Grond verwijderen,

• Ron

Beste mensen,

Ik heb een grote kroonboom , deze heb ik dit voorjaar ingegraven met pot in de tuin zodat hij niet zo gemakkelijk om zou waaien. Dit is dus ook niet gebeurt.

Nu ik mijn planten aan het binnen halen ben heb ik die pot weer opgegraven. Nu zag ik dat er kleine beestjes in de grond zitten. Ze lijken een beetje op kleine duizendpootjes. Mijn vraag is nu…moet ik de grond verwijderen van deze plant en hem nu in schone grond zetten of kan ik wachten, ondanks de beestejs, met verpotten. Ik ben namelijk bang dat de beestjes mijn wortels e.d. opeten.

Wie heeft er hier ervaring mee??

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groeten Ron.

• Henk M

Ron,

Ik weet welke beestjes je bedoelt, heb ze zelf ook vaak aangetroffen in de potgrond van de fuchsia's en niet alleen in de uitgegraven potten. Heb nog nooit gemerkt dat er vraatschade aan de wortels ontstond dus heb ze ook nooit bestreden. Wel gaan ze overwinteren bij jou in de winterberging, dus je raakt ze niet kwijt maar schade aanrichten doen ze niet, althans niet bij mij in de collectie.

Maar als je er vanaf wilt is vervangen van de potgrond de enige optie als je bang bent voor vraatschade. Misschien moet je eens de proef op de som nemen en van de èèn de grond vervangen en van een andere niet, zie je gelijk het resultaat komend voorjaar. Maar als we beiden hetzelfde beestje bedoelen is er m.b.t. vraatschade aan wortels niets aan de hand. Daar zijn taxuskevers voor.

Gr. Henk M.

• Ron

Hoi Henk M,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen en we zien wel wat er van komt.

Van iemand anders heb ik het advies gekregen om de grond aan te gieten met een insecticide zodat het goedje in de grond zijn werk kan doen. Daar zit natuurlijk ook iets in dus dat ga ik ook proberen.

Zal jullie laten weten hoe het is afgelopen.

Groeten en bedankt. Ron.