tekort blad vorming

• Harry

Hallo,

Een poos terug heb ik ook al een advertentie geplaatst, doch hier kwam ik niet veel mee verder.

Dat ging o.a over het verpotten en ook over het onderstaande.

Zowat al mijn planten hebben een tekort aan bladvorming en staan later in bloei als andere jaren.

Wat doe ik verkeerd bij de planten ?? of wat kunnen ze nodig hebben, alles gaat hetzelfde en toch is er minder bladvorming en staan ook de planten later in bloei.

Ik hoop dat het eventeel met een iets is op te lossen wat niet veel geld gaat kosten.

Want ik en het gezin kunnen we alle talen behalve betalen.

Nee maar geen rare onkosten is de slogan hier, i v.m kleine WAO.

Wie weet de oplossing ?

gr

Harry

• Shaka

Hallo Harry,

Dat er te weinig blad aan uw planten zitten kan verschillende oorzaken hebben.

Ik weet niet hoe oud uw planten zijn,maar ik heb onlangs een plant van iemand meegekregen die zag er niet uit.

Bijna geen blad en bloemen,maar deze zat dan ook in een veel te kleine pot,en bijna geen grond.

Maar naar ik aan neem is dit bij u niet het geval.

Ik heb even een boek doorgelezen het heet Fuchsia's hebben en houden.Hier staat het volgende in.

Beschadiging in het groeiseizoen door vreterij,ziekten,te veel toppen,nijpen of snoeien zijn een nadelige ontwikkeling van de plant.Het evenwicht tussen wortels en stengels(met daaraan de bladeren),wordt telkens verstoord en de groei wordt hier door geremd.

Naar ik aan neem bemest u de planten voldoende,en krijgen ze voldoende water.

Betreft het al uw planten of maar enkele?

Groetjes Aukje

• Harry

Hallo,

Het toppen , nijpen en snoeien is hier echt niet van toepassing, anders had ik het daar misschien kunnen zoeken, zoals u ook al zegt.

En vreterij daar heb ik een x aantal planten op gecontroleerd en is ook niet van toepassing. ( ik zelf wordt er zowat doodziek van )

En waarom ik er doodziek van ga worden is, omdat je de planten geeft wat ze nodig hebben maar niets of veel minder als anders terug krijgt.

De planten krijgen voldoende mest en ook water krijgen ze voldoende.

Ik conroleer ze dagelijks op hoe vochtig de grond is.

Alle planten hebben er praktisch last van, het gaat om o.a de planten Beacon, Swingtime, Brookwood joy, Minirose, Royal purple, Millenium (Paars).

Misschien zeggen deze namen u iets.

m v gr

Harry

• Shaka

Hallo Harry,

Ik zelf heb ook de Beacon/Swingtime,en Millenium.Ik kan wel zeggen dat de Beacon een aardig sterke plant is onder welke omstandigheden dan ook.

Ik zou u geen andere oplossing kunnen aanbieden voor uw probleem.

Is er misschien niet een tuinendag bij u in de buurt waar u een ervaren fuchsiakweker kunt vragen wat uw probleem is?

Of misschien kunt u eens een mailtje sturen naar één van de kwekers op de lijst van de NKVF met uw probleem.Misschien dat één van hen een oplossing voor u heeft ,en weet waar het aan kan liggen.

vr.gr.

Aukje

• Harry

Hallo,

Je zegt het al o.a de Beacon is een vrij sterke plant, en dit is ook 1 van de soorten die er last van heeft, en omdat hij vrij sterk is zou je toch zeggen dat die er het laatste of het minste last van zal hebben, MAAR NEE HOOR.

En mede daarom begrijp ik er echt niets van.

Ik zal kijken in de omtrek ( Noord Holland om en nabij Hoorn ) of ik hierover nog wat meer info kan vergaren.

Misschien dat ze hier op het dorp of een paar dorpen verderop de oplossing voor weten.

Terwijl mijn vraag ook hier in de omtrek aan bepaalde mensen is gesteld, doch deze wisten ook geen oplossing.

Natuurlijk dank ik je voor het mee denken.

gr

Harry.

• Shaka

Hallo Harry,

Ik heb nog even nagekeken of er ergens een show bij jullie in de buurt is.

Van 24 juli t/m 31 juli (deze week)is er een show in Hoogwoud bij tuincentrum de Boet Oosterboekelweg 2A Hoogwoud.

Misschien kun je daar je probleem voorleggen.

Niet geschoten is altijd mis

vr.gr.

Aukje.

• Coen

Als ik het goed begrijp hebben je planten voldoende takken maar heeft elke tak tekort blad. Als een plant te veel in de schaduw staat kan deze erg lange takken gaan maken waarbij het blad erg ver uit elkaar staat. De plant zoekt als het ware het licht op. Mogelijk is een wat zonniger plek de oplossing

• Harry

Hallo,

Ook deze opmerking kan ik hier gaan schrappen, dit omdat alle planten genoeg zonlicht krijgen.

En de Swingtime of de Millennium kan ik niet in de volle zon gaan plaatsen, waarom niet is bij jou wel bekend.

Doch gewoon daglicht krijgen de planten allemaal ruim voldoende.

Maar donderdag zal ik zeker even ook daar inlichtingen gaan winnen in Hoogwoud.

Misschien dat iemand daar kan zeggen wat het is< over moet het zeker, want zo is de beloning die je terug krijgt echt niet leuk. ( is mijn mening )

Of misschien dat iemand alsnog hier de oplossing weet.

Maar ook dank je wel voor het mee denken.

Harry

• Harry

Hallo,

Ik zal daar zeker even heen deze week en misschien dat iemand daar, me hiermee wegwijs kan maken.

Dank je wel.

Harry

• Henk M.

Hallo Harry,

Misschien ligt het aan de soort potgrond die je gebruikt of aan de mest die je gebruikt. Geef je de juiste dosering en hoe vaak. Te natte potgrond, te droge potgrond? Het zijn zo maar een paar dingen waar het aan zou kunnen liggen. Het is moeilijk om vanaf de zijlijn een juiste oplossing voor je probleem te geven. Misschien moet je toch eens bij wijze van proef enkele fuchsia's heel anders behandelen dan dat ze gewend zijn. Kreeg eens van een oude fuchsiakweker te horendat veel mensen “te lief ” zijn voor hun fuchsia's met als gevolg dat de planten te lui worden. Zijn fuchsia's kregen aan het begin van het seizoen een handvol koemest in de pot en daarna werden ze niet meer bemest maar wel het hele seizoen groei en volop bloei. Probeer b.v. eens de fuchsia's te bemesten met bloed en beendermeel, je zult verstelt staan van het resultaat. Bedenk ook dat je door de kunstmest zoutophoping in de pot krijgt wat ook niet echt bevordelijk is voor de gezondheid van de fuchsia, temeer daar er vaak teveel kunstmest wordt gegeven. Probeer dus eens een ander methode en wie weet wat het je oplevert.

En wat experimenteren is altijd leuk vooral als je uiteindelijk resultaat ziet.

Gr. Henk M.