Waar fuchsia's plaatsen in voorjaar?

• Rob Feber

Ik wil ongeveer 15 fuchsia's opkweken. Winterberging is geen probleem, maar wáár kunnen ze staan in de periode voordat ze naar buiten kunnen? (als het niet meer vriest) Kan dat in de huiskamer? Ik heb geen kas o.i.d.

• Henk M.

Hallo Rob,

Bedoel je met opkweken dat je stekken wilt opkweken of heb je het over planten van dit jaar? Is me niet geheel duidelijk eigenlijk. De manier van overwinteren is in dit geval ook van belang, n.l. aan de groei houden of gesnoeid overwinteren. Bewortelde najaarsstekken moeten sowieso gedurende de winter aan de “praat” worden gehouden. Maar voor overgehouden en evt. teruggesnoeide fuchsia's alsook voor najaarsstekken geldt natuurlijk dat ze absoluut vorstvrij komen te staan. In de huiskamer voor een raam is een goede mogelijkheid maar vaak is het daar toch te warm. Maar je kunt ook de fuchsia's bij redelijk weer buiten zetten als het maar een plekje in de luwte is. De fuchsia's (ook de stekken) kunnen goed tegen lage temperaturen en bij dagen dat er geen vorst wordt verwacht kunnen ze naar buiten, evt. wat afschermen met plastic tegen wind en te felle voorjaarszon.

Wordt er vorst verwacht kun je ze snel genoeg naar binnen halen. Kwestie van weersberichten in de gaten houden.

Gr. Henk M.

• Ron

Hoi Rob,

Eind maart, begin april begin ik mijn overgehouden planten te verpotten in nieuwe grond. De meeste komen uit de vrieskist met turfmolm maar heb een paar bomen die daar niet in kunnen en die overwinteren in hun pot in de schuur. Wanneer de planten in de nieuwe grond staan zet ik ze buiten. Alleen als de weersvoorspelling meerdere dagen achtereen nachtvorst en/of vorst overdag voorspeld zet ik ze terug in de schuur. Als de nachtvorst eenmalig is of bij twijfel zet ik ze bij elkaar tegen het huis. Ik heb op de gevel een paar haakjes bevestigd waarmee ik met een paar latjes op een korte tijd een soort koude bak kan maken. Verder neem ik wat kranten of doeken die ik tussen de planten steek en met een groot stuk noppenfolie pak ik de boel in. Dan een deken ervover en dan kan het best wat kou hebben. De volgende morgen maak je het pakket weer open. Op deze manier hoef je iedere keer al je planten te verplaatsen. Je moet wel opletten dat je de nieuwe uitlopers aan de planten niet beschadigd tijdens het inpakken natuurlijk.

De stekken van vorig jaar kweek ik op in een slaapkamer en deze gaan meestal begin mei naar buiten en krijgen dan de zelfde behandeling als de grote planten.

Succes ermee!!

Groeten Ron.

• Rob F.

Henk en Ron: bedankt voor de info!