La Campanella,

• Ron

Hallo mensen,

Ik heb een grote hangpot vol Fuchsia La Campanella en die heeft zeer uitbundig gebloeid. Maar nu zit er niet een bloemetje meer aan. Ik dacht altijd dat La Campanella een doorbloeier was. Heb ik het nu mis of is mijn La Campanella een andere plant die er veel op lijkt? Graag jullie ervaringen met de bloei van La campanella.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ron.

• Peter

Hoi Ron,

het probleem wat jij omschrijft heb ik ook wel eens gehad. En dat was als je hebt gekocht bloeit hij goed. Maar daarna niet meer. Dit duurt een tijdje en dan gaat hij weer knopen voren en aan het bloeien.

Sinds ik ze zelf stek heb ik dit niet meer, en bloeit hij vrijwel het hele seizoen door.

Maar hoe dit nu komt ik zou het niet weten.

Groetjes Peter

• Jos

Je kunt de bloei verlengen door de plant niet in één keer te nijpen .

Door slechts een aantal takken te nijpen en de volgende weken opnieuw enkele takken te nijpen . Alzo berijk je een langere bloei periode .

• Ron

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, maar ik heb deze plant nu voor het 4de jaar en dit is de eerste keer dat hij dit heeft. Vorig jaar heeft hij van het begin tot het eind gebloeid. Als ik nu kijk zit er echt niet een bloemetje meer aan, ook geen nieuwe knoppen, dus wat er nu aan de hand is weet ik niet. Ik heb hem in het voorjaar net als anders verpot in nieuwe grond en toen hij begon uit te lopen heb ik hem 1 keer getopt. Hij is ontzettend groot geworden, bijna twee keer zo groot als vorig jaar. Zie foto:

http://i105.photobucket.com/albums/m213/Brouesse/fotos2008prive047.jpg

Ik heb zelfs nog een vraag gesteld met foto's erbij omdat ik bang was dat hij te hard groeide. Ik snap er niets van. Ik vind het toch al een raar Fuchsia jaar. Het is net of al mijn planten anders reageren als voorgaande jaren. Ze groeien of slecht of extreem, ze bloeien veel of helemaal nog niet, zo kan ik nog wel even doorgaan. Hebben jullie dit ook??

Groeten Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Dat is nogal wat hetgeen je daar zo schrijft. Nu is La Campanella zo nu en dan een lastpost qua bloei maar zoals bij jou heb ik het nog nooit meegemaakt. Misschien nieuwe grond geven en een deel oude grond verwijderen en de wortels snoeien. Wil een fuchsia nog wel eens positief op reageren v.w.b. bloei. Anders zou ik het niet weten maar het is bij jou allemaal wat vreemd met de fuchsia's.

Doe je het anders dan voorgaande jaren betreffende bemesting, water geven, potgrond , standplaats o.i.d.? Het is behoorlijk frustrerend denk ik als alles niet gaat zoals je graag wilt. Hopelijk voor jou komt alles nog weer goed maar het is wel vervelend. Hier bij mij gaat alles als vanouds met de fuchsia's.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk M,

Het is precies zoals je schrijft. Bijna al mijn planten doen vreemd dit jaar. Het lijkt wel of ze moe zijn, anders dan dat kan ik het niet uitleggen. Op een paar na komen ze gewoon niet op gang. Ik heb ze net zo behandeld als vorige jaren. Wanneer ze uit de winterberging komen oppotten in nieuwe grond, als deze pot te klein is geworden verpotten in nieuwe grond, bemesten op tijd, water geven, schermen tegen de felle zon in de middaqg enz enz.

Voorgaande jaren waren mijn planten prachtig. Ik woon langs een weg waar heel veel mensen fietsen en het gebeurde regelmatig dat men afstapte om te komen kijken. Dit jaar heb ik nog niemand gezien. Ik begin er echt gefrustreed van te raken. Herkend iemand van jullie dit?? Graag jullie reacties.

Groeten Ron.

• Shaka

Kan het ook zo zijn dat jullie allemaal een beetje te snel willen?

Mijn fuchsia's daar zijn enkele al van in bloei zoals de beacon,en whiteknights pearl,maar er zijn ook ettelijken en dat is het grootste gros,dat nu pas eindelijk knoppen begint te krijgen.Terwijl ze allemaal dezelfde behandeling hebben gehad.

Ik denk dat het weer er ook mee te maken heeft.Je kunt nog zoveel bemesten en begieten,maar er gaat niets boven een regenbui.En de natuur regelt haar eigen zaakjes.Dus misschien toch maar geduldig afwachten,en dat er straks een zee van bloeiende fuchsia's is.