oppotten

• Henk

Hallo fuchsia liefhebbers.

Ik heb ongeveer een 30 tal fuchsia's op de slaapkamer staan die zijn overwinterd. en ook een 10 tal Brugmansia's.

Ze beginnen al mooi uit te lopen.

Ik wil dan ook eigenlijk beginnen met oppotten in nieuwe potgrond.

Kan en mag ik bij de potgrond gedoogde koemest korrels toevoegen. Bij zowel de Fuchsia's als de Brugmansia's.

Ik heb vorige week via de Fuchsia vereniging potgrond opgehaald.

Ik hoor graag van Jullie.

Groetjes Henk Krol

• GJ57

Als je volledig nieuwe grond gaat toepassen zit hier genoeg voeding in voor de komende zes weken. Dus mijn advies is nog een week of zes niet doen. Te veel is ook niet de bedoeling. Mooi dat alles al weer zo uitloopt. Bij ons in de serre is het te koud geweest en nu is het redden wat er nog te redden valt.

• Henk

Hallo GJ

Ja dat is wel zo het is nieuwe potgrond, dus wachten we wel eventjes.

Ik had namelijk gehoord dat Brugmansia's wel wat extra mest konden gebruiken zodoende deze vraag.

En wat betreft de koude serre en en reddings poging ik wens je dan heel veel succes en dat het toch wel een bloemrijk jaar mag worden voor jouw.

Gr Henk Krol

• GJ57

Op mijn Brug zitten twee mini blaadjes op dit moment. En het ding is zeker twee meter hoog dus ik heb echt goed moeten zoeken :-)

• Henk M

Een handvol gedroogde koemest onderin de pot bij brugmansia's kan heel goed. Deze plant heeft veel mest nodig en op deze manier leg je alvast een buffertje mest aan en kan de plant het opnemen als die het nodig heeft. En de ene fabrikant van potgrond zegt dat je 4 week niet hoeft te bemesten en de andere 5 week dus zeg het maar . Doe het al met een handje vol koemest bij het oppotten bij de fuchsia's zolang ik ermee bezig ben en heb altijd goede resultaten.

Gr. Henk M.

• Goof

gedroogde koemest is zeker goed voor de planten,maar overpotten in nieuwe potgrond is niet hecht nodig, ik heb het nog nooit gedaan.Nu heb ik ieder jaar nieuwe planten die ik in het voorjaar stek dat kan nu ik een kas heb ,ik heb fuchsia bomen die al 10 jaar oud zijn en nog nooit nieuwe grond hebben gekregen .in het voorjaar wat gedoogde koemest en verder geregeld bijmesten .

Goof.

• hans

moet je ,als je de planten gaat oppotten nieuwe grond gaan gebruiken .Is mijn vraag

• Henk M

Hans,

Als je in het voorjaar je planten wilt verpotten kun je nieuwe grond gebruiken.

Ligt helemaal aan jezelf wat je doet. Meestal voldoet het uitschudden van de kluit zodat losse grond eraf valt en dan vul je een pot met een bodempje nieuwe grond, evt. wat koemest erdoor (hoeft niet, mag), fuchsia erop zetten en de pot verder vullen. Maar zoals je eerder kon lezen zijn er ook mensen die nooit de grond verversen. Maar bij relatief jonge fuchsia's die nog echt moeten groeien is de jaarlijkse verversing van potgrond wel aan te bevelen en bij sommige extreem snelle groeiers is de wortelkluit na enkele maanden al zo volgroeid dat halverwege het seizoen alweer verpot moet/kan worden.

Gr. Henk M.

• hans Burgers

Beste Henk bedankt voor het advies

• Klaas

Hoi G.J.

Ik zat ook met een wat koude kas.

Heb hierbij tempex op de bodem gelegd,

en bekleed met wat noppenfolie.

Bevalt mij prima,maar ligt er natuurlijk ook aan

hoe groot je kas is!

Het is maar een tip vanaf deze kant.

Veel succes verder gewenst.