Kroon dood?

• sebbel

Hallo,

Ik heb afgelopen zomer 2 stammetjes van celia smedley opgekweekt. Ze staan sinds begin november op een koele slaapkamer. Ze waren nog niet genoeg verhout om te snoeien. Één keer in de week wat water en wat nevelen. Één van de twee heeft een slechte kroon, denk ik. Er zijn geen uitlopers en het hout lijkt dood, is bruin als ik met mijn nagel er over heen schraap. De stam niet, die is groen. Wat te doen om de kroon weer uit te laten lopen? Is er nog hoop of ben ik te vroeg? Ik dacht zelf om over een maandje te verpotten, mesten en te snoeien. Is dit een optie? Ik ben pas sinds vorig jaar bezig met fuchsia's dus nog niet veel ervaring. Een nieuwe kopen kan natuurlijk altijd nog maar het is veel leuker om zelf iets op te kweken vind ik. Dus wie weet raad?

Sebbel

• Henk M

Hallo,

Als het idd bruinachtig is wat je ziet na wat afgekrabd te hebben zit er geen leven meer in. Oorzaak? Ja zeg het maar, misschien is de grond te nat, kan een oorzaak zijn. Snoei in ieder geval de dode twijgen terug tot op het groene.

Dan de kluit uitschudden en overtollige grond verwijderen en het wortelstelsel even goed nakijken op larven van de taxuskever. Pot het stammetje weer op in goede potgrond en indien het wortelstelsel nog goed in tact is zal het zeker weer goed komen. Vaak is de grond bij de nog kale stammetjes te nat en kan dit een oorzaak zijn maar als het anders stammetje op dezelfde manier is verzorgd kan het iets anders zijn. Maar de stam is groen dus er is hoop. Succes ermee.

Gr. Henk M.

• sebbel

Hallo Henk M,

Bedankt voor je advies. Vandaag heb ik de reddingsoperatie uitgevoerd bij beide stammetjes. De andere stond er ook wat treurig bij. Ik heb haalde ze uit de pot en tot mijn schrik waren was de grond onder de gortdroge bovenste laag grond behoorlijk nat. Beiden gesnoeid, van de het ene stammetje heb ik een stuk van de stam gesnoeid, de twijgen waren helemaal bruin en een stukje van de stam ook. Van de andere heb ik een uitloper laten zitten als 'lifeline". Ik heb ze wel andere potgrond gegeven, (potgrond speciaal) die is watl luchtiger van samenstelling.

Hopelijk werkt het invoegen van een foto van afgelopen zomer

Sebbel