goedemiddag.ik heb twee grote hangfuchsia"s,maar ze beginnen allebei bruine bladeren te krijgen.Ze bloeien wel goed,en de planten maken ook nieuw blad aan.Ze hangen allebei in de zon.Weet iemand wat dit kan zijn.groeten alex.
Hallo,
Ik denk ook dat het door de felle zon komt. Hier in Zeeuws-Vlaanderen is het heel verschillend, het ene moment felle zon en tien minuten later een hoosbui. Ik hou mijn planten zo veel mogelijk uit de felle middagzon. Of ze krijgen een plekje in de ochtendzon of in de namiddagzon. Dat gaat al jaren goed.
Misschien kan het zijn dat je ze iets te weinig water geeft en dat de bladeren aan de basis van de plant bruin worden en later afvallen zoals wanneer je stopt met water geven in de herfst om de planten voor te bereiden op de winter.
Je zou met een plant kunnen proberen om die iets meer water dan gebruikelijk te geven en dan kijken of het door blijft gaan. Gaat het gewoon door ligt het niet aan het watergeven.
Succes ermee!!!
Groeten Ron.
Als het bruin worden van de bladeren idd van de zon komt zou dat aan de gehele fuchsia te zien zijn. Maar beide fuchsia's bloeien goed en maken nieuw blad aan. Een fuchsia die niet tegen de zon kan zal dit ook laten zien aan de bloemen, nl. slapjes en flets. Hier dus duidelijk niet het geval aldus het verhaal.
Ik denk eerder dat de bladeren aangetast zijn door de dwergcicade. Deze insecten zuigen plantesappen uit het blad en de aangetaste bladeren verdorren, eerst aan de punten en de randen en als niet ingegrepen wordt treedt bladval op.
Vaak wordt deze schade aangezien voor verdroging door de zon, waar het wel een beetje op lijkt. Bekijk de bladeren eens goed of er cicaden op of onder zitten.Het zijn lichtgroene insecten ca. 3 à 4 mm lang die bij verontrusting snel opvliegen. Zijn ze aanwezig dan zo gauw mogelijk bestrijden daar uiteindelijk de gehele fuchsia aangetast wordt.
Gr. Henk M.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?