan ze volgend jaar in akadama. deze grond is super in gebruik voor mijn bonsai. al mijn “bonsai”bomen staan in akadama met een andere combi.

groetjes Michel

• Henk M

Hallo Michel,

Het is idd altijd leuk om te horen als mensen je fuchsia's mooi vinden. Kreeg ook altijd te horen hoe ik dat toch wel deed al die mooie bloemen in de fuchsia's.

Van de bonsai zijn ze vaak minder gecharmeerd waarschijnlijk omdat ze niet datgene er in zien wat je zelf ziet en geen kleurrijke bloemen natuurlijk.

Maar de methode die je vermeld is wel juist v.w.b. weghalen van oude grond en indien nodig wortelsnoei. Bij mensen die niet de beschikking over veel ruimte hebben voor een winterberging gaan ze meestal als kale stammetjes ontdaan van alle grond in de turfmolm om in het voorjaar weer opgepot te worden. Zelf zet ik ze voor de winter altijd in de pot vorstvrij weg en pot ze daarna op. Vaak overtollige grond wat weghalen en wortels bijsnoeien. Er zijn meerdere methodes maar uit ervaring kom je er wel achter wat het beste bevalt. Ben al een poosje niet bij Jan Lokhorst geweest moet er gauw even een keer weer langs. Staat trouwens heel mooi, fuchsia's als bonsai in een bonsaischaal. Heb zelf enkele kleinbloemige soorten als bonsai opgekweekt. Gaat je vast ook lukken!

Gr. Henk M.

• koistra

hoi Henk,

er wordt niet zoveel gepost op deze site of komt het straks weer los als de bloementjes gaan bloeien..

ik volg ook dagelijk het bonsaiforum.nl jou misschien wel bekend en anders kijk er maar een keer naar daar zitten een paar goede bonsaikenners bij waar je een hoop kennis van kan opdoen.

ik heb een phyllis, snow storm, ting a ling, samsons delight en een red shadows die al behoorlijk gegroeid zijn en die ik met een sateprikker omhoog laat gaan voor een leuke boom op stam. hoe hoog zal ik ze laten worden en haal ik dan de kop eruit en wat doe ik dan met de zijbladeren op de stam allemaal weg tot een paar in de top of….

btw. Henk mag ik vragen waar je vandaan komt.

gr michel

• Henk M

Michel,

Straks wordt het wel weer drukker als de groei er goed in zit en er bloemen aankomen. Dan heb je ook gelijk de periode van allerlei problemen met beestjes en dan komen de vragen meestal wel.

Het bonsaiforum.nl ken ik, kom er niet zo vaak meer trouwens.

Als je van plan bent een boompje te vormen ligt het aan jezelf hoe hoog je die wilt laten worden. Heeft de plant een geschikte hoogte dan haal je de top eruit en zullen de bovenste zijscheuten zich ontwikkelen die je dan weer een paar keer nijpt om een mooie volle kroon te krijgen. De zijbladeren en onderste scheuten aan de stam haal je gewoon weg, heb je bij een boompje niet nodig.

Woon in dezelfde gemeente als Jan Lokhorst.

Gr. Henk M.