Oppoten

• Henk de Vries

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag over het oppoten van fuchia's.

Kun je onder in de pot ook korrels (als opvulling) gebruiken

en de rest van de pot vullen met potgrond?

Met vriendelijke groet,

Henk de Vries

• Henk M

Hallo,

Bedoel je het puur als vulmiddel om minder potgrond te gebruiken of voor een andere reden. Soms wordt er op de bodem van de pot een laagje gebakken kleikorrels gelegd voor een betere drainage. Maar ik weet niet of je dat bedoelt want echt een opvulling is dat niet natuurlijk. Daarom ben ik benieuwd wat je precies onder “korrels” verstaat.

Gr. Henk M.

• Henk de Vries

Ik bedoel de korrels als opvulmiddel omdat ik grote potten heb.

Is dit mogelijk?

Met vriendelijke groet,

Henk de Vries

• Henk M

Je zou natuurlijk kleikorrels door de potgrond kunnen mengen als een soort opvulling. Voor de grote potten gebruik ik iets anders n.l. tempex isolatiemateriaal.

Te koop in de bouwmarkt in plaatvorm. Met een stanleymes snij ik uit een ong. 2cm dikke plaat blokjes van ong. 2 x 2 cm en doe die blokjes door de potgrond.

Wel ervoor zorgen dat er ruim voldoende potgrond in de pot zit voor de beworteling maar wortels hebben geen hinder van de blokjes tempex en groeien normaal. Op deze manier kun je op een 5 literpot zeker een liter potgrond of meer besparen en heb je flink wat grote potten scheelt dat zeker.

Gr Henk M.

• GJ57

Henk M, tis de tip van de week. Hier kan ik echt wat mee. Heb een aantal onbenullig grote potten ooit eens in een opwelling gekocht. Best mooi maar me niet realiserende hoeveel potgrond dit vreet. Bedankt. (en dat ik daar nu zelf niet op ben gekomen :-(

Groet

GJ57

• Henk de Vries

bedankt voor deze goede tip ik ga het zeker proberen bedankt

groeten Henk de Vries

• ekenna21

Waarom tempex kopen? Ik vraag iedereen in mijn omgeving of ze nog verpakkingsmateriaal hebben. Over het algemeen zit er om lampen en/of electronische apparatuur ook tempex verpakkinf. Die snij of scheur ik in stukken en vul daar een deel van de pot mee op. Erg goedkoop en het werkt prima.

Mvrgr. Ekenna21

• fuch's

word er met de potten wel rekening gehouden dat de fuchs graag (naar groote van de fuchs) met de wortels tegen de rand van de pot staat. zoals een goed doorwortelde plant in een pot staat?