Lamp boven stekjes,

• Ron

Beste mensen,

Omdat ik nog nooit met verlichting in de winter heb gewerkt wil ik jullie advies en ervaringen hierover raadplegen. Aankomend najaar wil ik een vrij groot aantal stekken opzetten zodat ik volgend jaar met nieuwe jonge planten kan beginnen. Omdat ik in de schuur waar deze moeten komen te staan wel verwarming maar geen genoeg natuurlijk licht heb wil ik er TL-licht boven hangen.

Dit zijn mijn vragen:

- Wat is de afstand tussen de stekken en de lamp? (hoe hoog hang je de lamp)

- Ik denk aan ong. 1 m2 aan stekken, heb ik dan aan 1 TL-balk genoeg?

- Geeft een TL-balk ook warmte zodat ik bijv overdag niet moet bijwarmen als het echt koud wordt?

- Welk type lamp werkt het best? (Ik heb gelezen dat je TL-lampen voor aquariums en terrariums kan gebruiken).

Graag jullie ervaringen of advies.

Alvast bedankt,

Groeten Ron.

• Henk M.

Ron,

Belichting voor boven stekjes is vorig maand al besproken. Zoek het maar even op.

Staat alles vrij duidelijk en helder in beschreven.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk,

Er is inderdaad wel wat besproken maar ik zit toch nog met de vragen die ik stelde. Het enige wat vorige keer besproken is is welke soort TL-lamp je kan gebruiken. Dat had ik niet gezien. Maar hoeveel per m2 en of de lamp warmte geeft en hoe hoog boven de planten daar heb ik nog geen antwoord op. Vandaar nogmaals mijn vraag.

Groeten Ron.

• Shaka

Beste Ron,

Ik denk dat de hoogte niet zoveel uitmaakt.De lamp bij mij hing vanaf de grond 2.10.En ik had er nog een plateau van gaas tussen waarop ook planten stonden.De grootste planten in de grootste containers stonden op de grond.

Je ziet gauw genoeg of ze voldoende licht krijgen,want ze “groeien”als het ware naar het licht toe.Dus zou je ze regelmatig moeten draaien.

Maar ik denk bij een oppervlakte van een vierkante meter,dat je aan 1 TL buis wel genoeg hebt.Doe je er b.v. twee op ieder uiteinde één dan zullen ze iets meer rechtopstaand gaan groeien.

En een TL buis geeft wel enigzins wat warmte af,maar niet zoveel als een gweone gloeilamp.Maar dan zou je er een thermostaat bij moeten hangen om het te meten.

Groetjes Aukje

• Ron

Hallo Aukje,

Hier kan ik wat mee.

Bedankt.

Groeten Ron.

• frans

Hoi ron .

Je kunt die lampen bestellen bij conrad ,dat zijn spaar -

groeilampen .Je hang ze 30cm boven de stek.

Veel succes