Bloemen van Swingtime,

• Ron

Hallo beste Fuchsialiefhebbers,

Ik heb het volgende probleem en ik weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Ik heb nu al zo'n tien jaar Fuchsia's en al die jaren de Fuchsia Swingtime. Zo ook dit jaar. De plant is opgekweekt uit herfst stekken van 2007 en heeft nu een omvang van ongeveer 1 meter doorsnede. Maar….. nu de plant gaat bloeien gaan de bloemen niet helemaal open. De knoppen gaan open en dan gebeurd er verder eigenlijk niets meer en na een dag of 2 zijn de knoppen aan het verschrompelen.

Ik heb het geprobeerd te fotograferen om het duidelijker te laten zien wat ik bedoel.

Ik heb dit nog nooit gehad, ook niet bij de moederplant van deze. Ze krijgen regelmatig hun mest, op het moment 20-20-20 en voor de rest doe ik hetzelfde als voorgaande jaren en toen had ik dit niet.

Wie weet wat er scheelt???

Graag jullie adviezen of raad.

http://i105.photobucket.com/albums/m213/Brouesse/Swingtime3op01-07-08.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m213/Brouesse/Swingtime201-07-08.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m213/Brouesse/Swingtime01-07-08.jpg

alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ron.

• Henk M.

Hallo Ron,

Datgene wat je beschrijft m.b.t. de Swingtime heb ik meer dan eens meegemaakt, niet met Swingtime maar wel met andere cultivars. Het doet enigszins denken aan verwelkingsziekte wat je wel eens bij de clematis tegenkomt.

En bij de fuchsia's precies de symptomen die jij beschrijft en ook de foto's komen overeen. Soms had ik het idee dat ik te weinig water gaf in warme /hete periodes. Je denkt dan dat je fuchsia's watertekort hebben en geeft weer water terwijl dat meestal niet eens nodig is. Het teveel aan water doet de potgrond dichtslibben en de luchtigheid is eruit. Toen ik later, wat wijzer geworden zag dat een plant op die manier wegkwijnde gaf ik geen water meer en zette de fuchsia op een koele plek en verwijderde de niet al te frisse bloemen. Op warme dagen besproeide ik de omgeving van de plant en op die manier heb ik ze er meestal weer bovenop gekregen. Heb ook wel eens de te natte zuurstofloze potgrond gedeeltelijk verwijderd en nieuwe grond gegeven en op die manier de plant gered. Maar even zovele keren is het niet gelukt en dan is het balen. Je schrijft dat je precies handelt zoals altijd en dan toch deze tegenslag en dan begint het denken.

Het heeft een oorzaak maar welke is altijd de vraag natuurlijk. Probeer het eens zoals ik het beschrijf en dan zie je wel wat het je oplevert.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Henk,

Bedankt voor de tip. Ik zat al in die richting te denken want 2 jaar geleden heb ik eens hetzelfde gehad met een hele grote plant van Celia Smedley. die was 12 jaar oud en stond in een speciekuip. Op het punt dat hij ging bloeien was hij wel 1,5 meter hoog en 1,2 meter in doorsnede. Het was toen opeens heel warm en toen heb ik de plant ook veel te veel water gegeven met het idee dat deze dat nodig had omdat de bladeren en knoppen slap hingen. Na 2 weken was er niks meer van over. Een bloemist vertelde me toen dat het water in een pot zo warm wordt als de zon erop staat dat de wortels als het ware gekookt worden. Ik denk dat dit nu ook met Swingtime aan de hand is. Vanaf nu ga ik de planten wanneer ze slap hangen van de warmte eerst zo koel mogelijk weg zetten en de omgeving besproeien met koud water en dan s'avonds als de zon weg is eens kijken of hij echt wel water nodig heeft. Weer een les geleerd.

Jammer, maar er zijn ergere dingen denk ik dan maar.

Groeten, Ron.

• dimi

hoi ron

dit probleem heb ik ook. het is bij sommige planten zelf zo dat er goede bloemen en verschrompelde aan dezelfde plant zitten. ook heb ik meerdere planten waar het blad spontaan van afvalt. de plant groeit, komt tot bloei, bloeid heel mooi en ineens valt het blad.

en wat de oplossing is? hellas weet ik dat ook niet

dimi

• Peter

Hoi Dimi,

heb je geen last van de ziekte Roest. Dan vallen de bladeren nm ook. En hij bloeit gewoon door. Door regelmatig te spuiten voorkomt dit.

Groetjes Peter