kleine bloemen

• willy

Ligt het nou aan mij of hebben meerdere mensen hier hinder van? Het lijkt dat dit jaar de bloemen kleiner zijn dan andere jaren. Ik heb dezelfde potgrond gebruikt als andere jaren en geef alleen maar 20-20-20 wat ik al jaren doe.Als ik nou de pink marshmello neem andere jaren waren de bloemen zo groot als mijn handpalm, nu komen ze net op de helft.Met de texas longhorn precies hetzelfde.

graag advies

groetjes willy

• Henk M.

Je ziet wel eens dat bij oude planten de bloemen relatief gezien kleiner worden.

Denk dat dit met het ouder worden van de plant te maken heeft maar kan ook liggen aan de hoeveelheid bloemen die er aan een fuchsia zitten. Een fuchsia heeft in het eerste jaar dat ze bloeit meestal grotere bloemen dan daaropvolgende jaren als ze meer bloemen draagt. Verwijder maar eens alle knoppen op een paar na en je ziet veel grotere bloemen. Maar of dit de oorzaak is bij jou is natuurlijk gissen. Aan de potgrond en bemesting zal het niet liggen volgens mij. Zie je het bij alle fuchsia's of alleen bij de genoemde 2 soorten? Zijn allebeide grootbloemige fuchsia's en kunnen eens een jaar wat kleiner uitvallen dan je gewend bent. Aan het eind van het seizoen zie je wel vaak dat de bloemen kleiner zijn maar het is pas juni. Misschien dat een extra keer bemesten resultaten geeft of een andere standplaats. Blijft moeilijk een juist advies te geven daar het van vele factoren afhankelijk kan zijn.

Gr. Henk M.

• Ron

Hallo Willy,

Dat het ene jaar de bloemen kleiner zijn dan voorgaande jaren kan vele oorzaken hebben. Zelfs wanneer je 2 stekken van dezelfde moederplant op dezelfde wijze opkweekt kan je verschillen hebben. Zeker wanneer je ze op verschillende manieren opkweekt, (bijv. 1 in het zonlicht en 1 op een schaduwrijke plaats) zal je meer verschil in bloemen zien. Misschien hebben jou planten dit jaar meer of minder zon gehad dan vorig jaar, misschien ligt het aan de temperatuur. Al deze omstandigheden kunnen bijdragen aan verschillen in de groei en bloei van je Fuchsia's. En als je voor jezelf weet dat je alles gedaan hebt om het je Fuchsia's zo behaaglijk mogelijk te maken door ze te verpotten, bemesten enz zou ik er maar flink van genieten want het is zo weer voorbij. Wat geeft het als de bloemen iets kleiner zijn als vorig jaar??

Groeten Ron.

• willy

her kan aan het weer liggen. mijn planten zijn beschut tegen westen en zuiden wind. de afgelopen maanden hebben we vrij veel noord en noordoosten wind gehad. mischien is dit de reden. En zo leer je ieder jaar weer iets bij.

willy