Reiniging

• Gerrit

Beste fuchsialiefhebbers,

Wie kan mij vertellen waar ik het beste mijn reeds gebruikte plastic potjes mee kan reinigen. Even ter aanvulling, ik heb geen gewone rioolafvoer maar een septi-tank wat betekent dat ik voorzichtig met schoonmaakmiddelen moet zijn in verband met de bacteriële werking in de tank. Bleekwater is bijvoorbeeld uit den boze. Ik verneem het graag an jullie.

Groetjes Gerrit

• Shaka

Beste Gerrit,

Er zijn toch ook schoonmaakmiddelen die je wel mag gebruiken i.v.m je septictank?

Lijkt me dan ook wel geschikt voor het schoonmaken van de potjes.

vr.gr.

Aukje

• Gerrit

Hallo Aukje,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet wel dat er schoonmaakmiddelen zijn die WEL in de septi-tank mogen maar met mijn beginners status ben ik wat voorzichtig.

In het voorjaar heb ik met het oppotten mijn les ook al gehad. Nou zullen de rotten in onze hobby wel zeggen “wat kan er met het oppotten nou fout gaan” Nou bij een beginner, die denkt goed te doen, kan het dus wel en uiteraard ten koste van enkele planten. Gelukkig kwam ik er op tijd achter en heb ik er op tijd enkelen kunnen redden. Vandaar dat ik dit punt eerst maar eens op het forum geplaatst heb. Voorkomen is toch beter dan genezen, al is ook “al doende leert men” een leuke kreet, maar het gaat dan vaak ten koste van je net mooiste plant.

Groetjes Gerrit

• Henk M.

Hallo Gerrit,

Aan het einde van het seizoen maak ik meestal de lege plastic potten schoon met gewoon afwasmiddel. Een plastic speciekuip vul ik met warm water, afwasmiddel erin, plastic potten erin en met een borstel afwassen. Groene zeep is ook een goed middel hiervoor maar ook de huishoudelijke schoonmaakmiddelen.

Goed afspoelen nadien en laten drogen en je bent weer klaar voor het nieuwe seizoen. Zo doe ik het al jaren en nooit problemen.

Gr. Henk M.

• Gerrit

Hallo Henk M,

Dank je voor je tip.

Ik kan nu beginnen met het reinigen van de potjes die door verpotten naar groter in de wacht gaan voor nieuwe plantjes.

Gr . Gerrit

• Jan

Je kunt toch ook schoonmaakazijn gebruiken en daarna naspoelen met water is volledig veilig voor de septictank.