insulinde met knopafval

• jasmon

Hallo,

Ik ben een beginner en moet nog een hoop leren over fuchsia's maar vind ze de moeite waard. Ze zijn zo mooi.

Deze zomer heb ik ongeveer 45 fuchsia stekken gekregen en deze zijn op een enkeling na goed aangeslagen. Ik heb ook 2 stekjes van de insulinde. Deze zijn al aardige planten met hele kleine bloemknopjes die helaas afvallen. Er is er nog geen 1 uitgekomen. Kunnen iemand mij vertellen wat hier van de oorzaak kan zijn?

Jasmon

• Ron

Hallo Jasmon,

Fuchsia ‘Insulinde’ is een kruising tussen ‘Göttingen’ en F. venusta. ‘Göttingen’ is een Triphylla hybride, d.w.z. dat de spicies F. triphylla er is ingekruist. Van deze soort is bekend dat ze veel zon en licht nodig heben. Iets wat we deze zomer niet echt veel gehad hebben. Dat zou al een reden kunnen zijn.

Van F. venusta weet ik niets, dus daar ken ik de eigenschappen niet van. Deze zou je eventueel op kunnen zoeken via Google.

Mijn ervaring met ‘Insulinde’ is dat het een plant is die moeilijk knoppen maakt en laat bloeit. Hij heeft dit jaar bij mij ook nog niet gebloeit maar hij heeft wel een paar knoppen. Ook het water geven is een zaak van opletten, als je te veel geeft laat de plant ook zijn knoppen vallen dus dat zou ook een reden kunnen zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan,

Succes ermee!!!

Groeten Ron.

• jasmon

Ron,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat insulinde niet zo'n makkelijke fuchsia is voor een beginner? Aan de andere kant is dat ook wel weer een uitdaging. Op internet kan ik ook niet zo heel veel vinden over de ouders. Ik ga in ieder geval mijn best doen ze de winter door te helpen. Voorlopig groeien ze heel goed, alleen zonder bloemen. Ander vraagje: moeten ze gesnoeid worden en wanneer kan ik dat het beste doen?

Groeten,

Jasmon

• Ron

Hoi Jasmon,

Je kan ‘Insulinde’ het beste een klein beetje terug snoeien voor hij naar binnen komt. Je moet er wel rekening mee houden dat deze soort boven de 10 graden celsius moet overwinteren. Vandaar dat beetje snoeien anders moet je een grote plant bergen en dat kan soms moeilijk zijn.

Zet hem op een zo licht mogelijke plaats weg en houd hem aan de groei door er voor te zorgen dat hij regelmatig wat water krijgt. Mesten doe ik zelf niet in de winter maar er zijn mensen die dit wel doen. Je zou wat bladbemesting kunnen geven maar mijn ervaring is dat bijna alle bladeren er op den duur afvallen dus of dat helpt?? Wanneer de dagen langer gaan worden, zo midden maart en je ziet dat er groene nieuwe uitlopers uit de takken komen dan kan je de plant verder terugsnoeien en hem verder opkweken als elke andee Fuchsia.

Succes ermee!!!

Groeten Ron.

• frans

Ik heb naast insulinde ook vergelijkbare planten zoals de thalia en gartenmeister bonsted.Insulinde heeft wel boemen maar laat gekregen en staat op een zonnige plekEen ander gegeven is dat al deze planten vanaf begin september van onderaf gele bladeren krijgt diek dan weghaal.Hebben jullie ook deze ervaring opgedaan met deze planten?

Groetjes Frans

• jasmon

Beste Frans,

Ik heb nog niet zoveel ervaring met fuchsia's. De 2 insulindes die ik heb, hebben geen geel blad. De bloemen zijn nu zowaar aan het groeien en staan bijna in bloei. Een paar andere fuchsia's die ik heb, krijgen wel wat geel blad en worden een beetje kaal. Naar mijn idee heeft dat te maken met de herfst en hebben ze zin in een winterslaap. Ze hebben dan ook de hele zomer goed gebloeid. Andere staan nog volop in bloei maar dat zijn wat jongere planten.

Groeten,

Jasmon

• Henk M

Frans,

Dat de fuchsia's in deze periode wat geel wordend blad vertonen komt vaak toch doordat er een tekort is aan voedingsstoffen. Het is niet zo dat alleen de door jou genoemde cultivars dit vertonen. De potgrond wordt schraler, alle evt. nog aanwezige voedingsstoffen zijn opgebruikt door de plant die toch nog wel eventjes door wil groeien en bloeien. Bemesten is dus het advies om nog tot minstens half oktober van de fuchsia's te kunnen genieten. Eind augustus hebben mijn planten ieder nog een flinke eetlepel koemestpoeder op de potkluit gekregen en tot nou aan toe doen ze het nog prima en geen gele bladeren , ook niet bij de Gartenmeister, Thalia en de Koralle. Wel even het proberen waard dus.

Henk M.