mest

• ingrid

ik heb speciale mest voor fuchsia's

er zitten 2 zakjes in, nr 1 is een start en bloeivoeding

en nr 2 dient om de fuchsia's extra stevig te maken.

kan iemand me vertellen wanneer ik welke voeding moet geven?

er staat op dat er een uitgebreide handleiding bij gesloten is, maar die zit er dus niet in.

• henk

Hallo Ingrid,

Waarschijnlijk heb je het over de fuchsiamest van asef. Zitten idd 2 zakjes mest in met elk z'n eigen NPK samenstelling.

Zakje nr.1 is de start en bloeivoeding. 10-52-10

Zakje nr. 2 is voor groei en stevigheid. 21-21-21

Je kunt momenteel mest uit nr.2 gebruiken om de fuchsia te laten groeien en om steviger te worden. Deze mest gebruik je tot er knoppen worden gevormd en dan ga je over op mest nr.1 om de bloei te stimuleren.

Zijn er bloemen dan kun je de beide mestsoorten evt. om en om gebruiken 1 x per week.Wel vreemd dat er geen uitgebreide handleiding bij zat.

Gr. Henk

• ingrid

klopt, is inderdaad de mest van asef.

in een aantal planten zitten al knopjes, dus heb ik ze mest nr 1 gegeven.

en vanaf nu doe ik het dus elke week om en om, zo krijg ik dan ook nog mooie stevige planten.

bedankt voor je antwoord.

groetjes ingrid

• Henk

Ik heb gehoord dat je nr 1 en 2 ook tegelijk in het water kunt gebruiken.

Is dat zo.Ik doe het op het moment wel en bevalt me goed.

ik hoor het graag.

Gr Henk

• ingrid

dat is inderdaad ook nog een idee.

maar moet je het dan meer verdunnen? of kun je dan van beide zakjes het voorgeschreven schepje per 10 liter gebruiken (dus dan heb je eigenlijk een dubbele dosis)

ingrid

• Ron

Hallo,

Vorig jaar heb ik de maanden mei en juni nr. 1 gegeven en juli en augustus nr. 2 en september de helft van de hoeveelheid van mest nr. 1 om ze af te harden. Dat heeft prima zijn werk gedaan. Bovendien geeft ik mest bij elke gietbeurt. Niet de volle dosering natuurlijk, maar in verhouding. Wanneer je bijv 2 schepjes per liter geeft om de 5 gietbeurten doe ik het met een kwart schepje per keer. Dit jaar probeer ik het hele jaar 20-20-20 te gebruiken en moet zeggen dat het me tot nu toe goed bevalt. Het blijft een beetje proberen vind ik en volgens mij spelen warmte en zonneschijn of het gebrek hieraan ook een rol bij de mestopname. Als je maar nooit meer geeft dan de aanbevolen hoeveelheid want dan zou je de wortels kunnen verbranden en je plant dood mesten. Veel succes ermee!!!

Groeten Ron.

• Henk M.

Henk,

Jij hebt gehoord dat je mest nr.1 en mest nr.2 van Asef ook tegelijk in het water kunt gebruiken en past dat ook toe.

Je gebruikt dus NPK 10-52-10 en NPK 20-20-20 tegelijk in 1 dosering zoals je schrijft. Leg eens uit waarom je dus eigenlijk opgeteld NPK 30-72-30 gebruikt.

En van wie heb je dat dan wel gehoord. Zit al bijna 20 jaar in de fuchsia's maar van een bemesting met zo een hoge P bemesting heb ik nog nooit gehoord.

Gr. Henk M.

Daar en dus nog een Henk op dit forum is, vermeld ik om verwarring te voorkomen vanaf vandaag de eerste letter van mijn achternaam erbij.

• Henk M.

Hallo Ron,

Even een reactie over jouw bemestingsmethode. Je gebruikt dus momenteel 20-20-20 het gehele seizoen door en wat frequenter. Een goede methode want op die manier zorg je ervoor dat de voor de plant bestemde voedingsstoffen altijd aanwezig zijn, terwijl dit bij de wekelijkse bemesting niet altijd het geval is. Als het na de bemesting flink gaat regenen ben je al een groot deel van de mest weer kwijt door uitspoeling.. Door dagelijks een 7de deel van de gewone hoeveelheid door het gietwater te mengen krijgt de fuchsia altijd de juiste hoeveelheid mest. Eenvoudig doch doeltreffend. Trouwens voor de beginnende fuchsialiefhebber is 20-20-20 een prima mest, eigenlijk het gehele seizoen te gebruiken.En je hebt gelijk, nooit de aanbevolen dosering overschrijden want uiteindelijk doet dat een fuchsia meer kwaad dan goed.

Gr. Henk M.

• Henk K

Hallo Henk M.

Ik heb het van een lid van de fuchsia vereniging, en die doet het al jaren zegt hij.

Maar net wat je zegt de waarde stijgt wel ontzettend naat 30-72-30.

Ik zelf doe nog niet zo lang in de fuchsia's ( ongeveer 4 jaar) en vanaf dat ik begonnen ben pas ik het ook al toe.

Ik heb wel vaak het probleem gehad dat mij de blaadjes verkleuren ( bruin)en nadien verdrogen.

Mischien kan dat wel de oorzaak zijn.

Ik denk dat ik vanaf nu gewoon doe zoals staat voorgeschreven op de verpakking.

Zo zie je maar weer, nooit te oud ( ben zelf 51)om te leren.

Groetjes.

Henk K.