fuchsia magellanica

• Joke van Hout

Beste mensen,

Ik heb zaadjes van de Fuchsia Magellanica, maar ik weet niet zo goed hoe ik ze moet zaaaien.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Met vriendelijke groet,

Joke van Hout

• Ron

Hallo Joke,

Ik zaai ook elk jaar een paar zaadjes van mijn Fuchsia's (voor de lol) en ik doe dit in Februari in een klein plantenkastje (zo een die je in elk tuincentrum kan kopen) met zaaigrond. Ik zeef de grote klonten uit de grond en verdeel dit in het onderste deel van het zaaibakje. Maak het zo vlak mogelijk zonder de grond aan te drukken en hierop verdeel je de zaadjes. Niet in de grond drukken, want Fuchsia's zijn lichtkiemers. Besproeien met de plantenspuit, er meteen een schimmeldodend middel bij doen, en de bovenkant op de bak. Zo licht mogelijk weg zetten, maar niet in de zon. Dan maar afwachten. Meestal zie je na twee a drie weken de eerste groene stipjes verschijnen. Eerst komen er twee zaadlobben op en dan het eerste bladpaar, en als die groot genoeg zijn om voorzichtig beet te pakken kun je de plantjes overplanten in kleine potjes o.i.d. Nog wel in een kastje houden maar langzaam aan beginnen met de schuifjes open te zetten zodat ze langzaam aan de gewone lucht kunnen wennen.

Zo doe ik het maar er zijn nog andere methoden.

Op de websites van dhr. Roes en dhr. Waldenmaier (beide te vinden via de Fuchsia startpagina) wordt het zaaien van Fuchsiazaad uitgebreid beschreven. Hopelijk kan je hier iets mee.

Succes ermee en laat nog eens weten of het iets geworden is.

Groeten Ron.

• Joke van Hout

Bedankt Ron!