veel te kort blad en bloem

• Harry

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het volgende :

Praktisch alle fuchsia's hier ( ± 100 stuks ) bloeien nog steeds niet.

In sommige zit nu wel een enkele bloem.

Over knoppen heb ik niets te klagen.

Elke plant vindt ik vreselijk laat met bloem maar ook het blad wil niet goed voor de dag komen.

Veel planten zijn bij het onderste gedeelte gewoon nog kaal, in de koppen daar in tegen zit weer wel blad.

Zelf zit ik al een tijd te denken, dat de planten bepaalde voeding missen, maar wat of welke voeding kan dat zijn.

Iedere plant heeft na ze uit de kas gehaald te hebben nieuwe aarde gehad

dus hier zit het probleem niet in.

En heb ik dit ook het volgende voorjaar/zomer weer.

Wie weet hier de oplossing voor.

m v gr

Harry

• GJ57

Nieuwe goede potgrond eronder, dan ligt het eigenlijk niet aan de voeding(zekers de eerste zes weken niet) Heb je iets anders gedaan dan andere jaren? Heb je geen ongedierte in de planten, staan ze op een andere locatie? Hoewel 100 stuks dan kan dat bijna niet natuurlijk.

• Harry

Hallo,

Alle planten hebben nieuwe potgrond gehad en ik neem aan dat dit goede potgrond is, want ik gebruik het hier al menig jaar voor dit.Ook heb ik totaal niets anders gedaan als voorgaande jaren, ongedierte daar heb ik alle planten op gecontroleerd en ook dat bleek niet het geval. Ze staan, wat je al iets probeerd te zeggen, op de zelfde lokatie.

Dus nogmaals wat er verkeerd is, zou ik niet weten, maar ik dacht zonder vraag krijg ik hierover nooit een weet.

De oplossing zou ik heel graag willen weten.

Dit zou veel ergernis de aankomende maanden schelen

en misschien de planten goed doen.

gr

Harry

• GJ57

Helaas schiet mijn kennis verder te kort. Hou het forum even in de gaten er zijn altijd een aantal kenners die vaak wel reageren. Succes

GJ

• Henk M.

Harry,

Je fuchsia's bloeien laat en je ziet amper bloemen, op zich niet zo vreemd vind ik.

Het ligt er aan wanneer je voor het laatst je fuchsia's hebt getopt en genepen. Na de laatste keer nijpen duurt het ong. 8 weken voordat je bloemen ziet en het varieert per cultivar, sommige pas na 10 weken. Als je laat getopt en genepen hebt kun je ook later bloemen verwachten. In een goede potgrond zit voor ong. 4 week bemesting aldus de verpakking. Als ik de fuchsia's oppot meng ik gelijk wat koemestkorrels door de grond zodat ik er zeker van ben dat er toch bemesting in de pot komt. Hoe lang geleden is die net aangeschafte potgrond in zakken gedaan en zitten er nog voldoende voedingsstoffen in? Na 4 weken begin ik wekelijks bij te mesten met biologische vloeibare mest.

Dat jij denkt dat jouw fuchsia's bepaalde voedingsstoffen missen is waarschijnlijk de oorzaak van dat er weinig blad groeit. Je schrijft niet wanneer je ze opgepot hebt en ook niets over bemesting. Als de potgrond geen voedingsstoffen meer bevat zul je moeten bijmesten om tot een goed resultaat te komen anders krijg je toch een gebrek in je planten. Dat er in de toppen/koppen van je fuchsia's wel blad zit en de takken kaal blijven kan komen omdat je ze niet ver genoeg hebt teruggesnoeid. Dan is het mogelijk dat er aan de uiteinden wel blad groeit en elders niet,en dan heb je een zgn. doorkijkplant. Maar het kan ook de oorzaak zijn van een tekort aan voedingsstoffen. Het is niet makkelijk om de juiste oorzaak van je problemen aan te wijzen maar ik denk toch dat een voedingstekort de oorzaak is. Doelgericht bemesten met goede meststoffen kan de oplossing zijn.

Gr. Henk M.

• Christine

Ik geef mijn fuchsia's en ook de andere planten elke week beetje plantenvoeding in het gietwater. Ik heb op het moment de vloeibare voeding van Pokon.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.