Brugmansia

• Henk

Hallo bloemliefhebbers.

Ik heb de volgende probleem.

Naast fuchsia's heb ik ook 6 soorten brugmansia's in de tuin staan.

wel nu het volgende is er aan de hand

Alle bladeren worden geel en vallen af.

Wie kan mij vertellen wat hiervan de oorzaak is.

Want een kale stam met alleen knoppen of bloemen is ook niet leuk om aan te zien.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes

Henk K.

• Shaka

Beste Henk K,

Ik heb ook Brugmansia's gehad.Ik vind het een hartstikke mooie plant, maar kon ze nooit goed houden..

Het zelfde euvel is mij ook wel over komen en het bleek bij mij te gaan,dat ze op het laatst halverwege het seizoen in te “kleine” potten zaten.

Ik neem aan dat je wel voldoende bemest?

Groetjes Aukje

• Henk

Hallo Aukje.

Bedankt voor je reactie.

Ze zitten mij in stenen potten van ongeveer 50 cm doorsnede en heb ze nu al 3 jaar. in dezelfde potten. Wel ieder jaar in nieuwe grond gezet.

Wat de bemesting betreft elke week of 20-20-20. 1 maatschepje op 10 liter.

Ik gebruik die mest van de asef.

Ik ze alle 6 ook in veschillende kleuren en gekocht in Dalen bij Gommer, want ik was daar in de buurt.

Maar alvast bedankt.

Gr Henk K

• Gerrit

Hallo Henk,

Ook ik heb naast de fuchsia's nog een aantal brugmansia's. Bij mij staan ze allemaal in plastic potten. Ik heb ook af en toe wel gele baderen en soms ook wel meer als dat ik zou willen zien, maar als je goed kijkt zijn er dan op die plaats al weer nieuwe bladeren aan het vormen. Ik zou me er nog even niet te ongerust over maken, tenzij je echt zegt dat ze massaal geel worden en afvallen en ook aan de stam geen nieuwe maken.

Ik geef de brugmansia's ook altijd gedroogde koemestkorrels. De jonge planten krijgen gemalen korrels die ik zelf in een oude electrische koffiemolen tot poeder maal en met een lepel rond de plant verdeel, zo gaat dat met het gieten sneller de grond in. Brugmansia's zijn echte water liefhebbers en ook vinden ze mest niet vies. Ik zou zeggen probeer het eens met koemestkorrels. Ik dacht ergens ook gelezen te hebben dat de plant dan een magnesium tekort heeft, ik hoop dan ook dat een ander lid dit kan bevestigen of corrigeren.

Groetjes Gerrit

• Henk M.

Hallo Henk,

Het is inderdaad mogelijk dat jouw brugmansia's last hebben van een gebreksziekte, in dit geval dus een magnesiumtekort zoals Gerrit reeds schreef. Dit is op te lossen door een paar keer bitterzout door het gietwater te doen en de plant dit toedienen op de potgrond en/of over het blad te gieten. Het probleem zou dan snel over moeten zijn. Maar de brugmansia vraagt veel water, vooral in deze warme periode en goed bemesten is ook een voorwaarde voor een goede groei en bloei. Probeer het eerst met bitterzout en wacht naar af hoe de plant erop reageert. En anders is er nog Bladgroen Plus, een middel tegen gebreksziekten oa. magnesiumtekort.

Gr. Henk M.

• Henk

Hallo Henk en Gerrit.

Ik ben nu begonnen met bitterzout.

De bladeren vallen gewoon af (van de 20 gaan er wel 15 afvallen.)

Ze worden eerst geel krullen dan om en als ik ze aanraak dan zijn ze er al af.

Wat betreft aanwas van nieuwe kleine blaadjes.

Ja er komen wel wat nieuwe blaadjes in de oksels maar drogen meteen weer op en zijn weg.

Maar ik zal jullie raad eens opvolgen dan hoop ik dat het wat wordt, want wees eerlijk een brugmansia met 4of 5 groene bladeren en wat bloemen is ook niet alles om aan te zien.

Maar ze ruiken wel lekker sávonds.

Groetjes

Henk K.

• Gerrit

Hallo Henk,

Wat ik ook ontdek is dat er in de kruin steeds enkele oorwurmen zitten.

Ik weet niet of dit ook boosdoeners zijn want ik heb in de bladeren wel gaten.

Ik zou zeggen probeer eerst even mesten met bitterzout en eventueel koemestkorrels en veel heel veel water geven.

We horen graag nog eens of er veranderingen zijn gekomen en of je volop hebt kunnen genieten van je overgebleven brugmansia's.

Groetjes Gerrit

• mariet

Hallo, ik heb er ook oorwurmen in (bij ons noemen we ze gaffeltangen) is hier wat tegen te doen?

• Ange

Dag Henk, ook ik heb naast de fuchsia's een tuin vol met Brugmansia's.

Vorig jaar precies het zelfde probleem bij een paar van de Brugmannen. Gele bladeren, afvallen en de nieuwe blaadjes waren al geel voor dat ze goed en wel konden groeien (dus vielen er gelijk al af).

Op een gegeven moment had ik een plant van 2 meter hoog, helemaal kaal, geen blaadje meer te zien, maar ……. een bloemenzee, echt ongelovelijk, wat een hoeveelheid bloemen.

Wel ludiek zo'n kale kerstboom vol met ballen maar dit was toch niet de bedoeling dacht ik. Wat doe ik fout? Wat komen mijn Brugmannen te kort?

Mijn oude grootmoeder wist raad. Je moet ze bloedmeel geven

Dat heb ik gedaan en het resultaat mag er zijn. Bloemen en …jawel, ook bladeren!

Bloedmeel van Ecostyle (verkrijgbaar bij ieder tuincentrum) draagt bij aan de vorming van bladgroen. Mijn planten varen er wel bij.

Misschien ook iets voor jou planten.

Succes, groetjes Ange

Gerrit schreef:

>

> Hallo Henk,

>

> Ook ik heb naast de fuchsia's nog een aantal brugmansia's.

> Bij mij staan ze allemaal in plastic potten. Ik heb ook af en

> toe wel gele baderen en soms ook wel meer als dat ik zou

> willen zien, maar als je goed kijkt zijn er dan op die plaats

> al weer nieuwe bladeren aan het vormen. Ik zou me er nog even

> niet te ongerust over maken, tenzij je echt zegt dat ze

> massaal geel worden en afvallen en ook aan de stam geen

> nieuwe maken.

> Ik geef de brugmansia's ook altijd gedroogde koemestkorrels.

> De jonge planten krijgen gemalen korrels die ik zelf in een

> oude electrische koffiemolen tot poeder maal en met een lepel

> rond de plant verdeel, zo gaat dat met het gieten sneller de

> grond in. Brugmansia's zijn echte water liefhebbers en ook

> vinden ze mest niet vies. Ik zou zeggen probeer het eens met

> koemestkorrels. Ik dacht ergens ook gelezen te hebben dat de

> plant dan een magnesium tekort heeft, ik hoop dan ook dat een

> ander lid dit kan bevestigen of corrigeren.

>

> Groetjes Gerrit

• Henk

Hallo Ange.

Oke bedankt nog voor je reactie.

net wat je uitlegt wat de planten doen helemaal kaal maar wel bloemen.

Ik zal het eens proberen met jouw raad misschien wordt dat wat.

nogmaals bedankt.

Gr Henk K