hoi,
kan iemand me vertellen hoe deze fuchsia heet
het is een bontbladige fuchsia.
groetjes ingrid
Ingrid,
Heb mijn beide fotoboeken “1000 en 500 fuchsia's te kijk” waar in ook ruim 30 bontbladige soorten met foto vermeld staan nagekeken maar ben de jouwe niet tegengekomen. Misschien een vrij jonge cultivar. Waar heb je deze fuchsia trouwens gekocht? Indien bij een goede fuchsiakweker aangeschaft zou er toch zeker een sticker/label met de juiste soortnaam bij moeten zitten.
Misschien dat anderen op dit forum de soort wel herkennen.
Gr.Henk M.
Hallo Ingrid,
Volgens mij is het de cultivar “Anjo”, dat is een verloping van “Anton Schreurder”. “Anjo”is geintroduceerd door Heessen, Nederland in 1989. Het is een enkele bloem met witte buis en kelk en de kroon is rozerood. Het blad grijs-groen, geel en crème. In de inventaris staat hij als halfhanger, maar de plant die ik heb is een echte struikachtige. Ik heb er een flinke struik van. Mijn buurman, waar ik de stek van heb heeft er een mooie kroonboom van, dus dat gaat ook. In het boek 1000 Fuchsia's te kijk staan zowel “Anjo” als “Anton Schreurder” er met een foto in. Foto nummers 46 en 47.
Hopelijk is dit de juiste naam.
Groeten, Ron.
Hallo Ingrid en Ron,
Ik denk dat je gelijk hebt Ron dat het “Anjo”is. Heb de foto in 1000 fuchsia's te kijk bekeken en het moet wel deze zijn, te zien aan het typische blad en ook de bloem komt overeen. Wel vreemd dat deze cultivar op bldz.165 niet genoemd wordt in het rijtje bontbladigen.Je schrijft dat het een verloping is van Anton Schreuder en qua bloem hebben ze idd iets van elkaar.
Maar het hoort natuurlijk niet dat op een fuchsiashow cultivars verkocht worden zonder de juiste benaming op de labels. Foute zaak vind ik.
Nog even ter aanvulling voor Ingrid, deze fuchsia is een opgaande groeier en geschikt voor een plaats in de volle zon.
Gr. Henk M.
Hallo Henk M,
De bloem van “Anjo” en “Anton Schreurder” zijn hetzelfde, het is het blad wat de verloping tot stand bracht.
Ik heb zelf een plant van “Anjo” vandaar dat ik hem herkende.
Je schreef aan Ingrid dat het een plant is voor de volle zon. Volgens mij is dat niet helemaal waar, althans bij mij niet. In de volle zon zijn de gele randen in het blad veel kleiner als in een beetje schaduw. De ochtend en avondzon zijn nog het beste. Ik kwam hier achter door naar de plant van mijn buurman te kijken, waar mijn plant een stek van is. Hij heeft een mooie kroonboom van ong. 1.20 meter van “Anjo”en deze staat op een plek in de ochtend zon en deze boom had prachtig geel en creme in het blad. Vorig jaar stond mijn plant in de volle zon (omdat ik dacht dat dat de beste plaats was voor bontbladigen) maar mijn bladeren hadden veel minder geel en bijna geen creme. Dit jaar heb ik heb op een plek met meer schaduw gezet en het blad is prachtig. hij is ook niet lastig gevallen door de spint epidemie die bijna al mijn planten getroffen heeft.
Groeten Ron.
Hallo Ron,
Zo zie je maar weer eens dat je ook niet altijd op datgene kunt vertrouwen wat er in de boeken staat geschreven. Bij de beschrijving van Anjo op bldz. 120 van 1000 fuchsia's te kijk staat dat Anjo geschikt is voor een plek in de volle zon, vandaar dat ik dat vermeldde. Maar je hebt gelijk dat sommige soorten in tegenstelling tot wat erover vermeld wordt idd beter op een andere plek tot hun recht komen. In dit geval met Anjo is dit dus zeker het geval. Maar misschien wordt in het boek de geschiktheid voor volle zon bedoeld voor de bloem en jij noemt specifiek het blad.
Het is altijd een kwestie van uitproberen om er achter te komen waar een bepaalde soort het beste tot z'n recht komt. Al zijn er natuurlijk wel soorten die specifiek een bepaalde plaats vragen betr.zon/schaduw/halfschaduw/gefilterd licht enz. Maar door goed op je fuchsia's te letten leer je veel erover door de jaren heen.
Denk dat Ingrid ook even moet experimenteren qua plek voor Anjo.
Gr. Henk M.
Hallo Henk M,
Helemaal mee eens. de beschrijvingen in de diverse inventarissen kloppen ook niet allemaal. Zo staat “Anjo” als halfhanger beschreven in de lijst die op de site van de Gelderse Fuchsia Info-pagina staat . Als “Anjo” iets is is het ZEKER GEEN halfhanger. Hij groeit recht omhoog en zelfs de zijtakken gaan naar boven i.p.v. horizontaal.
Om zeker te zijn van mijn zaak heb ik van al mijn planten mijn eigen ‘cultivarlijst/dagboek’ gemaakt. Heb wel de gegevens van de kweker, AFS nummer en jaar van introductie e.d. overgenomen uit andere lijsten maar de rest heb ik zelf beschreven. Dit doe ik aan de hand van foto's die ik maak in het groei en bloei seizoen en bij de beschrijving voeg. Het is een combinatie van dagboek en inventarislijst want in mijn lijst staat meer dan alleen de vorm en kleur van de planten. Zo staat er van elke plant bij wanneer de eerste knoppen zichtbaar waren en wanneer de eerste bloem bloeide enz. Het type-werk doe ik in de winter achter de computer tijdens de winterslaap van mijn planten. Zo kan ik het hele jaar van mijn Fuchsia's genieten en heb ik een mooi overzicht van alles wat ik in de loop der jaren gehad heb. Kreeg de tip van een andere Fuchsialiefhebber en toen ik er eenmaal aan begonnen was kon ik bijna niet ophouden zo leuk vind ik het.
Groeten Ron.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?