planten binnen zetten

• ingrid

hoi,

wanneer moet ik mijn fuchsia's naar binnen doen?

ze staan nu nog buiten, maar 's nachts word het al behoorlijk fris.

groetjes ingrid

• Ron

Hoi Ingrid,

Het ligt een beetje aan waar je woont want aan de kust bijv. zijn de nachten nog niet zo koud als in het binnenland. Ik houd het weerbericht en de voorspellingen zeer goed in de gaten. Zodra het s'nachts kouder dan 5 graden celcius wordt zet ik mijn planten die al gesnoeid waren binnen en de planten die nog niet gesnoeid zijn tegen het huis en bedek ze met noppenplastiek. Als ze eenmaal binnen staan komen ze pas volgend jaar weer naar buiten. De planten die nog veel bloemen hebben komen later aan de beurt omdat ik er zo lang mogelijk van probeer te genieten. (dit zijn dus de planten die tegen het huis komen te staan). Bovendien laat ik mijn planten na het snoeien ook nog een week of twee onder een afdak buiten staan, mijn ervaring is dat ze op deze manier beter de winter rust ingaan en uitkomen dan wanneer je ze meteen na het snoeien binnen zet.

De winterharde planten die in de volle grond staan laat ik ongemoeid, die snoei ik pas in het voorjaar maar ik probeer wel al de voet van de plant te beschermen door de grond om de plant naar de stam te duwen zodat deze bedekt is. Later maak ik van noppenplastiek en ijzerdraad een soort koker die ik om de plant heen zet en die gooi ik vol met dorre bladeren. Dit haal ik eind Februari weer weg zodat de plant weer kan uitlopen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes ermee!!

Groeten Ron.

• Henk M

Eigenlijk is het heel simpel v.w.b. het naar binnen halen van de fuchsia's. Vorst kunnen ze absoluut niet tegen dus als er vorst of nachtvorst wordt verwacht, naar binnen halen. Zolang er geen nachtvorst wordt verwacht kunnen ze in principe buiten blijven en veel cultivars zullen bij een goede verzorging nog wel een tijdje doorgaan met bloeien. Wat ook best belangrijk is dat de potgrond niet doornat wordt en zeker in deze periode blijft het veel te lang nat, zeker iets om aan te denken nu er toch veel regen wordt verwacht. Het beste is dan om de fuchsia's onder een afdakje o.i.d. te zetten. Het nadeel van de te natte potgrond is dat de planten dan na het terugsnoeien te lang bloeden en dit is te voorkomen door pas te snoeien als de potgrond wat droger is. Als je de mogelijkheid hebt om je fuchsia's indien er nachtvorst wordt voorspeld direct binnen te halen en vorstvrij weg te zetten kun je ze tot die tijd zonder probleem buiten laten staan. Het is belangrijk altijd goed de weersvoorspelling in de gaten te houden, dan kan/hoeft er niks mis te gaan. Een beetje koude zal de fuchsia niet deren, vorst echter wel.

Gr. Henk M.