Nieuwe soort

• Ron

Hallo allemaal,

Vorig jaar kreeg ik een paar stekken van de Fuchsia “Happy”. Deze heb ik door de winter geholpen en zijn nu mooie plantjes. Een van de stekken had 3 bladparen per knoop dus die heb ik apart geplant om er een klein pyramidetje van te kweken. Het leuke (of gekke) is nu dat alle bloemen die aan deze plant zitten 5 kelkbladen hebben en een half dubbele kroon. Bij de andere stekken is dit niet zo, deze zijn gewoon enkel met 4 kelkbladeren. Heb ik nu een nieuwe soort gevonden, een sport van “Happy” zeg maar of geldt een Fuchsia met 5 kelkbladeren niet als iets nieuws maar als een foutje van Moeder Natuur? Het betreft dus alle bloemen, niet zo maar een paar. Misschien dat het later in het jaar nog veranderd, maar zo het er nu uit ziet denk ik dat niet. Wie kan me hier antwoord op geven?? (en me misschien jammer genoeg uit mijn droom helpen)

Groeten en veel fuchsiaplezier.

Ron.

• henk

Hallo Ron,

Een nieuwe soort of een foutje van Moeder Natuur, wie zal het zeggen?

Wel bijzonder is dat alle bloemen van die stek dit vertonen, dit zie je niet zo vaak. Heb zelf wel een hetzelfde gehad maar slechts met 1 of 2 bloemen aan de plant. Ook een keer met met 6 kelkbladen maar beschouwde het als een foutje. Je zou verandering kunnen zien als deze fuchsia voor de 2e keer gaat bloeien en vertoont hij dan nog dezelfde “afwijking” dan heb je iets speciaals. Kwamen de stekken allen van dezelfde moederplant? Dan zou het echt toevallig zijn dat juist die ene stek dit vertoont. Maar apart is het wel. Enne, dromen hoeven niet altijd bedrog te zijn toch? Veel plezier met je fuchsia's dit seizoen.

Gr. Henk

• Ron

Hoi Henk,

Ja alle stekken zijn afkomstig van de zelfde moeder plant. Deze stek had alleen drie bladparen per knoop en de rest niet. Ze staan ook in de zelfde potgrond en naast elkaar op dezelfde plaats, kortom ze krijgen dezelfde behandeling. Ik wacht het wel af wat er verder gaat gebeuren, misschien is het maar eenmalig. En misschien komen er later wel bloemen met vier kelkbladeren maar blijft de plant half dubbele bloemen geven, dan heb ik toch iets nieuws. Voor nu ga ik er vooral van genieten zo lang het nog kan.

Groeten Ron.