Bladeren vallen

• Ron

Hallo mensen,

Dit jaar is voor mij een heel slecht Fuchsia jaar. Ik heb al diverse vragen op dit forum gezet omdat ik problemen had met mijn planten. Nu is het zelfs zo gek geworden dat van de 50 planten die ik heb er bij 30 de bladeren afvallen en er kale stokjes met wat bloemknopjes overblijven. Dit allemaal op heel korte tijd. De laatste 2 weken is helemaal verschrikkelijk geweest, ik heb zelfs al een paar planten terug gesnoeid voor de winterberging, iets wat ik normaal pas eind oktober doe. De planten staan niet te nat of te droog, hebben geen beestjes (een beetje witte vlieg) en krijgen dezelfde behandeling als voor gaande jaren. Al mijn hangers zijn er al aan voor de moeite en zelfs mijn Beacon Rosa, wat normaal toch een vrij sterke plant is heb ik al moeten snoeien. Wat kan ik nu het beste doen? De planten verpotten en weer laten uitlopen of ze nu maar uit de pot halen en in de turf in de vriezer steken? Ik ben bang dat als ik dit laatste doe ik volgend jaar geen plant meer over heb. Volgens mij zijn mijn planten ziek of aangetast door iets en als ik ze nu nog een keer kan laten uitlopen kan ik misschien nog stekken nemen en die de winter door helpen zodat ik volgend jaar weer nieuwe planten heb.

Graag jullie tips en advies,

Groeten Ron.

• Coen

Moeilijk te zeggen wat de echte oorzaak van bladval is. Het lijkt het meest op spint. De ene plant is daar gevoeliger voor dan de ander. Ik zou je aanraden te spuiten tegen spint.

• Henk M.

Hallo Ron,

Dat is niet zo mooi wat jij de laatste tijd met je fuchsia's beleeft. Je schrijft over bladval van veel van je fuchsia's, dat heeft natuurlijk een oorzaak dat staat vast, maar welke? Zie je iets bijzonders aan het blad voor het afvalt, verkleuring b.v. of verdroging? Lijkt me toch vreemd dat gezond groen blad zomaar afvalt dus er gaat iets aan vooraf. Je kunt er alleen achterkomen door scherp te observeren op onregelmatigheden op en onder het blad en stengels en op de plant zelf. Het is m.i. wel heel frappant dat zoveel van jouw fuchsia's hetzelfde laten zien. Heb zelf ook wel een iets dergelijks gehad maar dan bij 1 enkele plant. Nu al de winterberging in doen lijkt me iets teveel van het goede, het is pas augustus. Snoei ze wat terug, nieuwe grond is niet nodig en pas een paar keer meststof NPK 30-10-10 toe dan heb je snel weer groei voor stekmateriaal.

We hebben afgelopen periode warm en soms heet weer gehad met een droge wind,het ideale klimaat voor spint.Soms heel moeilijk te ontdekken met het blote oog en je bemerkt het pas als het te laat is. Kan dus de oorzaak zijn van je probleem maar je zult dat moeten onderzoeken.

Dat je fuchsia's ziek zijn likt me niet aan de orde of je moet roest in veel van je fuchsia's hebben en dat breidt snel uit naar de rest. Maar als jij denkt dat je fuchsia's ziek zijn heeft het niet zo veel zin om toch nog stekken van die zieke planten te nemen, heb je volgend seizoen weer dezelfde ellende!

Overzie de boel eens en tracht er achter te komen wat er aan de hand kan zijn. Dat is het enige advies wat ik je kan geven en kijk de potgrond ook eens goed na, wie weet kom je nog wat tegen.

Gr. Henk M.

• Ron

Hoi Coen & Henk M,

Allereerst bedankt voor jullie reactie. Om op jullie reactie terug te komen, heb ik geregeld gespoten met insectenverdelger, welke je in elk tuincentrum kan kopen. Op aanraden van de verkoper daar heb ik zelfs 2 verschillende merken gekocht omdat deze insecten heel snel imuun zouden worden voor bestijdingsmiddelen. Ik heb gewoon de aanwijzingen op de verpakkingen gevolgd dus ga ik er van uit dat dit voldoende is. Ik heb mijn planten heel goed bekeken en vind alleen maar witte vlieg, en dat is maar hier en daar een paar.

Het blad wordt eerst geel wat aan de bladsteel begint en dan verdort het, dit gaat heel snel, binnen ongeveer 1 week en de plant is nagenoeg kaal.

Ik ben er echt ellendig van. Vorige jaren had ik zulke mooie planten. Wat ik nu nog heb staat hier in schril contrast tegenover hoor. Het is erg frustrerend als je zo je best doet en dit is het resultaat. En dat al het hele jaar. Mijn planten doen het eigenlijk al niet goed vanaf ze zijn opgepot nadat ze uit de winterberging kwamen. Hopelijk volgend jaar beter.

Bedankt voor het meedenken en hopelijk kunnen jullie meer van jullie Fuchsia's genieten als ik……

Groeten Ron

• Henk

Hoi Ron.

Net wat je zegt. eerst gele bladeren en dan afvallen, dan hou je alleen nog maar kale steeltjes over.

Heb ik vorig jaar ook gehad.

Ik heb er iemand van de fuchsia vereniging bijgehaald en hij zij dat het spint was.

Ik heb dus de planten behandeld met Masai en waarrempel het hielp ook nog.

Dit is de enige uitleg die ik je kan geven.

Groetjes en veel succes en houd de moed erin.

Henk K

• Peter

Beste Ron,

ik heb dit probleem een aantal jaren geleden ook gehad. Wel bloemen maar de bladeren vielen af. Ik denk dat je last van ROEST heb. Je ziet het bijna niet op de bladeren maar dan krijg je ook dit effect.Door de wind wordt deze ziekte verplaatst en gaat van plant naar plant.Dit kan komen van een plant/stek die je gekocht hebt bij een kweker of je hebt een stek van iemand gekregen waar dit op zat. Dus mijn advies is snel alles gaan spuiten.Als je preventief spuit met Baycor van Bayer is het probleem zo verholpen.het spul is zo verkrijgbaar. Ik spuit trouwens preventief met Masai, Baycor en Admire. Je zult zien voor het einde van het seizoen springen de planten weer uit. Het is jammer voor dit seizoen, maar het komt allemaal weer goed tenminste als je preventief spuit.

Groetjes Peter

• Jos

Geachte ,

Wanneer het roest zou zijn dan bevinden zich oranje sporen op de onderkant van het blad , door de wind worden deze sporen naar andere planten geblazen . Bij een aantasting van roest is de bestrijding enkel mogelijk door het gebruik temaken van een fungicide , bij roest is het beste product bayfidan speciaal . Dit kan voorbehoedend gespoten worden en bij aantasting . Bij aantasting 3maal spuiten met een tussen tijd van 2 a 3 dagen .

Bij een aantasting van spint wat vooral voorkomt bij warm weer vanaf half mei , is het aangeraden om masai te spuiten . De planten zullen na enkele weken gewoon doorgroeien en terug bloemen geven .

Groeten , JosPeter schreef:

>

> Beste Ron,

>

> ik heb dit probleem een aantal jaren geleden ook gehad. Wel

> bloemen maar de bladeren vielen af. Ik denk dat je last van

> ROEST heb. Je ziet het bijna niet op de bladeren maar dan

> krijg je ook dit effect.Door de wind wordt deze ziekte

> verplaatst en gaat van plant naar plant.Dit kan komen van een

> plant/stek die je gekocht hebt bij een kweker of je hebt een

> stek van iemand gekregen waar dit op zat. Dus mijn advies is

> snel alles gaan spuiten.Als je preventief spuit met Baycor

> van Bayer is het probleem zo verholpen.het spul is zo

> verkrijgbaar. Ik spuit trouwens preventief met Masai, Baycor

> en Admire. Je zult zien voor het einde van het seizoen

> springen de planten weer uit. Het is jammer voor dit seizoen,

> maar het komt allemaal weer goed tenminste als je preventief

> spuit.

>

> Groetjes Peter

• Shaka

Beste Ron,

Ik heb een soortelijk probleem vorig jaar gehad.Ik had namelijk van mijn vriendin enkele fuchsia's gekregen die ze niet meer wilde hebben.

Ik heb ze zonder er bij na te denken tussen mijn eigen geplaatst,en je wilt niet weten wat voor ramp dat het was.

Alle bladeren kregen eerst bruine vlekken en werden toen geel,en vielen af.Alleen op het einde van de takken zaten nog bloemen zielig te zijn.

In mijn woede en frustratie heb ik alles radicaal terug gesnoeit.Mijn hele seizoen was toch al naar de filistijnen.

Nu zet ik gekregen/gekochte stekken aan de andere kant van het huis waar geen fuchsia's staan.

Nu ik er zo over nadenkt kan het misschien ook zijn dat er planten in de buurt staan waar een fuchsia niet tegen kant?

Heb je ook met aardbeien en aardappelen die bijten elkaar.

Groetjes

Aukje

• Ron

Beste mensen,

Om te beginnen bedankt voor jullie reacties. Geeft een mens weer moed om te horen dat je niet de enige bent die soortgelijke problemen heeft (gehad).

Om even te reageren op diegene die schreven over roest. Dat is het zeker niet. Het aller eerste seizoen, toen bij mij het Fuchsia virus toesloeg, heb ik roest in mijn toen allemaal gekregen en gekochte planten gehad en ik was ten einde raad. Ik heb toen een leraar aan de hoge landbouwschool geraadpleegt en hij heeft me verteld wat het was. Sindsdien ben ik heel oplettend op roest en heb het ook nooit meer gehad.

Wat er bij mij aan de hand is lijkt nog het meest op spint, en ik denk zelfs dat het dit is. Ik heb, nu ik er over heb nagedacht, in begin april 2 planten gekocht die al in bloei stonden. Deze kwamen uit een heel warme kas waar de andere planten er heel raar uitzagen. Ik denk nu dat ik het met die planten heb meegenomen en daardoor ook een slecht begin heb gehad na het oppotten na de winterslaap. Ik ben toen met verdelgen begonnen en toen zijn er enkele goed door gekomen en de rest….nou ja; het bekende verhaal. Wat wel raar is is dat sommige planten er helemaal geen last van hebben. Deze staan gewoon tussen de andere en die doen het prima. Mijn Celia Smedley, Corallina en Nettala bijv. doen het gewoon goed, net als voorgaande jaren. Vreemd hoor.

Ik heb alleen nog een vraag. Ik heb nu al een paar planten gesnoeid en behandel deze voortdurend met insecticide zodat ze nog uit kunnen lopen dit seizoen en ik er stekken van kan nemen. De moederplanten gaan t.z.t. in de vrieskist voor de winter maar heeft deze spint plaag toch geen nadelige gevolgen voor de planten?? Ik ben nl. bang dat ik volgend jaar weer met hetzelfde probleem zit en daar zit ik niet op te wachten. Moet ik nog iets doen om de planten zo de winter door te krijgen dat ik volgend jaar weer “plaagloos” kan beginnen??

Graag nog eenmaal jullie goede raad, ervaringen of advies.

Groeten en hopelijk blijft dit jullie bespaart en kunnen jullie genieten van jullie planten.

Ron.

• Henk M.

Ron,

Zoals je schrijft kun je roest dus uitsluiten. Zie je geen oranje poeder of sporenhoopjes onder het blad is het dus geen roest. Dus toch een spintaanval waarschijnlijk, geheel volgens verwachtingspatroon betr. het warme/hete weer.

Het enige doeltreffend middel hiervoor is Masai van Bayer. Behandelen volgens de verpakking en je bent er zo vanaf. Zoals ik al eerder schreef is spint moeilijk te zien en zie je aangetast blad, is het leed vaak al geschiedt. Met een sterke leesloupe zijn de minuscuul kleine spinnetjes wel te zien alsook het zeer fijne spinrag. Het is idd mogelijk dat sommige planten vergeven zijn van de spint en fuchsia's die een meter verder staan er vrij van zijn, zie je ook wel bij een aantasting van bladluis en/of witte vlieg. Hebben ze misschien toch een voorkeur voor een bepaalde soort! Maar sommige cultivars zijn toch wat gevoeliger voor spint. Zelf verwijder ik aangetast blad en behandel de fuchsia met masai en na een poosje zie je toch weer uitloop. Het is niet zo dat de spintplaag nadelige gevolgen heeft voor de fuchsia's v.w.b. komend voorjaar. Is de plaag bedwongen, is de plant er van af. Maar nu behandelen is wel noodzakelijk daar de aangetaste fuchsia's uiteindelijk zonder behandeling zullen wegkwijnen en dat wil je niet natuurlijk. Maar de nattere en wat koudere periode van momenteel is ook funest voor spint dus er is hoop. Je behandelt voortdurend met insecticide schrijf je maar voor spint is alleen masai doeltreffend.

Verder nog een weetje voor mensen met last van roest op hun fuchsia's. Fuchsiaroest heeft een waardplant nodig om te overleven gedurende de winter. Het Wilgenroosje is voor fuchsiaroest de waardplant om op te overleven, dus kijk eens rond in de buurt of er wilgenroosjes groeien en verwijder ze evt. Ook de gele Teunisbloem is zo'n waardplant voor fuchsiaroest.

Gr. Henk M.

Ps.

Ron, er komen altijd weer betere tijden dus wanhoop niet!