Fuchsia Maxima

• Gerrit

Ik ben nog maar kort met de Fuchsiahobby bezig en heb de volgende vraag.

Ik heb bij van de Velde in Heerde (voorheen Spek) de Fuchsia Maxima gekocht.

Is bijna het zelfde als de Millenium.

Het is een opgaande plant maar door de zware bloemen gaan de stengels hangen.

Hoort dit zo of moet ik de stengels ondersteunen.

Mvg Gerrit

• Ron

Hoi Gerrit,

Ligt eraan wat je met de plant wil. Wil je een struikvorm dan moet je de takken toppen en event. ondersteunen maar wil je er een (half)hanger van maken zou ik de takken laten hangen.

Het is niet zo gek dat Maxima op Rohees New Millennium lijkt, R.N.Millennium is de moederplant. Toch zijn er wel verschillen hoor. Zo is het blad van Maxima veel kleiner en spitser en grijsgroen en bij mij is Maxima halfdubbel en blijft ze veel kleiner dan haar moeder. Ook vind ik Maxima moeilijker te overwinteren door de dunne, wat iele takjes.

Succes ermee!!!

Groeten Ron.

• Gerrit

Hoi Ron,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me er eens over buigen wat ik er mee wil gaan doen.

De aanvulling van overwinteren, al is dat nog lang niet aan de orde, is ook heel fijn, weet ik waar ik aan toe ben.

Groetjes Gerrit

• Ron

Hallo Gerrit,

Bij mij is het nog nooit gelukt om een grote Maximaplant de winter door te helpen. Ik neem er in het najaar voor de zekerheid stekken van (dat doe ik van al mijn planten) en verzorg deze super goed zodat ik in ieder geval de plant nog heb. Als de grote plant dan dood gaat is het jammer maar geen ramp.

Nog even over het vormen van je plant. Als je nu nog gaat beginnen met toppen, wat ik niet zou doen, heb je pas heel laat in het jaar bloemen. Ik denk dat je de plant gewoon zijn gang moet laten gaan en er hier en daar een stokje bij moet bijzetten om zo toch nog een redelijke vorm te krijgen en dat de bloemen niet op de grond komen te liggen.

In het najaar wanneer de winter berging er aan komt zou ik hem licht terugsnoeien en zo licht mogelijk de winter door helpen. Dus niet in de kuil of diepvries maar op bijv. een logeerkamer met raam waar het niet vriest.

Dan kan je volgend voorjaar wanneer de plant weer uitloopt met het echte vormgeven aan de gang.

Maar het belangrijkste is dat je er van geniet dus…

Succes ermee!!! Groeten Ron.

• Gerrit

Hallo Ron, bedankt voor de aanvullende informatie. Als je nog maar net begonnen bent met de fuchsiahobby is alle informatie welkom.

Door schade en schande wordt men wijs en ik heb mijn eerste fout al gemaakt en

gelukkig snel opgelost, ik had namelijk in mijn onwetendheid en goedheid, gedroogde koemest door de potgrond gemengd. mijn jonge planten gingen zienderogen achteruit. Door te denken wat ik gedaan had kwam ik op de koemesttoevoeging en deze fout werd ook tijdens de stekkenmarkt bevestigd.

Snel andere potgrond en zo komen ze langzaam weer terug.

De koemest verbrande het wortelgestel. Gelukkig was ik er op tijd achter en kan weer verder met de hobby.

Gr. Gerrit