Bladeren vallen

• dimitri willems

hoi ron

leuk he fuchsia's ik heb ze nu 4 jaar en heb exact hetzelfde probleem. daarbij heb ik ook nog het geluk roest te hebben. jammer dus maar een keer harde woorden laten vallen en weer op de tanden bijten. een aantal zijn er overleden een aantal heb ik teruggesnoed en gespoten, die lopen nu weer mooi uit.

het is jammer van dit jaar maar weer wat geleerd voor de komende jaren.

dimi

• Ron

Hallo Dimitri,

Inderdaad heel leuk ja, maar niet heus.

Maar goed, net als je schreef, gewoon doorgaan en hopen op een beter seizoen volgend jaar. De moed niet laten zakken hoor want Moeder Natuur kan je op veel manieren verrassen door spontaan iets geweldigs tevoorschijn te toveren. Wie weet, misschien is het juist goed dat dit met onze planten is gebeurd en krijgen we nog een fantastisch naseizoen met de juiste temperaturen en luchtvochtigheid (dream on). Bovendien zijn we nu gewaarschuwd en er op voorbereid mocht er een volgende keer zijn. Hopelijk niet want dit wil ik nooit neer meemaken.

Succes er verder mee!!!

Groeten Ron.

p.s.

Laat aan het van het seizoen eens weten hoe het afgelopen is met je planten. Misschien kan je er een ander mee helpen door bijv. uit te leggen wat je er tegen gedaan hebt.

• hans Burgers

Beste Ron ik heb ook het probleem van uitvallend blad

dus bloemen maar geen blad ik lees bij jullie dat je moet spuiten .Als je dit nu niet doet gaan ze dan dood. Want ik ga morgen met vak ,kan het eeen weekje wachten wat gebeurd er als je niets doet. bedankt alvast voor het antwoord

• Ron

Hallo Hans,

Ik denk dat het niet veel kwaad kan als je een weekje langer wacht om met het behandelen te beginnen. Het kwaad is al geschied. Het heeft bij mij enige tijd geduurd voor ik eigenlijk wist wat er aan de hand was dus al die tijd heb ik ze ook niet behandeld. Ik zou gewoon op vakantie gaan en zodra je terug bent weer aan je Fuchsia's gaan werken zodat je ze gezond de winterberging in kan stoppen en volgend jaar weer met frisse moed en planten kan beginnen.

Fijne vakantie en geniet ervan.

Groeten Ron.

• hans

bedankt ron

moet je de planten nadat je ze hebt gesnoeid door blijven behandelen en zo ja hoe lang .En wanneer moet je ze snoeien

groetjes Hans

Ron schreef:

>

> Hallo Hans,

> Ik denk dat het niet veel kwaad kan als je een weekje langer

> wacht om met het behandelen te beginnen. Het kwaad is al

> geschied. Het heeft bij mij enige tijd geduurd voor ik

> eigenlijk wist wat er aan de hand was dus al die tijd heb ik

> ze ook niet behandeld. Ik zou gewoon op vakantie gaan en

> zodra je terug bent weer aan je Fuchsia's gaan werken zodat

> je ze gezond de winterberging in kan stoppen en volgend jaar

> weer met frisse moed en planten kan beginnen.

> Fijne vakantie en geniet ervan.

> Groeten Ron.

• hans

Beste Ron ik weet niet of mijn vorige reaktie is overgekomen ,dan maar dubbel ,een 2e vraag is wanneer ga ik de planten snoeien ,en hoelang en hoe vaak moeten zij behandelt worden .en nogmaals bedankt voor de hulp Gr hanshans schreef:

>

> bedankt ron

> moet je de planten nadat je ze hebt gesnoeid door blijven

> behandelen en zo ja hoe lang .En wanneer moet je ze snoeien

> groetjes Hans

> Ron schreef:

> >

> > Hallo Hans,

> > Ik denk dat het niet veel kwaad kan als je een weekje langer

> > wacht om met het behandelen te beginnen. Het kwaad is al

> > geschied. Het heeft bij mij enige tijd geduurd voor ik

> > eigenlijk wist wat er aan de hand was dus al die tijd heb ik

> > ze ook niet behandeld. Ik zou gewoon op vakantie gaan en

> > zodra je terug bent weer aan je Fuchsia's gaan werken zodat

> > je ze gezond de winterberging in kan stoppen en volgend jaar

> > weer met frisse moed en planten kan beginnen.

> > Fijne vakantie en geniet ervan.

> > Groeten Ron.

• Ron

Hallo Hans,

Ik neem aan dat je met behandelen de planten besproeien met insecticiede bedoeld. Als dit zo is kan je eigenlijk stoppen met behandelen na het snoeien want dan heeft de plant geen blad meer waar het gespuis op kan zitten en de werkzame stoffen hebben ook geen plaats om hun werk te doen. (als ik snoei haal ik ook al het blad van de plant zodat ik enkel een kaal geraamte van takken over heb). Ik zelf stop altijd met sproeien nadat mijn planten zijn gesnoeid.

Op je vraag wanneer te snoeien kan ik zeggen dat ik meestal in de maand Oktober mijn planten snoei. Het ligt een beetje aan het weer. Als het in Oktober nog warm is en de vooruitzichten zijn prima wacht ik tot eind Oktober of begin November. Ik zet de planten wel onder een afdak zodat de kluit voor een deel kan uitdroger maar dit terzijde. Maar als het weer, en vooral de nacht temperaturen beneden 5 graden Celcius drijgen te duiken snoei ik ze eerder. Ik probeer altijd zo lang mogelijk van mijn planten te genieten en vind het altijd jammer om een plant die nog redelijk in blad en bloei staat te snoeien.

De winterharde planten die vast in de tuin staan snoei ik niet, die komen in het voorjaar aan de beurt. Als je een grote plant hebt is het makkelijker om deze te beschermen met bijv. noppenfolie of wat je gebruiken wilt. De tak einden sterven wel af maar dat is niet erg want die gaan er in het voorjaar toch af.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes ermee!!!

Groeten Ron.

• hans

Hoi Ron bedankt voor de tips Het is nl zo ik heb altijd een huis met tuin gehad en daar kon ik met mijn Fuchia,s wel uit de voeten maar sinds 2 jaar woon ik op flat en heb dus veel planten weg moeten doen.en ik had ze erbij ,stammen van zeker 4 cm .Die doe je ook niet zo gauw weg .maar ik heb ze naar vrienden gedaan die groene vingers hebben (Pleeggezin zeg maar) en in het najaar gaan ze bij de berging weer in ,een oud stookhok niet te warm en dan het komende jaar weer terug ,ja als je ze zolang al hebt kun je niet zo makkelijk afstand van doen

Groetjes Hans

• Ron

Hallo Hans,

Graag gedaan, Ik begrijp precies wat je bedoeld. Ik heb sommige van mijn planten al meerdere jaren en die zijn inmiddels flink groot geworden. En ik weet niet of jij net als ik bent, maar als ik ergens ben en ik zie een fuchsia staan die ik nog niet heb dan moet ik een stekje vragen aan de eigenaar. En voor je het weet heb je 200 verschillende Fuchsia's. Zoals ik nu. Maar mede door de spint ontploffing deze zomer heb ik besloten om te minderen want het wordt te gek. Mijn hele schuur staat zo vol dat ik mijn fiets buiten moet laten staan omdat de planten zijn plaats innemen. Dat gaat te ver. Bovendien wil ik volgend jaar eens met allemaal nieuwe hangers beginnen. Ik heb al stekken van mijn oude hangplanten genomen en die probeer ik de winter door te helpen zodat ik volgend voorjaar weer met frisse planten kan beginnen. De oude planten bewaar ik nog even maar als de stekken goed aanslaan dan geef ik de oude planten weg of ik laat ze buiten en dan zien ze maar wat er van komt.

Succes verder.

Groeten Ron.