rood blad

• Shaka

Misscien een aparte vraag,maar ik krijg hem zelf vaak gestelt en ik kan er geen duidelijk antwoord opgeven,omdat ik het niet weet.

Als ik mijn fuchsia's uit de winteropslag haal (donkere schuur er hangt een UV lamp boven) en ze staan even buiten dan worden alle bladeren/stelen rood van kleur.Na plusminus twee weken kun je zien,dat de bladeren langzaam van binnen(steelkant) naar de buitenkant groen beginnen te worden.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en wat de oorzaak is?

Dan kan ik andere mensen het vertellen,want we wonen namelijk nogal dicht aan de weg(in een oud tolhuis een halve meter van de weg).

• Ron

Hoi Shaka,

Ik denk dat het met het soort licht te maken heeft, en dan met name het UV (Ultra Violet) gehalte. Het licht van de TL balk is waarschijnlijk van een ander soort dan van de buitenlucht/zon. Ik heb het nl. ook met mijn planten, als die net uit de berging zijn (schuur met raam zonder verlichting) en ze staan de eerste dagen buiten verkleuren mijn bladeren ook naar heel donker groen met vaak rode stelen. Na een week of drie worden ze weer normaal van kleur. Het lijkt een soort zonnebrand. Volgens mij heeft het geen schadelijke gevolgen voor de verdere ontwikkeling van de planten. Als mijn theorie niet juist is hoor ik het graag!

Groeten Ron.

• Shaka

Bedankt,ik vind het namelijk een zeer aannemelijke theorie.Klinkt mij erg logisch in de oren.

• Ron

Hallo Shaka,

Misschien een rare vraag hoor, maar wat heeft de afstand tussen de weg en jullie tolhuis met de bladkleur van je Fuchsia's te maken? Dat je het andere mensen uit wil leggen kan ik snappen maar verder??? kon ik deze link even niet leggen. Als ik te brutaal ben, beschouw je mijn vraag maar als niet gesteld.

Groeten Ron

• henk

Hallo Shaka en Ron,

Heb met belangstelling datgene gelezen wat jullie schrijven over het rood/donker verkleuren van jullie fuchsia's. Bij mijn planten zie ik sinds ong. 2 weken ook verkleuring optreden. Bij sommige fuchsia's meer dan bij de anderen, echter ook bij enkele van mijn pelargoniums(geraniums). Het blad verkleurt van licht rood naar donkerrood tot bijna donkerbruinachtig, ook de stelen. Zowel de planten in de zon als die in de halfschaduw. Ze staan echter allemaal al lange tijd buiten en waren prachtig groen eigenlijk wel al vanaf begin maart. en nu opeens die verkleuring. Allemaal hebben ze dezelfde potgrond, krijgen dezelfde bemesting en aandacht en dan toch dit verschijnsel. Maar niet alle fuchsia's van dezelfde soort vertonen dit, enkele zijn mooi groen en anderen donkerood.

Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en ben benieuwd of het vanzelf weer overgaat en wanneer en of die verkleuring verder nog van invloed is op de groei en de bloei. Al met al een vreemde zaak waar ik geen verklaring voor heb. Misschien dat er meer mensen zijn met dit verschijnsel.

Gr. Henk

• Shaka

Beste Ron

Je vraag is echt niet brutaal.De afstand van het huis tot de weg heeft te maken met het feit,dat er mensen zo van de weg af in mijn tuin kunnen kijken.Vooral als het mooi weer is zijn er veel fietsers,en daardoor krijg ik herhaaldelijk de vraag waarom de bladeren rood zijn en later groen.Ons huis ligt erg dicht aan de weg,en staat met de “kont”in de sloot.Een nadeel heeft het ook,dat we zo dicht aan de weg wonen,want er zijn altijd onverlaten die vinden dat ze evenveel recht hebben op onze spullen als wij.Dus ik ben al menig tuinbeeld/plant kwijt geraakt.Of nog erger er word vernielt.

Aukje

• Ron

Hoi Henk,

Ik heb er nog eens over nagedacht en misschien is de plotselinge verandering van het weer de laatste weken de oorzaak van het verkleuren van het blad aan onze planten. Het was eerst lang vrij koud en opeens was het heel warm. Ik weet niet of dit invloed op de planten heeft, maar het kan volgens mij wel. Bovendien zijn de dag en nacht temperatuur verschillen ook behoorlijk groot. Misschien een combinatie van dit alles???

Groeten Ron.

• Ron

Hallo Shaka,

Nu begrijp ik het. Ik krijg ook altijd allerlei vragen van voorbijgangers. Maar als ze spullen zouden vernielen of stelen, dat zou ik ook niet leuk vinden, wie wel. Is er geen mogelijkheid om een soort hekwerkje o.i.d. om jouw tuin te zetten? Dat kan een heleboel schelen. En tegenwoordig kan je van die namaak camera's kopen die op batterijen werken. Die bevestig je bijv. aan de goot en dan draait die camera 90 graden heen en weer. Mijn ouders wonen in een binnenstad waar nogal veel toestanden met de jongeren waren en die hebben zo'n camera aangeschaft en sindsdien hebben ze geen grafitie e.d. meer op de muur. Wie weet misschien helpt het bij jou ook. Succes ermee!!!

Groeten Ron

• Shaka

We hebben van alles geprobeerd,en er staat sowieso een hekwerk om de tuin.

Maar als de jeugd van een dorpsfeest of uit de kroeg komen met een flinke slokop dan zien ze weinig in al de maatregelen.En het gebeurd niet alleen door jeugd.

Ik zag tot vorig jaar dat er regelmatig stekken van planten gehaalt waren.

Dan snap ik zo iets niet,want als ze even aanbellen kunnen ze zo een paar stekken van me krijgen.Ook wel gepotte varianten.

Ik doe dat zelf ook wel eens als ik onderweg een leuke plant zie,dat ik dan aanbel en vraag om een stekje.Kleine moeite.

• henk

Hoi Shaka,

Diep triest natuurlijk datgene wat er bij jou gebeurt, maar dat is de verloedering van onze maatschappij. En je kunt er niks tegen doen. En het is niet alleen de jeugd die zo is maar ook ouderen. En ik hoop dat je het plezier dat je aan je fuchsia's beleeft niet door dat soort mensen laat vergallen.

Blijven genieten van je fuchsia's, dat is belangrijk!!

Gr. Henk